Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Poupata | 2011
csfd  
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 15.12.2011
režie: Zdeněk Jiráský
hrají: Vladimír Javorský, Malgorzata Pikus, Marika Šoposká, Josef Láska, Kateřina Jandáčková

Poupata: Recenze


ikona
Rosomak
Jak se vydařilo vychvalované drama o partě lidí, kteří to v životě fakt nemají snadné?  

Poupata hned v prvním záběru filmu, kde tu a tam projíždějí vlaky plné uhlí, budí zdání, že pro film bude jeho specifické prostředí podstatné a zároveň bude mít vliv na modelování hlavních postav. Opak je však pravdou. Film má vratký sociální či politický přesah, vazbu ke konkrétní reálné situaci a stojí pouze na mikrokosmu svých postaviček. Pokud po tom divák příliš nepátrá, asi ani nezaznamená, kde se snímek odehrává a jen tak matně odtuší, že to bude někde v severní části republiky. Do tohoto nepříliš průhledného mlhavého oparu je bohužel zahalen celý film.

Už od začátku je jasné, že je osud všech hrdinů pevně zpečetěn a z mizérie se vyhrabat nedá.Jen stručně k příběhu: Snímek sleduje několik lidí v chudém městě na Sokolovsku, kteří se snaží poprat se svým nuzným životem. Mezi nimi vyniká otec rodiny Jarda, který se svou manželkou sní o tom, že se jim podaří zaplatit dluhy a odjet na dovolenou. Jejich dcera Agáta zase doufá v to, že se z ní nestane podobný nuzák jako z jejích rodičů a že se jí podaří odstěhovat pryč. A syn Honza se s platonickou láskou upíná ke zdejší striptérce. Přitom každému z nich se daří svůj plán pomalu ničit.

Postavy se uzavírají před ostatními a neexistují mezi nimi vlastně žádné fungující vztahy na jiné než ryze praktické úrovni. Rodina se sice na štědrovečerní večeři sejde, ale její nefunkčnost je více než zřejmá. Lidé zde vedle sebe žijí, ale příliš se o sebe nezajímají. Vybočuje jen pár vietnamských manželů, kteří prodávají na stánku u zdejšího nádraží. Ti se ukážou jako zásadní postavy pro zdejší komunitu a jsou na rozdíl od ostatních obyvatel města, kteří se vlastně za celý film nikam neposunou, zásadní pro emoční vyvrcholení filmu.

Už od samotného začátku filmu je jasné, že je osud všech místních pevně zpečetěn a jejich životní mizérie stvrzena. Z ní se tu totiž nelze vyhrabat. Tento fakt velmi nenuceně naznačuje i samotný úvodní záběr snímku. Míjející se nákladní vlaky tvoří koloběh, který nemá konec. Žádný odpravený vlak nebude poslední, protože po jednom naloženém stejně přijede další, který je třeba naplnit. Je to nikdy nekončící proces, který bude trvat, dokud se zde bude těžit uhlí. A stejně tak se nabízí myšlenka, že dokud budou v těchto podmínkách žít lidé, budou se stále více propadat do větší a větší mizérie.

Jiráského film nenabízí žádný světlý bod, který by tento chmurný svět, ve kterém se vrší bahno existenční krize, trochu prokreslil. Se špatnou sociální situací a jejími důvody se zde příliš nepolemizuje, Jiráský taktéž nepojmenovává jednotlivé problémy, které situaci činí v podobných oblastech natolik obtížnou. Na druhou stranu ani neposkytuje širší vhled do problematiky, jenž by přesahoval mikrosvět několika filmových postav, aby tak divákovi přenechal interpretační volnost a ten si mohl vyvodit své vlastní závěry.


Přehrajte si trailer
Jednotvárné perspektivě líčení naopak někdy vzdorují některá jednoduchá, a přesto elegantní řešení scén. Několikrát jsou třeba rozpracovány do dlouhých záběrů, které výborně využívají svůj potenciál a mnohdy se jim daří vypovídat o svém světě na více úrovních. Škoda, že celkové spojení stylu a samotného příběhu není častěji ve větší symbióze. Film působí přes občasnou ruční kameru dost staticky a na pováženou je také fakt, že snímek, jenž si bere za cíl realistické zobrazení nuzných poměrů strádajících obyvatel, se vyhýbá detailním záběrům, které by nás mohli právě k jeho světu více přiblížit.

Poupata se topí v depresi a v ní se vytrácí významnější osobní stanovisko, kterým by se debutující Jiráský pokusil vyjádřit, proč tomu tak je. Fakt, že film nenabízí řešení, je samozřejmě plně akceptovatelný a celkem běžně se ve filmech praktikuje. Poupata ale neposkytnou ani soběstačný obraz reality, aby se o vyvození určitých závěrů mohl pokusit alespoň divák sám bez pomoci režiséra.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (5)

Verdikt

avatar6/10

Rosomak


Hodnocení redakce

  • avatar6/10

    Cival


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    Snura

  • avatar8/10

    Rokle

  • avatar8/10

    Tomino

  • avatar3/10

    JoshTheRipper

  • avatar9/10

    Slarque

  • avatar7/10

    tschrky

  • avatar7/10

    phou.raelly

  • avatar8/10

    david.ferko

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace