Motorkáři: Recenze
18:00 | 19.06.2024 |
K tvorbě Jeffa Nicholse mám celkem blízko, jeho Úkryt a Bahno z Mississippi považuji za jedny z nejlepších auteurských filmů předchozí desetiletky, které shodou okolností skoro nikdo neviděl. Užil jsem si ale i jeho debut Příběhy zbraní, kde se poprvé prokázal jako velice zručný realizátor se zajímavou vizí. O to víc mě překvapilo, že se po této trojici filmů ubral směrem, který mi k němu na první dobrou moc neseděl. Půlnoční dítě byla taková naivní a ne moc vtahující spielbergovina a Lovingovi už šly tematicky tak strašně mimo mě, že jsem je pro jistotu vynechal. Ačkoliv po zhlédnutí Motorkářů mám chuť zjistit, jestli jsem třeba neudělal chybu.
Každopádně právě s výše zmíněnými Motorkáři se Nichols konečně zase vrací k tématům, které mě zajímají (a to dokonce koketoval s režií nového Tichého místa, nakonec spin-off s názvem První den přenechal Michaelu Sarnoskimu) a jsou přece jen mainstreamu přístupnější. A to i díky obsazení, kam si Nichols suverénně sehnal jedny z nejvyhledávanějších herců současnosti – Austina Butlera, Jodie Comer, Mikea Faista a k nim Toma Hardyho. Jak to dopadlo?
Na úvod se hodí říct, že Motorkáři vychází z fotoknihy Dannyho Lyona, který měl v 60. letech minulého století unikátní přístup ke členům skutečného motorkářského klubu Outlaws a svými fotkami zachycoval veškeré nejzásadnější dění kolem nich. Horší zpráva je, že se z těchto dobových černobílých fotografií (a samozřejmě spousty další rešerše) Nicholsovi coby scenáristovi nepovedlo uvařit dramaturgicky silnější příběh než jen útržkovité vyprávění o svobodě, přátelství a povinnostech, které se s vedením takového motorkářského klubu v dané éře pojily.
Nenechte se zmýlit, spousta těch nejzásadnějších momentů v Motorkářích je skvěle natočená a ještě lépe zahraná. Sam jsem si řadu scén a sekvencí užil vrchovatě. Film ale trpí absencí nosnějšího dramatického oblouku a pokud jste viděli trailery a říkali si, že třeba půjde o temnou gangsterku s motorkáři, něco jako populární Zákon gangu, pak budete odcházet slušně řečeno mírně zklamaní.
Film vypráví o vztahu trojice postav Benny, svobodomyslný rebel bez příčiny (doslova), jeho mentora a lídra klubu Vandals Johnnyho, jemuž se postupně vedení začne vymykat z rukou, a taky Bennyho lásky Kathy, která tu do velké míry slouží jako vypravěč a zároveň emocionální přístav. Nejen, že je pak Nichols zvládl bravurně obsadit, ale navíc jsou to všechno uvěřitelní, překvapivě zranitelní, a přesto často až neochvějně odhodlaní lidé, jejichž osudy vás budou zajímat. O to větší škoda, že žádný z nich tu není přímo hybatelem děje, protože všechno, co se jim stane, je de facto způsobeno vnějšími vlivy. Vlivy, kterým zdánlivě nešlo zabránit, ale jež zároveň nejsou náležitě vysvětleny nebo poctivě ukázány.
Výsledkem je tak dvouhodinový film, ve kterém sice sledujeme pozoruhodné postavy i to, jak se tahle sympatická partička fotrů, řidičů, opravářů, či jen pouhých outsiderů, kterým v životě ujel vlak a oni tak skončili na tom v jejich očích pravděpodobně jediném místě, kde byl svět ještě v pořádku, stává čím dál obávanější, aniž by ale kdokoli z nich měl reálně na to nechat se pohltit světem zločinu, jenž podobné kluby toho času tolik přitahovaly.
Je mi samozřejmě jasné, že Nichols si tohohle všeho musel být vědom, a že nejspíš natočil přesně ten typ filmu, jaký zamýšlel. To ale ještě neznamená, že ho za to budu nutně chválit, protože kdyby se Motorkáři přece jen trochu víc rozjeli, i za cenu toho, že už by nebyli tak věrní skutečným událostem, rázem tu mohla být prvotřídní a vizuálně lahodná dobová krimi, na které by si smlsnul snad i Martin „Cinema“ Scorsese. Ostatně postava Bennyho s tváří Butlera měla všechny předpoklady k tomu, aby se stala další z řady ikonických tragických figur pohlcených zločinem, z nichž má velkou část na svědomí právě mistr sám.
Přehrajte si trailer Přes to všechno jsem však z kina přece jen odcházel spokojený, i když ne nadšený. Jako zamyšlení se nad 60. lety v Americe to je sice málo, a jak už jsem výše naznačil, příběh se neubíral směrem, který bych si osobně přál, i tak ale Nichols zvládl zachytit něco, co mi v dnešních filmech trochu chybí. Rebelského ducha. Každý z hrdinů tohohle snímku v sobě má chuť se proti něčemu bouřit, jít proti systému, plnit si své sny, užívat si života. Jsou to přitom všechno dospělí lidé ocitající se v poměrně vážných situacích, jejich touha po svobodě ale vždy převažuje, a to jakým způsobem v tomto světle jejich osudy Nichols vylíčil, mě jednoduše bavilo natolik, abych při sledování zvládl ignorovat veškeré ostatní výhrady. I proto nakonec dávám smířlivých sedm z deseti, opatrně zvedám palec nahoru a jdu se podívat, kolik dneska vlastně stojí takový Harley-Davidson...protože někdy se na tu krizi středního věku budu muset začít připravovat.
Verdikt
do_Od
Film o svobodě, ale i o tom, k čemu může taková svoboda vést. Nichols zrežíroval precizní portrét doby i lidí a pravděpodobně si ho natočil přesně tak, jak si předsevzel, to ale neznenamená, že to rozhodnutí bylo nutně správné. Motorkáři totiž mohly být filmem o dvou světech a o tom, jak k sobě měly odjakživa blízko. O tom zločinném ale vypráví jen pár minut před koncem, a pak se rozpustí. Nálepku promarněného potenciálu tak asi jen tak nesetřesou, i když si je jde užít i bez toho. Jenom to vyžaduje o něco víc koncentrace, než možná bude divák ochotný obětovat.
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 7/10
Cival
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Revan
- 7/10
Slide
- 7/10
Rokle
- 7/10
Tomino
- 7/10
the dark knight
- 6/10
malylada
- 5/10
xardas93
- 6/10
S7evin
- 6/10
Sub-Zero
- 6/10
Atchyroz
- 7/10
Demonic8
- 8/10
Solid
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
létajícíchjednostopých strojích" a nedodal k tématu o moc víc, než se vejde do zdravice, napsané na její zadní straně.Produkční hodnoty filmu jsou výborné a casting odvádí taktéž vynikající práci, ale chybí tomu výraznější tah na branku v podobě uceleného příběhového oblouku, který postavy odněkud někam posune a případně předá divákovi nějaké poselství. Retrospektivní vyprávění vzestupu a pádu jednoho fiktivního motorkářského klubu v bouřlivém období přelomu 60s a 70s je složeno jen z více nebo méně zajímavých epizod ze života členů klubu, přičemž nějaký přesah stran tehdejší společenské situace (ztráta nevinnosti, nedůvěra v autority, dopady války, lidskoprávní hnutí, vlny demonstrací, atd.) se v ději řeší jen velmi okrajově a cestovní rychlost alias tempo až do konce filmu nepřekročí povolené hodnoty.
Comer je díky nejkomplexnější postavou v celém filmu, naopak postavy Hardyho a Butlera nejsou, až na pár momentů, o moc více než jen archetypy (macho boss a macho rebel) a zbytek postav je už vysloveně stafáž. Nejsilnější scéna v trailerech (potyčka a následné vypálení putyky) je v samotném filmu prezentovaná ve a kromě ní toho děj po stránce dramatu už moc jiného nenabízí. Na určité emocionální vyvrcholení sice v závěru dojde, ale nevede k němu nijak zvlášť působivá cesta, prostě na něj v sérii životních kapitol jen dojde řada, protože je potřeba osudy postav nějak uzavřít. Potenciálně nejzábavnější část filmu je pak odbyta jen pár záběry.
Atmosféru tehdejší doby se skrze výpravu, kostýmy, OST (téměř nepřetržitě hrající retro songy na pozadí) a samozřejmě nablýskané mašiny (byť ve filmu ) podařilo připomenout dokonale a ústřední trojice Comer, Hardy a Butler podává soustředěné herecké výkony (nikdo další už nestojí za zmínku, což je vzhledem k obsazení Shannona, Reeduse nebo Holbrooka škoda), ale to je tak vše. Z předlohy, která obsahuje především obrazový materiál, šlo převzít jen atmosféru a styl (což se povedlo na výbornou) a samotný film mohl vyprávět prakticky o čemkoliv. Nichols se bohužel rozhodl, že pouze zachytit vybrané fotografie v pohybu bude k působivému výsledku stačit.