Anatomie pádu: Recenze
17:00 | 18.10.2023 |
Anatomie pádu je nejspíš prozatím nejchválenějším evropským filmem, který se letos na festivalové scéně urodil. Snímek režisérky Justine Triet získal v Cannes prestižní Zlatou palmu, spokojené ohlasy zaznamenal i v tuzemských Karlových varech a také u zámořských kritiků se dočkalo drama patřičné chvály. Dá se proto očekávat, že v nadcházející sezóně plné prestižní cen o snímku ještě hodně uslyšíme. Anatomie pádu tedy přichází do tuzemských kin s nálepkou jednoho z nejoceňovanějších filmů roku. A naplňuje ji dokonale.
Dostáváme příběh úspěšné spisovatelky Sandry, která žije se svým manželem a synem na odlehlé chatě v Alpách. Jednoho dne však u nich dojde k tragédii, když syn najde před domem svého otce mrtvého. Na první pohled se zdá, že se jednalo o sebevraždu či nešťastnou náhodu. Jenže při vyšetřování se objeví pár nejasností, jež napovídají tomu, že by by mohlo jít i o vraždu. Chladná a obtížně čitelná Sandra se tak objeví před soudem, kde je její osobní život rozpitván do nejmenšího detailu a na povrch se dostává nejedno temné tajemství.
Film je pak rozdělen v podstatě na dvě části. Na část procedurální, v níž je smrt manžela vyšetřována a ústřední postava se připravuje na soud, a pak na samotný proces, jenž zabírá takřka hodinu a půl. Je ovšem natočený tak vtahujícím a realistickým způsobem, že by si nejeden divák klidně dal nášup. Příběh se zdá být vlastně prostý a scénář ho rozhodně nekomplikuje žádnými zbytečnými zvraty. Jenže Justine Triet zde jasně naplňuje rčení, že v jednoduchosti je někdy síla. Anatomie pádu navíc skrývá své devízy v jiných faktorech.
Tou první je samotný styl vyprávění a nejednoznačnost celého snímku. Režisérka totiž nikam nespěchá a ukazuje, že nic není černobílé. Společně s vynalézavým scénářem pak k divákovi přistupuje vlastně jako k členovi poroty u soudu. Předkládá mu jednotlivé indicie, názory obou zúčastněných stran, zároveň ale nepřichází s jasnými odpověďmi či rozuzlením a nesnaží se ho navádět k jedné či druhé straně. K tomu si totiž člověk musí v závěru dospět sám. K samotnému stylu a vedení děje pak tento přístup dokonale sedí. Treit si navíc pomáhá precizní a odměřenou režií, která nesází na efekt a prakticky se obejde bez hudby, zbytečné hry na city a nijak se zde netlačí na pilu. Jenže zatímco jinde by byla chladnost problém, zde společně s civilní kamerou podtrhuje realističnost počinu a samotný soudní proces je díky tomu ještě intenzivnější.
Dalším silným faktorem snímku je až chirurgický rozbor osobnosti nejen hlavní postavy, ale také jejího manželství. Film jde právě v analýze charakteru a anatomii vztahu až na dřeň, dokáže šikovně prodat oba úhly pohledu a v rozkladu partnerství je ještě mrazivější a autentičtější než např. Manželská historie. Režie umí výborně pracovat s gradací, budováním napětím a i přes svou zdánlivou odměřenost výtečně tnout do živého. Velkou měrou jí v tom pomáhá také bravurní Sandra Hüller, jejíž spisovatelka není tak chladná, jak se na první pohled může zdát, herečka dokáže bezchybně zachytit jakýkoliv její záchvěv emocí a proměnit ji v naprosto komplexní a krásně nečernobílou postavu.
Přehrajte si trailer Pár chybiček se i přesto v oceňovaném kousku najde. První procedurální hodinka by se asi dala malinko prostříhat a samotný závěr už si přeci jen pomůže menší scenáristickou berličkou. I přesto je však Anatomie pádu naprosto precizním a chytře napsaným dílem, co nevodí diváka lacině za ručičku a nespoléhá na filmařské sázky na jistotu, ale naopak si s publikem skvěle hraje, nutí ho k zamyšlení a navíc ho odrovná vztahovými problémy ze života. Někoho možná nechytne jistá tvůrčí odtažitost a pomalejší tempo, jiným se však svou autentičností dokáže solidně dostat pod kůži. I proto se jedná o jeden z nejzásadnějších titulů roku, jenž by měl před vytvářením své výroční topky vidět asi každý.
Verdikt
Spooner
Když zemřel spisovatelce Sandře tragicky manžel, vše vypadalo na sebevraždu. Kvůli nejasnostem ovšem musí nakonec u soudu obhájit, že svého partnera nezabila. Chirurgicky přesně natočený kousek, který funguje perfektně jako soudní drama, jež si s divákem hezky hraje, a zároveň jako skvostná analýza vztahu. Jeden z filmových evropských vrcholů roku, který si dokáže diváka podmanit svou odměřeností a realističností.
Vaše hodnocení
Podobné filmy
Hodnocení redakce
- 9/10
Cival
- 6/10
Mr. Hlad
- 8/10
do_Od
- 8/10
Rimsy
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Mephos
- 8/10
malas
- 9/10
Slide
- 8/10
Rokle
- 9/10
Tomino
- 8/10
Slarque
- 8/10
Herkulesss
- 7/10
krumlajs
- 8/10
kaapaa
- 7/10
malylada
- 8/10
Perun
- 9/10
remy
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Všechny povinné žánrové náležitosti jsou tady na svém místě, tj. zdánlivě jednoznačný, ale ve skutečnosti komplikovaný případ, soudní jednání, během kterého se postupem času odhalují další a další vrstvy nestandardního vztahu ústřední manželské dvojice, neústupný (a dovedně manipulující) státní zástupce, přesvědčivé důkazy v neprospěch obviněného a dialogové výměny, relativizující všechny výroky učiněné protistranou, a k tomu hned několik příjemných bonusů navíc.
Přísně metodický přístup se projevuje na více frontách současně. Jednak po dramaturgické stránce Triet nevede diváka za ruku v tom, komu by měl držet palce a na čí straně je pravda, prostě jen nestranně "zaznamenává", jak celá kauza probíhá (flashback s jednoznačně vede) a zároveň ukazuje, jaké negativní dopady má na životy všech zúčastněných. Stejně tak po stránce formálního zpracování nezůstává Triet pozadu, jelikož si během filmu vypomáhá častými televizně-dokumentárními záběry, což celé vyprávění usazuje ještě více do reality všedních dní (ve které může soud dopadnout jakkoliv) a posiluje celkový tvůrčí odstup od celého tématu.
Výše uvedené by ovšem zdaleka tak dobře nefungovalo, nebýt Hüller v hlavní roli, která svým výborným hereckým výkonem dělá z obviněné spisovatelky skvěle nečitelnou postavu, díky čemuž až do úplného konce filmu není divákovi jasné, zda trestný čin opravdu spáchala nebo ne. Pochvalu zaslouží taktéž synátor v uvěřitelném podání Granera. Jediná podstatnější výtka se týká absence obvyklého dramatického/emocionálního vrcholu podobných žánrovek , jinak ale platí, že Triet tady nečekaně trefila kvalitativní jackpot.