
Jeden život: Recenze
| 09:33 | 08.02.2024 |

Už pár dní je v kinech k vidění zpracování příběhu jednoho nenápadného Angličana, kterého jsme si tak trochu přivlastnili. Jde o důkladně popsaný a všeobecně dost známý příběh o tom, jak se jeden mladý londýnský makléř rozhodl na prahu druhé světové války pomáhat židovským dětem z Československa, jimž hrozilo nebezpečí. Celkově jich Nicholas Winton pomohl zachránit 669 a až po téměř 50 letech se jeho činy staly známými jak v Británii, tak i u nás. Jen těžko lze najít příběh svádějící k většímu patosu a emočnímu vydírání. Ačkoli se tomu snímek dosud především televizního režiséra Jamese Hawese rozhodně nevyhýbá, hlavně díky scénáři Lucindy Coxon (Dánská dívka, Neřízená střela) toho však film naštěstí nabízí i mnohem víc.
Zpočátku sledujeme dějovou linii z konce 80. let, kdy se stárnoucí Winton (v nepřekvapivě charismatickém podání Anthonyho Hopkinse) dostane během vyklízení pracovny ke svému starému albu, v němž si uchovával informace o zachráněných dětech. Film jej představuje jako celoživotního idealistu a neúnavného humanistu, který se neustále snaží o charitativní činnost. „Naučil jsem se držet fantazii na uzdě. Díky tomu se nezblázním a můžu lidem pomáhat dál,“ vypráví, zatímco v jeho očích vidíme střípky odevzdanosti a smutku kvůli tomu, že navzdory obrovské snaze není možné pomoci všem, kteří to potřebují.
Hlavní motivací k oživení vzpomínek a zveřejnění dávných skutků se stává soudobá situace ve Velké Británii, která odmítá přijmout válečné uprchlíky. Filmový Winton takové chování odsuzuje, zároveň však snímek tuto linkou rychle opouští a vystačí si už jen s textovou zmínkou na samém konci závěrečných titulků, že v současnosti je na světě nejvíce uprchlíků od druhé světové války. Z toho je patrné, že snímek nechce být angažovaný v současných globálních problémech a odvádět tak pozornost od Wintonova příběhu, což lze pochopit, bohužel mu to však také ubírá určitou nadčasovost a důležitost.
Ve vzpomínkách starého Wintona se tedy ocitáme na konci 30. let a sledujeme jeho mladé já v podání Johnnyho Flynna, kterak se snaží společně se svou matkou (hranou Helenou Bonham-Carter) a přáteli organizovat transporty dětí z Prahy do Londýna. Naráží přitom na frustrující množství byrokratických problémů, kvůli nimž životy nevinných lidí závisí na ochotě úředníků obtisknout razítka na papíry. Winton se však v této sféře umí pohybovat, a tak je ve svých snahách překvapivě úspěšný – navzdory truchlivému vědomí, že nikdy nemůže zachránit všechny.
Osudovost těchto momentů podtrhuje i jímavá klavírní hudba, na druhou stranu je však nezbytný patos v uspokojivém balancu s wintonovskou střídmostí. Daří se připomenout jednu historickou nespravedlnost, totiž že Winton na celou záchrannou akci nebyl zdaleka sám – a dokonce na rozdíl od svých spolupracovníků většinu času ani neriskoval život v okupované Praze. V roce 1988, kdy se celý příběh dočkal srdceryvného zveřejnění v televizním pořadu That’s Life!, však byl posledním žijícím členem této aktivistické skupiny. Snímek se nesnaží hrdinu nepatřičně glorifikovat na úkor ostatních a Hopkinsovi se daří Wintonovu skromnost a skoro až hmatatelný ostych při dojemném setkání se zachráněnými dětmi předat s nesamozřejmou důstojností.
Emočně tedy film funguje právě tak, jak by člověk čekal, a bohužel se nedočkáme hlubšího ponoru do Wintonovy motivace. S jeho mladým já se poprvé setkáváme ve chvíli, kdy je rozhodnut se vydat do Prahy a zjistit, jak by mohl pomoci. Jeho hrdinství je prostě faktem, konstantou, skoro až kantovskou maximou, která neomylně ukazuje všem ostatním, jak by se v danou chvíli měli chovat. Definitivním spouštěčem je pak setkání s uprchlíky ze Sudet, kteří utekli do Prahy a středních Čech po okupaci pohraničních oblastí německými vojsky. Na mnoha lokacích je mimochodem vidět, že natáčení (podpořené i Státním fondem kinematografie) probíhalo v Praze, což stvrzuje i množství českých tváří ve vedlejších roličkách.

Přehrajte si trailer Jeden život se samozřejmě nemůže srovnávat s tematicky podobným Schindlerovým seznamem, na to mu chybí srovnatelné talenty za kamerou, rozpočet i měřítko vyprávěného příběhu. Flashbacky do předválečného období slouží především jako funkční, leč nepřekvapivá ilustrace známých reálií a jádro předkládaného snímku se nachází v lince ze „současnosti“. Tam je možné hlavně díky Hopkinsově výkonu sledovat Wintona jako sice jednoznačně kladného, přesto už životem trochu semletého hrdinu, jenž pochybuje sám o sobě i reálném dopadu svých skutků. Činí tak ale naštěstí civilně, s důrazem na každodennost dobráckého penzisty, který ani na prahu osmdesátky nemůže sedět se založenýma rukama, když se kolem děje bezpráví.
Verdikt
7/10Rimsy
Jakou daň je třeba zaplatit za činění dobrých skutků? Z Jednoho života snadno mohlo být zcela rutinní historické drama a většina předválečných pasáží jím také je. Linka s osmdesátiletým Wintonem, který je navzdory svému hrdinství sžírán pochybami, však posouvá snímek do jednoznačného nadprůměru a nabízí nepříjemné podněty k zamyšlení.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
9/10Schindlerův seznam
- 8/10
Síla lidskosti - Nicholas Winton
6/10Chlapec v pruhovaném pyžamu
Hodnocení čtenářů
7/10Tomino
7/10krumlajs
8/10Perun
7/10Maverick
7/10Atchyroz
9/10Ceslo
9/10Demonic8
7/10slord
7/10Dathomir.
8/10Fajnlajf
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry



.
Obával jsem se, že Hopkins bude ve filmu jen do počtu a objeví se pouze na začátku a na konci, což se naštěstí nestalo. Pravidelně střídat paralelní dějové linky byl od tvůrců chytrý tah, jak udržet Hopkinse průběžně ve hře a příběhu v požadovaných místech dodat větší dramatický náboj . Jednak proto, že Flynn jako jeho mladší verze na něj hereckými schopnostmi ani charismatem nestačí (přehrává jej i Bonham Carter na mnohem menším prostoru) a jednak proto, že samotné historické události filmařsky vděčnou katarzi neposkytují . To se děje až ve slavném a patřičně dojemném závěru v , který výsledný zážitek z filmu nepřekvapivě táhne mocně nahoru.
Kromě neselhávajícího Hopkinse potěšili také Bonham Carter v další zábavné roličce a bohužel jen v trochu větším cameu (velká škoda, že nedostal šanci se ve filmu více ukázat, vidět jej na scéně společně s Hopkinsem je radost), plus pochvala za autentické lokace a nemalý počet tuzemských členů štábu před i za kamerou (díky čemuž v dialozích komparzu na pozadí nedochází k prznění mateřštiny). Celkově důležité téma v poctivém balení, takže úkol splněn.