). A znovu jsem se o mistrovství tohoto snímku. "Dětská" část by mohla klidně fungovat i jako samostatný film. Ano, všimnul jsem si dalších věcí, které jsem při minulém zhlédnutí přehlédl. Douglasova slova na Filmpubu by se měla tesat do kamene. Jen škoda, že bonusová je odfláknutá. Je tam pouze neotitulkovaný komentář filmového kritika Richarda Schickela a potom sice otitulkovaný, leč pouze dvacetiminutový dokument. Přesto jesem moc rád, že toto DVD vlastním.Tenkrát v Americe: V.I.M.
| 10:24 | 28.12.2006 |

Sergio Leone si zaslouží obdiv. Jako Evropan dokázal nejameričtější žánry vybavit elitními zástupci: Spaghetti westerny jsou samozřejmě fajn, žádný z nich se ale co do filmařské velkoleposti nevyrovná gangsterskému opusu. Tenkrát v Americe dokáže svým pomalým vyprávěcím stylem pokrýt snad vše, co si od dané škatulky můžeme jen přát. Spletitá narativní struktura, která v první půlhodině nedovolí příliš mnoho pochopit, se důmyslně pohybuje na několika pódiích. To, co se v dnešní době používá k samoúčelnému zatraktivňování obsahu, tedy přeskakování z jedné časové úrovně na druhou, se pod Leoneho hledím proměňuje ve vycizelovaný tvar, v němž jsou všechny ty různobarevné dílky (komické miniatury, skoky na časové přímce, posuny z celospolečenské do intimní roviny) přesně uloženy.
Zmatený úvod nám pod rouškou opiového omámení ukazuje zlomový okamžik v Noodlesově životě. Skok do současnosti, v níž je hlavní hrdina zničeným staříkem, pak navádí ke katarzi. A tak podobně to funguje v celých mafiánských letopisech, v nichž Leone opíše hned na několik způsobů kružnici o vrcholech a pádech lidí na hranici zákona. Tenkrát v Americe je svou koncepcí velkolepější než jakékoliv jiné mistrovo dílo (i bezmála válečný Hodný, zlý a ošklivý) – sahá do vrcholné politiky, zaplétá se s odbory, posílá své postavy na desítky let do vězení a řeší prohibici. Ve více jak dvou stovkách minut však hlavně dokonale vybarvuje psychologii všech zúčastněných figur, jejichž životopisy pozvolna pročítáme.
Můžete namítnout, že dějová pointa nestojí úplně pevně v dřevácích. Nepopřete ovšem kouzlo Leoneho pohledu třebas na předčasně dospělé děti, které váhají mezi sexem a zákusky. V Tenkrát v Americe může zaujmout mnoho detailů a neméně motivů: Od neschopnosti lidí vytržených z obyčejného života navázat normální milostný vztah přes klasicky tematizovanou mocichtivost až po odlesky věčných témat přátelství, nesplacených dluhů a nevyjasněné, tedy deprimující, minulosti. Leone zasvětil konec svého života možná největšímu filmu historie, který dokáže bavit v jednotlivých pasážích, zároveň ale pohltit široce klenutým příběhem, jenž do sebe zvládl nasát existenciální útrapy svých hrdinů. Zkrátka freska, která nemá chyb.
Pokud vás po hodince osloví a donutí vás přitakávat Noodlesovi, jenž tajně šmíruje svou osudovou lásku (inu, Jennifer Connelly), Tenkrát v Americe oceníte i klidně osmihodinové. Všechno v něm funguje precizně. Spletitá struktura, vylomeniny s montáží (památný telefon), herecké výkony a samozřejmě i hudba Ennia Moriconneho, jejíž několik málo tónů dokáže připomenout všechno, co jsme s Leoneho výrostky směli prožít. Prostě geniální.
P.S.: Neblahý osud Ameriky v kinech je notoricky znám. Pokud si jej chcete přesto připomenout – a plakat – pusťte si bonusy na DVD.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry





