
Brazil: V.I.M.
14:34 | 16.12.2007 |

Někde na půli cesty mezi svým montypythonovským zázemím a filmem Dvanáct opic natočil Terry Gilliam v roce 1985 film Brazil, na kterém ovšem není zhola nic polovičního. Spíš naopak, na jediné zhlédnutí je toho až moc a možná si budete říkat, že jenom vymyslet něco takového muselo trvat neuvěřitelně dlouho – nemluvě o následné produkční bitvě, typické pro většinu Gilliamových post-montypythonovských projektů. Oproti Dvanácti opicím je Brazil, jak to jenom říct... prostě víc hardcore. Je o něco skoupější na humanistické poselství a bohatší o víc mrazivého humoru, bere si za hrdinu tu nejchcípáčtější, nejsměšnější a nejpolitováníhodnější figurku, jakou si vůbec dovedete představit, a na konci nenechává žádnou naději na záchranu, jen možnost absolutního a nevratného útěku. Stejně jako v Orwellově 1984, ani tady nelze dystopicky zvrhlý řád zrušit, pouze si vytvořit nějakou formu vlastního duševního exilu.
Svět, ve kterém Sam Lowry žije, z něj udělal něco jako chodící paradox: Jeho práce je prototyp poslání dospělého člověka. Je seriózní (když se zrovna nadřízení koukají), zodpovědná (ale nikdy nad rámec předpisů) a přesná (až na zanedbatelné výjimky s následkem smrti). Na druhou stranu ale Sam žije stylem naivního bezstarostného dítěte. Občas sice nespokojeně zamrmlá, ale jinak je poslušný a vystačí si s vlastní fantazií. Samozřejmě až do chvíle, kdy mu otevře oči ilegální topenář a sličná teroristka.
A ono rozhodně je čeho se děsit a koho podezřívat. I stroje se v téhle realitě chovají jako živé organismy, veliké kovové potvory ve službách vševládného systému. Všechno jako by v sobě mělo hrozbu, temné varování, že vás jediný krok stranou z té povolené cesty přijde zatraceně draho. Brazil působí mrazivě právě díky tomu, že se nepokouší vytvořit zcela nový vědeckofantastický svět, ale používá věci ze současného běžného života a dává jim absurdně obludnou podobu. Žádná fascinace možnostmi techniky, ale naopak zobrazení toho, že i technologie může jen symbolizovat a udržovat status quo, který sice komplikuje existenci běžným lidem, občas díky němu zařve nevinná duše, ale zato všechny skvěle udrží pod kontrolou.
Ani nedokážu moc dobře popsat proč, ale ať už v kině, nebo doma u televize jsem ho vždycky odzíval, nebo maximálně se lehce pousmál nad nějakým tím povedenějším gagem (opravář-odbojář, plastická chirurgie až na kost,...)