Blu-ray
22:22 | 16.01.2013 |
Jeden z nejhejtovanějších a podle mnohých nejzbytečnějších blockbusterů loňského roku a já se přece těšil, až vánoční pohádkové děsy v televizi překlenu šedomodrým vizuálem od Lena Wisemana a znovu zabřednu do Smrtonosné pasti 2070 s výpravou z Minority Report a poněkud méně osvaleným castingem.
Nebudu tu nikomu hláškujícího Farrella, sexy Beckinsale a výživnou akční stránku věci nutit. Když už se přinutíte ke koupi lístku nebo disku, sami si rychle spočítáte, jestli vás Wisemanovo uhlazené řemeslo, bez hloubky, ale zato s extra voskováním na povrchu, začne bavit nebo ne. A pokud ano, určitě to není záležitost nevybouřených teenagerských genů, protože bitka v padajícím Výtahu skrz zeměkouli bavila i mého otce, který to má do důchodu už celkem blízko. Ostatně i z mých letokruhů by se sekerou daly vyrobit dva teenageři.
Možná to svědčí o dědičné zastydlosti, ale oba Recally k sobě v mých očích mají o dost blíž než obě Lucasovy trilogie. Rozdíl je v tom, že Verhoeven udělal ze spotřebního zboží sci-fi modlu a Wiseman prostě jen nafintěný akčňák, který má sice váhu cukrové vaty, ale pořád chutná líp, než většina rychlokvašek loňského léta. Dejte mu šanci už proto, že chcete vidět honičky, které mají hlavu a patu. Záporáky, se kterými je legrace a nevypadají jako asexuální východoněmečtí manekýni. Kulisy, na kterých někdo utratil nejen peníze, ale dal si i tu práci je důsledně obšlehnout hned z několika sci-fi klasik.
Dobrých béček je čím dál tím míň, tak odhoďte předsudky a užijte si jedno špičkové v áčkovém kabátku. Nemá smysl vytahovat pravítka a přeměřovat originál a remake. Dějově je obojí prostoduché, přesně v Dickově paranoidním stylu "když já nejsem já, je ona ona?". Verhoeven to jen svou vrozenou euroúchylností hodil do mokvavě-viscerální hmatatelnosti, zatímco Wiseman se drží opulentní virtuální slasti (která svou videoherní fazónou skoro líp zdůrazňuje možnost permanentního snění v útrobách počítačové simulace). Obojí v základní konfiguraci nijak nepřečuhuje standardní řemeslo, jenže Verhoeven byl první a má na své straně nostalgii i neochotu diváků podřizovat se novým formám. Kdo ale tvrdí, že Wiseman se svým filmem tak tak bojuje o baráž, zůstává zjevně slepý k ofsajdům ostatních prvoligových týmů. A že jich nebylo málo.
Tímto máme agitační kampaň za víc Wisemanovic rodinky (a tím je míněno hlavně spoře oblečený kung-fu parkour v podání Kate Beckinsale) v českých obývácích z poloviny za sebou. Konkrétně z té poloviny, s níž měla většina z vás čest, takže se mnou může v komentářích vesele nesouhlasit. Blu-ray s Total Recallem ale poslouží u haterů nejen jako podšálek nebo kráječ na pizzu. Total Recall má totiž jeden z nejlepších obrazových přepisů z poslední doby (a není to jen vším tím CGI a potopou lens flares) a jeho TrueHD zvuk větrá železobetonové panely i cihlové zástavby. Přesně takhle má akční film oslňovat a okřikovat. Po technické stránce prostě Wisemanovo dítko okopávat nelze. Sběratelé blu-rayů, kteří tu a tam přimhouří oko nad tím, že jejich disk neskrývá poklady hodné národních kulturních archivů, by se měli o Recall zajímat i co se týče bonusové nadílky.
Dvoudisková edice v plechu, kterou jsem měl na recenzi, rozhodně není na bonusový materiál skoupá. Naopak, nabízí dost zábavy na dlouhé zimní večery, a kromě poplácávání po zádech je tu i dostatečné nahlédnutí do pozadí vzniku, což lze přičíst i Wisemanovu nakažlivému nadšení, které probublává skrz většinu bonusových materiálů. Pokud jeho osobu vyloženě nesnášíte, nebo mu snad závidíte manželku, možná je to pro vás spíš stopka, ale pro fanoušky do hollywoodského zákulisí plného těžkých kamer, nádherných gadgetů a nerozbitných kaskadérů je na druhé placce Recallu hodně vděčných fíčur. Pojďme se na ně mrknout.
Zastavit se samozřejmě musíme i u prvního disku, který kromě rozšířeného požitku, kdy vám vedle filmu běží zákulisní záběry, náčrtky, storyboardy a další preprodukční a produkční odřezky, nabízí hlavně rozšířenou verzi a komentář režiséra. To abyste věděli, kde všude těch dvacet minut přibylo. "Vylepšen" je zejména úvod filmu (víc vztahu mezi Farrellem a Beckinsale), lišácké cameo Ethana Hawkea, pár akčních scén a otěhotněly i dialogy, které lépe profilují jednotlivé postavy. Konec lze nazvat alternativním, protože v něm jedna malá drobnost otáčí celý význam. K lepšímu nebo horšímu? To už si musíte vyřešit sami se sebou, ale delší Recall rozhodně nepůsobí horším, uondanějším dojmem. Mnohem zajímavější než přeměřování stopáže je ovšem Wisemanovo audio.
Kromě vysvětlování toho, co všechno skončilo na podlaze střižny, kvůli lepšímu tempu, vám vysvětlí, proč to vzal, přizná se k menší bromanci s Farrellem, a pak hlavně dlouze drmolí o technickém řešení scén, odkazech na originál a o tom, co mu v žánru chybělo a nechtěl se s tím smířit. Je to neúnavný monolog zapáleného člověka, který i ty největší mrzouty minimálně trochu nalomí. Žádný objem řečiček ve vašich očích asi neudělá z Recallu lepší film, ale když už se rozhodnete dát filmu druhou šanci, pusťte si k tomu Wisemana. Neprohloupíte a navíc je k dispozici i s titulky.
Druhý disk můžete odpálit osmiminutovou koláží nepovedených záběrů. Většinou jde o neudržení vážné tváře, ale je tu i dost fyzických kiksů, vzhledem k přehršli akčních scén ve filmu. Zvlášť holky toho zvorají dost, ale zas se o ně líp kouká. Což je jediná omluva pro trochu přepálenou stopáž, protože už po pěti minutách to začne být trochu na jedno brdo. Minimálně ve dvou záběrech Kate "omylem" uhodí Wisemana, který zaskakuje při zkouškách za Farrella. U nich doma je to asi pěkná divočina.
Science Fiction vs. Science Fact je skoro desetiminutová fíčura s odborníkem na technologie budoucnosti (ano, je z Japonska...). Hologramy, létající auta, roboti a možnosti šachování s šedou kůrou mozkovou. Není to nezajímavé, ale čtenáři Wired mají všechno tohle v malíku, takže atraktivita spíš spočívá v těsném naroubování na technologie předvedené v Recallu, konkrétně famózní Výtah, jehož designování je věnována samostatný tříminutový dokumentík. O jeho fungování se tu ale moc nedozvíte, v krátkosti se jen shrne design a trikové řešení. Docela škoda, ale u filmové fyziky občas platí, že méně je více.
Total Action je nějakých dvacet minut zákulisních záběrů, rozsekaných do sedmi krátkých sekcí. Minimálně tři z nich jsou vychvalováním hlavní herecké trojky (Colin, Kate a Jessica), takže klasické poplácávání, ze kterého si vyloženě musíte vyzobat záběry z natáčení (výroba akční choreografie, příprava explozí atd.). Zajímavější je výroba scény v Rekallu - Colinovo sejmutí sedmi vojáků v jednom záběru bylo natáčeno komplikovaným setupem kamerových pojezdů. Škoda, že technickým detailům se materiály věnují méně než hercům, ale je fakt, že kamerová dolly je míň sexy než zadek Kate Beckinsale...
Zbytek už je jen sbírka previzualizací (jen pro opravdové fandy) a protože jsme u Sony, tak i exkluzivní demo na nový díl God of War. Dohromady slušná sbírka materiálů, která možná pár nerozhoupaných přesvědčí o nutnosti zas o trochu více zmodrat. Jako referenční disk s macatější (=lepší) verzí filmu určitě Recall neudělá v poličce ostudu.
Obraz: 2,40:1 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: Dolby TrueHD 5.1 - anglicky, Dolby Digital 5.1 - česky
Titulky: české...
Datum vydání: 5. 12. 2012
Cena: 447 Kč (597 Kč za steelbook)
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry