Nechte je všechny mluvit: Recenze
09:00 | 06.01.2021 |
Pryč jsou doby, kdy jsme měli Stevena Soderbergha spojeného s hollywoodskými trháky. Další Dannyho parťáky, Erin Brockovich či Traffic od něj momentálně čekat nemůžeme, více se totiž spoléhá na malé obrazovky – v duchu svého debutu Sex, lži a video. Není proto překvapením, že našel útočiště v náruči streamovacích služeb. Po dvou loňských štacích u Netflixu (sportovním dramatu High Flying Bird a ekonomicky angažované konverzačky Prací automat) a před chystanou, hvězdně obsazenou kriminálkou No Sudden Move přichází na HBO nenápadná experimentální hříčka, která však nejen v děsivých letošních reáliích stojí za pozornost.
Hned v úvodu novinky Nechte je všechny mluvit upozorňuje Soderbergh na dobu, v níž se film odehrává – podzim 2019. Zdánlivě bezvýznamné zasazení nás vtahuje do jiného, před-pandemického světa. Právě v tomto období se totiž film i natáčel, naprostou většinu stopáže naplnily herecké improvizace během dvoutýdenní transatlantické plavby na luxusní lodi Queen Mary 2. Z povídky Debory Eisenberg zbyla jen kostra, o leckteré konkrétní dialogy se postarali samotní herci, Soderbergh film nasnímal i sestříhal. Deklarovaný budget je 25 centů, které schlamstla nenasytná Meryl Streep – vše ostatní se připravilo zadarmo, čímž Soderbergh překonal další milník ve skutečně nezávislé, finančně nenáročné filmařině.
Výsledek však má do amatérství daleko a působí jako příjemná (přestože rozhodně neopulentní) dramedy o několika obyčejných, přitom tak důležitých věcech. V centru dění je Meryl Streep jako úspěšná spisovatelka, která chystá pokračování svého románového hitu. Hodlá ho dokončit během oceánské plavby z New Yorku do Anglie, na jejímž konci chce převzít prestižní literární cenu. Společnost jí dělají dvě kamarádky z vysoké školy (Candice Bergen a Dianne Wiest) a také její synovec (Lucas Hedges). Kolem svérázné autorky se motá ještě několik dalších postav, jejichž zájmy nejsou vždy zcela zřejmé.
Soderbergh se zase jednou ukazuje jako zkušený filmař, který moc dobře ví, jak nasnímat i vystavět scénu, vytvořit určitá tajemství a dávkovat informace. Díky tomu získávají obyčejné životní situace a problémy nevtíravě osudový nádech, a to navíc se sympatickou žánrovou nejednoznačností. Tradiční formát o kamarádských setkání po letech či sledování tlachající smetánky jsou rozpouštěny záměrnou neuspokojivostí většiny příběhových linek i rozháranou kamerou, kombinující zběsilé (leč stále přehledné) střihy přes osu s dlouhými observačními jízdami.
Díky ústřednímu příběhu o literátce potýkající se s dvojsečností vlastního námětu se Soderberghovi daří narušit hranici mezi realitou a autorskou fikcí. Je vůbec důležité, které příběhy se odehrávají jen v uměleckých dílech a které jsou skutečné? A kde všude lze čerpat inspiraci? Spisovatelka od začátku hledá způsob, jak vyjádřit komplexnost života a vše podstatné na meta-úrovni: ideálními slovy či ještě lépe, nějak hlouběji než slovy. Jenže – skutečně to lidé chtějí?
Film nenápadně staví do kontrastu nejen uměleckými ambicemi překypující ústřední postavu s přímočařejším, ale zároveň i upřímnějším a laskavějším autorem detektivních braků; ještě větší sílu však mají občasné prostřihy na lodní služebnictvo či produkty jejich práce. Bohatí bílí lidé se tráví svými problémy prvního světa, zatímco v náznacích cítíme, že v podpalubí luxusní výletní lodi bují život o poznání dramatičtěji. Ať už těmto nevyřčeným motivům propadnete, nebo ne, za pochvalu rozhodně stojí schopnost tvůrců říct o postavách poměrně hodně skrze všední dialogy a každodenní sociální kontakty.
Poslední přechytralé odstavce však možná budí trochu jiný dojem, než jaký bude většina diváků z filmu mít. Stejně jako postava Meryl Streep nemá přístup do služebních prostor lodi, i my do sociální roviny pouze nakoukneme a Soderbergh nám nechá dost prostoru pro představivost. Především se totiž jedná o příjemnou konverzačku s řadou působivě vystavěných scén, která leckoho odradí relativně pomalým tempem a nedějovostí; v jádru se však jedná o poutavě natočenou mozaiku o některých aspektech života, které zná leckdo z nás. Berte, nebo nechte být.
Verdikt
Rimsy
Trio stárnoucích žen v čele s Meryl Streep se vydá na oceánskou plavbu, během níž se rozkrývají i udržují letitá tajemství. Konverzační dramedie Stevena Soderbergha se zabývá poměrně obyčejnými věcmi, je však natočená dostatečně suverénně, aby udržela pozornost i nabídla nevtíravou zábavu v pomalém tempu.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení čtenářů
- 6/10
the dark knight
- 9/10
jarmil
- 7/10
Nexus6
- 4/10
GuidoA.
- 4/10
malylada
- 4/10
PamPero
- 8/10
Tomajda
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry