Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Daaaaaalí! | 2023
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 18.04.2024
režie: Quentin Dupieux
hrají: Anaïs Demoustier, Edouard Baer, Jonathan Cohen, Gilles Lellouche, Pio Marmaï

Daaaaaalí!: Recenze


ikona
krauset
Daaaaaalí!dalíkomedieQuentin Dupieux
Francouzský režisér Quentin Dupieux přichází s další vysoce promyšlenou skopičinou.  
Salvador Dalí se jednou vydal na procházku po Paříži s mravenečníkem na vodítku. Salvador Dalí vytvořil knihu vysoce stylizovaných receptů s družkou Galou. Salvador Dalí o sobě referoval výhradně ve třetí osobě. Salvador Dalí… Jinými slovy, žádný film o Salvadoru Dalím nemůže být dostatečně výstřední. Ale snímek Daaaaaalí! se o to pokouší a už svým názvem dává najev, že chápe zároveň egocentričnost i excentričnost umělcovy osobnosti, jeho potřebu vykřičet se do světa. Dlouhým, procítěným Daaaaaa-lí! 

 

Školní životopisy umělců nejsou většinou o moc víc než cestopisy, ověnčené oním zlopověstným „působil v“, načež přijde souhrn měst, v nichž se daná osoba narodila, žila a zemřela. Pochopitelně se míjí s pravým významem i inovativností řečeného umělce či umělkyně. Tento přístup hází režisér filmu Quentin Dupieux za hlavu a volí naprosto jiný klíč k pootevření Dalího nitra. 

Film Daaaaaalí! má tedy k životopisu tak daleko, jak jen může mít. V jistém slova smyslu není hlavní postavou filmu ani sám Dalí, jakkoliv si film krade pro sebe (poměrně doslova). Setkáváme se totiž s mladou novinářkou Judith v podání francouzské herečky Anaïs Demoustier, která se objevila v mírně erotické dramedy Vše o těch třech, jež před lety provázela poměrně nadšená šeptanda v Karlových Varech. Ta se rozhodne, že chce natočit o Dalím dokument, ale ukazuje se, že nebude jednoduché ho k tomu přesdvědčit. Do role Dalího zvolil Quentin hned pět různých představitelů, aby zmátl publikum a dodal celému filmu snovou nejistotu. Jsou jimi Édouard Baer, Gilles Lellouche, Jonathan Cohen, Pio Marmaï a Didier Flamand.

Dalího vrtošivost poskytuje režisérovi vrchovatě příležitostí k inscenování komických situací, ať už jde o malířovům rozkaz, že je ochoten se ukázat jen před obří kamerou (Dalí volá po IMAXu), neústupnost, pokud jde o dojezd po pláži až k místu natáčení nebo náhlé odchody z natáčení. Dalí je představen jako bezelstný i maniakální, dětinský i marnotratný

 

Quentin Dupieux je velmi svébytný a produktivní francouzský režisér (letos bude mít v Cannes premiéru jeho novinka Le Deuxième acte, v níž hrají Léa Seydoux a Louis Garrel), autor komedií Kouření způsobuje kašel, Jelenice, v níž vyniká Jean Dujardin, a Moucha v kufru, která ani na moment nepolevila ve svém odhodlání dotáhnout absurdní premisu do konce. Dupieux tedy měl dostatečné předpoklady dotknout se knížete surrealismu. 

Využitím proudů vědomí a asociací, s nejednoznačnou chronologií, dlouhými a tím myslím dlouhýýýýými snovými pasážemi dosahuje Dupieux znatelně surreálního efektu. Dalího ikonický motiv roztékajících se hodin reprezentuje jistá tekutost času, když Dalí kráčí hotelovou chodbou, aniž by se několik minut přibližoval, zatímco si ženy, které na něj čekají, zvládnou objednat vodu u pokojové služby i odskočiti na toaletu. Za pomoci střihu se dostavuje efekt nekonečnosti a různé délky trvání. 

Namísto snahy zrekonstruovat Dalšího život či jeden z jeho úseků si raději film za vůdčí princip volí použití těch rysů, kterými oplývala Dalího surrealistická tvorba. Od práce s časem přes nepravděpodobnou zápletku a záměnu identit až po fakt, že sen ve snu zabírá signifikantní porci stopáže, vše poukazuje na surrealismus. Nikoliv nejméně pak nápad používat holuby jako cvičné terče, které však Dalího asistentka vystřeluje jako tréninkové kotouče.  

Jedna ze slavných zápletek filmu Anděl zkázy Dalího spolupracovníka Luise Buñuela vypráví o skupince lidí, která nemůže opustit místnost. Ale pokud se ocitnete v kině na Daaaaaalím!, odejít nebudete chtít.  

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar8/10

krauset

Nejlepší, nejautentičtější způsob, jak udělat snímek o inovativním umělci, je pokusit se uctít ho svým vlastním inovativním přístupem. Quentin Dupieux se dostal k Dalímu jaksi blíž, než by to dokázal standardní biopic, právě proto, že aplikuje Dalího umělecké principy s hravostí, originalitou a porozuměním. Jedna z komedií roku, hodna přijetí od surrealistické skupiny.


© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace