O FILMU
Pokud náhodou nepatříte k cinefilskému jádru mezi čtenáři MZ a marně si lámete hlavu, co vám sakra říká jméno William Wyler, napovím vám klíčovým slovem „čtyřspřeží“. Tak jinak... „koňské čtyřspřeží“. Pořád nic? No přeci Ben Hur... kde jste byli, když se ve škole vyučovalo o hollywoodských velkofilmech? William Wyler si ale neliboval pouze ve starověkých eposech, ba právě naopak. Rád střídal žánry, což mu dovolilo otevřít si za své kariéry rodinný podnik na sbírání Oscarů. Jeho filmy jich nasbírali nepočítaně, on sám si vydobyl patnáct nominací, z toho dvanáct za režii. Tři proměnil, díky čemuž mohla drtivá většina titulů z Wylerovy filmografie zahnízdit ve zlatém fondu. Přesně takový osud stihl i Prázdniny v Římě, které v popelkovské variaci sblíží šarmantního amerického novináře s nevalnými kariérními vyhlídkami (Gregory Peck) s princeznou na prahu dospělosti (Audrey Hepburn). Ta touží konečně porušit protokol a vyběhnout od panovnických povinností ven mezi lidi. Pořádně se nadechnout a prožít to, co může každý obyčejný smrtelník nabírat hrstmi každý den, řečeno rádoby poeticky. Když se tihle dva vyhnanci potkají - přičemž jeden hledá útočiště a druhý sólokapra - může z toho v podmínkách sacharidového Hollywoodu vylézt mnohem víc než setkání na dvě noci.