U loňského Brutalisty režiséra Bradyho Corbeta se Mona Fastvold podílela na scénáři, letos si role prohodili. Předmět zájmu tvůrčího a partnerského dua však zůstává i tentokrát podobný - životní cesta jednotlivce, jenž se utkává s vlastními omezeními i překážkami společnosti. Ačkoliv to zní poněkud suše a akademicky, z Brutalisty se vyklubal divácky neobyčejně vstřícný, komplexní a živočišný portrét jednoho osudu, snu a doby. A příběh zakladatelky sekty shakerů Ann Lee bude v této linii pokračovat, možná dokonce ještě o něco odvážněji. Shakeři jsou totiž typicky americký příběh (byť z Anglie do Nového světa uprchli ještě před vznikem Spojených Států), plný extrémů i témat, jež přes několik staletí rezonují až k nám a předběhla dnešní kulturní války. A v jiném zase ukazuje, s čím bylo dobré se rozloučit. Jakkoliv může perfektně rytmizovaný teaser evokovat snivý muzikál, dostaneme údajně vyprávění, kde si atmosféra podává ruku s Robertem Eggersem a Larsem von Trierem (tipuju, že hlavně Tanec v temnotách) a extatický tanec shakerských bohoslužeb přechází v poměrně popisnou brutalitu. Rozpočet v řádu 10 miliónů dolarů vizuál nijak viditelně neomezuje a produkční společnost Searchlight Pictures má docela dlouhý seznam filmů, které protlačila do oscarového klání. A tady se možná operuje s tím, že úspěch Brutalisty nažene do plachet trochu větru...
No zrovna před týdnem jsem při komentování Čarodějnice psal že bych chtěl vidět realistický film o zfanatizovaných sektářích z Nové anglie - a hned tu skoro takový je



A podobně jako v Brutalistovi prý občas půjdou na hranu (Ann Lee ztratila při porodu všechny 4 děti a Fastvold to naturalisticky ukáže).