Mr. Hlad
Renesance: Recenze
18:51 | 23.09.2006 |
Letošní festival v Karlových Varech byl co do kvalitních filmů velmi slušně našlapaný, ale po pár dnech už začíná mít člověk z těch intelektuálních dramat v hlavě trochu bordel. Když už jsem měl za sebou thajskou romantickou komedii a korejské drama, ve kterém někdo deset minut myl nádobí (pak jsem usnul), bylo třeba dostat se k nějakému normálnímu filmu. Stručně řečeno – Renaissance mně, a možná i dalším členům redakce, zachránila duševní zdraví, protože i když nejde o klasický komerční film, mezi záplavou festivalových snímků vyčnívala stejně, jako Michael Jordan na výročním srazu liliputů.
Renaissance je totiž poctivá detektivka, která se atmosférou zhlédla ve Scottově Blade Runnerovi. V jedenadvacátém století v Paříži a vlastně na celém světě vládnou nadnárodní korporace a jednou z nich je i společnost Avalon, pro kterou pracuje špičková vědkyně Ilona Tasujevová, kterou má za úkol vystopovat drsný policista a specialista na únosy Karas. Velmi brzy ale pochopí, že tady nejde jen o obyčejný únos: Ilona Tasujevová má pro Avalon obrovskou cenu protože ví něco, co může totálně ovlivnit vývoj světa. Čím blíž k unesené se Karas dostává, tím častěji mu jde o život a začíná se dívat na případ z jiného – mnohem temnějšího – úhlu. Kdo je vůbec Ilona Tasujevová a proč o ni má Avalon takový zájem? A není nakonec dobře, že někdo jako ona, zmizel beze stopy ze světa?
Ti pozornější z vás si určitě z obrázků všimli, že Renaissance není klasický film. Byl totiž natočen podobným způsobem jako Sin City, ale namísto živých herců dostaly větší prostor počítače. Jako většina ostatních francouzských CGI animáků z poslední doby (Kaena, Immortal) je i Renaissance na velmi vysoké úrovni, ale na rozdíl od svých kolegů, kteří krom zajímavé vizuální formy nabízely většinou jen povrchní a jednoduché příběhy, je Renaissance mnohem zábavnější a dospělejší. Scénář nepočítá s dětským publikem. Příběh je drsný, krutý a často i velmi brutální. Karas není klasický animovaný hrdina. Většinou střílí dřív, než se ptá, chlastá první ligu a nemá morální zábrany v tom využít zoufalou sestru unesené. Prostě tvrďák ze staré školy. Scénář se drží v klasických detektivních kolejích o osamělém policistovi, proti kterému stojí všemocná organizace, ale on je i přesto rozhodnutý najít pravdu za každou cenu. V animovaném filmu je tenhle seriozní a dospělý přístup k látce docela nezvyklý, ale rozhodně velmi potěšující.
Přesto pokud budete chtít Renaissance vidět, nebude to pravděpodobně kvůli scénáři, ale kvůli zmíněné unikátní technické stránce filmu. Srovnání se Sin City je v tomhle případě nevyhnutelné, ale francouzská Renaissance působí mnohem konzistentnějším dojmem než Rodriguezovy bezpohlavní hrátky. Renaissance není experiment, který spoléhá na to, že uchvátí diváka na první pohled a ten pak bude ochotný odpustit mizerně zadaptovaný scénář a odfláknutou režii. U Sin City jsme všichni slintali nad dvouminutovou ukázkou, jen aby pak kompletní film byl obrovské zklamání. V případě Renaissance tohle nehrozí, protože způsob, jakým je film natočený, se nesnaží upoutat na úkor příběhu a jak forma, tak i obsah spolu dohromady perfektně sedí. Atmosféra Paříže z poloviny tohoto století je kombinací detektivek z třicátých let s nejmodernější technikou, takže i když se Karas pohybuje v superrychlých autech a bojuje s neviditelným protivníkem, pořád spíš připomíná Sama Spadea než policistu z budoucnosti.
Bohužel ani Renaissance se nevyhnuly chyby typické pro většinu francouzských animovaných filmů. Ke konci se film trochu zamotává sám do sebe a občas nestíhá držet tempo s divákem. Sem tam jakoby chyběla nějaká vysvětlovací scéna a občas se prostě děje něco, co nedává moc smysl. Film v poslední čtvrtině ztrácí trochu na tempu a navíc nedokáže ze závěrečné pointy vytáhnout maximum. Prostě ji jednoduše sdělí a dál s ní příliš nepracuje. Velká škoda je i to, že i když se tvůrci snažili dostat do napínavého thrilleru nejednu zajímavou myšlenku, nedokázali s ní pořádně pracovat. Japonská animovaná škola na poli seriozních animovaných filmů pro dospělé drží dlouhodobé vedení právě proto, že její příběhy mají často myšlenkový přesah a film se zahlodá do mozku a jen tak nepustí. V Renaissance se tvůrci pokusili o totéž, ale na konci se jejich snaha rozplyne celkem do ztracena.
Přesto je Renaissance velice pozoruhodný film, který ukázal, že ve Francii dokáží z počítačů a CGI vytáhnout hodně, ale zároveň se nemusí podřizovat dětskému publiku. Renaissance opravdu není film pro děti, je to drsná a napínavá detektivka, která má všechno, co by tenhle žánr měl mít. Navíc se na to opravdu dobře kouká a já jsem hodně zvědavý, co na nás tihle žabožrouti vytáhnou ze svých počítačů příště.
Verdikt
7/10
Mr. Hlad
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 6/10
k0C0UR
- 5/10
Cival
Hodnocení čtenářů
- 6/10
novoten
- 8/10
luksa
- 6/10
Georgee
- 6/10
nervous
- 6/10
blaster
- 8/10
vuhu
- 6/10
hynman
- 7/10
Xatrix
- 4/10
Rosomak
- 7/10
hughhh
- 4/10
pytlik
- 6/10
Susanne
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.
Přihlášení
Přihlašte se jedním kliknutím přes facebook:
Registrace
Nemáte svůj účet? Registrací získate možnosti:
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
To co ale jistě každého upoutá každého na první pohled je technické zpracování které je často přirovnáváno k Sin City, ale přitom jde k podobnému cíli, vzhledu, z úplě opačné strany. Zatímco Sin City je hraný film mohutně upravený pomocí počítačů do podoby komiksu, Rainessance je počítačově animovaný film stylizovaný do černobílého hraného filmu. Jeho naprostá stylizace se přitom ani zdaleka nezastavila na hranicích reality a pokračuje mnohem dál - přímo smazává jakékoli šedé přechody a staví vizuální stránku jen na naprostém kontrastu dokonale černé a čistě bílé barvy. To vypadá opravdu fámózně a nebál bych se říct že ještě mnohem lépe a zajímavěji než v Sin City. Bohužel, ani technické zpracování není dokonalé a tak tam kde exceluje obrazová imaginace grafiků selhává um animátorů. Postavy se často pohybují nepřirozeně a, pokud se o tom dá v jejich případě takto mluvit, hrají velice nepřesvědčivě.
Celkově je tedy film pro mě velmi milým překvapením se zajímavým dějem a dokonalým vizuálním zpracováním. 8/10