Shot Caller: Recenze
09:00 | 14.09.2017 |
Když se zkušený kaskadér rozhodne vyzkoušet si režii, každý tak nějak očekává, že se vrhne na akci. A i přes pár výjimek, jakou byl třeba John Wick, to obvykle dopadne špatně. Ric Roman Waugh dělal kaskadéra u filmů jako Tango a Cash, Univerzální voják, Smrtonosná zbraň 2, Total Recall nebo Vrána, ale když si řekl, že je čas na změnu profese, rozhodl se pojmout to trošku jinak. A udělal dobře. Jeho malé vězeňské drama Zločinec byla vynikající podívaná se silnými hereckými výkony i chytrým příběhem, v Práskačovi dal zase Dwaynu Johnsonovi příležitost ukázat, že umí i vážnější polohu a ani jeho novinka není akční nářez. Rozhodně však ani tentokrát nejde o podívanou pro slabé povahy. Shot Caller vás semele a nejspíš i donutí zapsat si Waughovo jméno mezi režiséry, které stojí za to sledovat. Kdo ovšem zná jeho Zločince, bude tu jako doma, ty dva filmy totiž mají společného poměrně hodně.
I tady je hlavním hrdinou zcela obyčejný a relativně úspěšný chlapík s dobrou kariérou a výstavní rodinou, jenž skončí za katrem. Jacob se zabil člověka při autonehodě a protože pil, čeká ho pár měsíců natvrdo. Nic hrozného, brzy by měl být venku a život půjde dál, ale za mřížemi rychle pochopí, že dělat si nějaké plány dopředu je hodně naivní a že tu možná nakonec stráví víc času, než si myslel. A že ho to od základu změní.
Ric Roman Waugh celkem chytře vypráví svou novinku ve flashbacích. Děj se odehrává těsně po tom, co Jacob, jemuž ostatní začali říkat Money, vylezl na podmínku ven. Je na něm vidět věk, ale i zkušenosti s životem za mřížemi. Je paranoidní, permanentně napjatý a od pohledu sakra nebezpečný. A všichni ho buď respektují, nebo se ho vyloženě bojí. Do vězení šel jako zákonů dbalý občan, teď z něho jde strach. Během následujících hodin musí vyřešit několik osobních problémů a zařídit jeden kšeft, ve kterém jde o velké peníze a náklaďák plný zbraní. Jak se ale ze slušnáka stal člověk, kvůli němuž byste bez váhání přešli na druhou stranu ulice?
Waugh roky za mřížemi ukazuje postupně, jakoby v kapitolách. Money přijíždí do vězení jako vyděšený chlap, stačí ale pár bitek, nutnost spojit se kvůli vlastnímu přežití s nácky, nějaká ta blbá náhoda, pár měsíců na samotce a přeřazení mezi největší sociopaty a násilníky Kalifornie a monstrum je na světě. Alespoň na první pohled. Režisér nechce kritizovat systém ani dělat z hlavního hrdiny chudáka. Jen konstatuje. Konstatuje, že v kriminále změkčilý člověk zvyklý na výdobytky jednadvacátého století nepřežije a musí se změnit. A právě sledování toho, jak se Money mění a zároveň se snaží zachovávat si v sobě alespoň kousek toho člověka, jakým byl, jsou nejzajímavější. A až do konce si nebudete jisti, jestli se pod tou hromadou tetování a za tím naštvaným výrazem pořád ještě skrývá dobrý chlap, nebo už jen krvežíznivý magor.
Shot Caller je obrovská herecká příležitost pro Nikolaje Coster-Waldaua a on ji využívá na maximum. Je prakticky v každém záběru a budete mu žrát vyděšeného vězeňského nováčka, respektovaného mukla, zlomeného otce a manžela i nekompromisního kápa. Předpokládám, že většina diváků ho zná jen ze Hry o trůny, ale kdo viděl některé jeho dánské filmy, moc dobře ví, jak schopný to je herec. A teď konečně dostal šanci předvést to i v Hollywoodu. Waugh ovšem dává možnost herecky se vyřádit i ostatním, především tím, že známější herecké tváře obsadil tak trochu proti jejich klasickým typům. Jindy drsňák Jon Bernthal nebo obvykle uhlazený Jeffrey Donovan toho dovedou využít v každé své scéně, ale především Holt McCallany s plnovousem dojí svou postavu na absolutní maximum a předvádí i na malém prostoru jednoho z nejděsivějších psychopatů poslední doby.
Waugh navíc na rozdíl od debutového Zločince zvládá i výraznější audiovizuální styl a ačkoliv se přímo ve vězení drží dost zkrátka, jeho výlety do nočního Los Angeles připomínají filmy Davida Ayera nebo Michaela Manna. I tak však zůstává nejsilnější stránkou jeho novinky strhující příběh, skvěle napsané a zahrané postavy a vtahující a mrazivá atmosféra. Škoda trošku nedotažené podzápletky s detektivy, kteří hrdinovi dýchají na svobodě na záda, a možná malinko přestřelené stopáže. I tak byste ovšem tuhle nenápadnou věc neměli minout. A popravdě mě trošku mrzí, že režisérovým dalším projektem bude Angel Has Fallen, pokračování Pádu Bílého domu a Pádu Londýna. Po Shot Caller jsem přesvědčený, že má na víc než na béčkovou akci s Gerardem Butlerem.
Verdikt
Mr. Hlad
Jacob chlastal a sedl si za volant. A byla z toho mrtvola a vězení. Vězení, kde na vlastní kůži zjišťuje, že pokud chce přežít, musí se změnit a začít hrát podle úplně jiných pravidel. A nebát se zašpinit si ruce krví. Co ale bude dělat, až se dostane ven? Může se ještě vrátit ke svým nejbližším, nebo už ho čeká jen pomalý pád do pekla? Atmosférické a drsné drama se člověku dostane sakra rychle pod kůži a díky několika chytrým zvratům, svižné režii a především výtečným hercům je z toho nakonec jeden z nejzajímavějších filmů roku. Režisér Ric Roman Waugh je talent, který se vyplatí sledovat!
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 8/10
derek007
- 6/10
Revan
- 7/10
Snura
- 7/10
b1aster
- 8/10
Cross
- 7/10
Tomino
- 8/10
Toren
- 8/10
tWin
- 8/10
Vardant
- 7/10
Herkulesss
- 9/10
Os
- 8/10
hroubek
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry