Memento: V.I.M.
10:09 | 24.04.2008 |
Jsou filmy, u kterých titul zlatavého V.I.M. tušíte už při vstupu do kina. V recenzích padají tituly jako „koncepčně geniální“ či „Nolan na hrad“, ale i přes tenhle žurnalistický hype dokážete odfiltrovat, že tentokrát je to skutečně pravda a ne mnoho našponovaného povyku pro nějakou šedou myš, na kterou zapomenete už za pár dní.
Asi není po takovém úvodu překvapivým zjištěním, že Memento pro mě bylo přesně takovým titulem a navíc jedním z prvních, které stály na počátku mého zájmu o film za hranicí „běžného diváctví“. Je úsměvné, že se to tak hezky sešlo – mít Memento jako mentorskou prvotinu je asi podobně zajímavé, jako mít za jednu z prvních knih Děti ze stanice zoo (což se mi taky stalo :). Odkryje se vám netušený svět se spoustu nevídaných podnětů pro zamyšlení a to nejen v té hlavní, ideové poloze. Memento nabídlo i nový pohled na tradiční režijní postupy a vyprávěcí chronologii. Dá se vnímat jako žánrový průkopník, i když vám nikdo přesně neřekne, jaký žánr vlastně prokoplo a co definovalo. Za to vám asi spousta lidí dokáže říct, že „po Mementu už nebylo nic jako dřív“. Nastoupila řada režisérů s řadou „twistů“ a „nečekaných“ vyprávěcích kliček, které byly na první pohled efektní, ale ve své podstatě úplně čekané. Přišla vlna „šokujících thrillerů“, které visí na pointě, ale jinak jsou prázdné až to bolí. S Mementem dorazila nekonečná vlna inspirace, ale jen se potvrdilo, že originál může být jen jeden.
Zmatený Leonard je role, která udělala z Guye Pearce váženou celebritu – pokud bylo něco předtím a bylo to třeba špatné, stalo se to zapomenutým. Chtělo by se říci, že tenhle film mu předurčil kariéru, jenže to není pravda. Tahle jedna jediná poloha, která mu opravdu nejvíc sedne, nebyla už nikdy zopakována, pouze v několika variacích načrtnuta (tvrďák z Proposition). Guy Pearce se tak stal obětí génia režiséra, který vymyslel pro okolního svět pojem Guy Pearce. Stává se to nezřídka a návraty k „velkým věcem“ při vyhnutí se škatulkám nebývají snadné (kdo si dneska vzpomene na Edwarda Furlonga a Lindu Hamilton?), ale věřím, že Pearce se do těch opravdu výrazných rolí zase časem prokouše.
Memento je Nolanův středněproudý debut. To už je dneska fakt, který ho katapultoval ke všem těm Batmanům a Dokonalým trikům, pro které je (neprávem?) výrazně slavnější. Většina lidí se na takový post vyškrábe až po nějaké době, chytří producenti však v Nolanovi správně rozpoznali ohromný režijní talent (ať už si právě o Batmanovi myslí cokoliv) a už po Mementu mu dali do rukou mocné nástroje, které využívá dodnes. No řekněte, kdo může říct, že měl v jednom filmu Al Pacina s Robinem Williamsem a v dalším třeba Christiana Balea, Hugh Jackmana a Scarlett Johnasson? Svědčí to o jediném – Memento byl malý filmový zázrak. Takový ten malý inteligentní debut, který by si přál každý – kompaktní, poutavý, napínavý a ještě s obrovským přesahem. Opravdu by mě zajímalo, jestli by „popředu“ výrazně ztratil na dramatickém efektu nebo je opravdu tak dobrý, že by tou zkouškou prošel s grácií. Má s tím někdo z vás zkušenost?
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry