Zmizení Eleanor Rigby: Recenze
09:30 | 11.11.2014 |
Ambiciózní projekt debutujícího režiséra Neda Bensona se po uvedení na filmových festivalech (mimo jiné i v letošních Karlových Varech) dostává do regulérní kino distribuce. A vypadá hodně zajímavě i přes trochu matoucí název. Ne, o Beatles, kteří o Eleanor zpívali, tu fakt nejde.
Hned zkraje upozorňujeme, že je důležité vidět obě části, ideálně nejdříve On a následně Ona. On je Conor, ona je Eleanor a oba zrovna procházejí těžkým obdobím jejich manželství. Eleanor se ho rozhodne vyřešit poměrně radikálně - zmizí. Oba dva filmy vypovídají zhruba tentýž příběh, ale nahlížený optikou jiného hlavního hrdiny.
Část s názvem On je kratší a svým způsobem i akčnější. Sledujeme příběh Conora, ale dozvíme se hodně i o samotné Eleanor, o jejich vztahu a událostech, které je potkaly. Jeho vyprávění je cyničtější, odtažitější, více zaměřené na děj, ale v důsledku obsahově plošší - stejně jako vnitřní prožívání hlavního hrdiny. V přenesení tohoto pocitu film funguje výborně.
Obdobně funguje i Ona. Její vnitřní život je zajímavější, složitější, hůře uchopitelný pro její okolí i pro ni samotnou. Proto druhá část neposouvá příběh tolik dopředu, spíše doplňuje mezery ve vyprávění Conora a vnáší na hlavní zápletku nový pohled. Eleanor je tu své beatlesovské jmenovkyni podobná smutným obsahem i jedinečnou formou.
Obě hlavní postavy jsou zahrány s velkou grácií. Především Jessica Chastain oslní jako éterické zjevení a James McAvoy za ní charismatem vůbec nezaostává. Oba můžou těžit ze skvělého scénáře, který sice pojednává o “normálních” věcech, ale snaží se je podat přirozeně a vyhnout se otravným klišé – což se mu daří, přestože pracuje s tím vůbec největším klišé, tj. že muži jsou přímočařejší a ženy citlivější. Ve formě dvojfilmu ale působí i tenhle klasický pohled svěže.
Dialogy nepůsobí šroubovaně a hercům z pusy nepadá nic, co byste jim nevěřili. Někdy jsou přecitlivělí, někdy vtipní, prostě docela normální. Je zvláštní se nad tím pozastavovat, ale bohužel v rámci současné romantické produkce to rozhodně není standardem.
Přehrajte si trailer Oba filmy by možná obstály i zvlášť, každý nabízí více méně ucelený příběh. Ale pouze při sledování obou částí se naplní režisérův záměr - odlišný pohled muže a ženy na realitu (a obzvláště tu vztahovou). Ne že by projekt dokonale popisoval neuchopitelné rozdíly mužského a ženského světa. Ukazují ale dvě verze jednoho příběhu, jinak vnímaného mužem a jinak ženou. Objektivní realita neexistuje. Jsou jen vzpomínky a sny o tom, co se stalo a co se mohlo stát. Takové pocity navodí jen zhlédnutí obou filmů a představuje opravdu jedinečný zážitek. Není to film pro každého, ale kdo přistoupí na jeho tempo a formu vyprávění, možná tu najde srdcovku.
Verdikt
Rimsy
Každý ze dvou filmů je sám o sobě slušným, možná trochu zmateným dramatem. Dohromady ale cupují divákovo mínění o realitě vyprávění a objektivitě ve vztazích. Nenápadný, ale originální poklad.
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 4/10
Revan
- 6/10
Snura
- 7/10
hroubek
- 8/10
farb
- 7/10
malylada
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry