Paranormal Activity 4 | 2012
csfd  imdb
US premiéra: 19.10.2012
CZ premiéra: 18.10.2012
režie: Henry Joost, Ariel Schulman
hrají: Katie Featherston, Brady Allen, Dianna Agron

Paranormal Activity 4: Recenze


ikona
imf
Polepšila si superúspěšná série aspoň napočtvrté? 

Každá éra má zjevně svůj halloweenský mor. Pokud jsme ještě před pár lety spílali telenovelovitému ději Saw, dnes u nudných poltergeistů z Paranormální aktivity lomíme rukama a nejraději bychom povolali Jigsawa zpátky. Ne, vážně... tahle série točená na všechno jen ne na konvenční kamery (tentokrát hrají prim webkamery) porušuje zlaté přísloví o tom, že kdo nic nedělá, ten nic nezkazí. Už počtvrté totiž sledujeme sedmdesát minut dějové hlušiny, která v závěru nabere nečekané obrátky.

Princip je stejný jako obvykle, sledujeme plus mínus tucet nočních dobrodružství skrze šumící a všelijak nekvalitní obraz. Rozdíl je v tom, že víme, kdo jsou tajemní sousedé, bubák i oběť. Všechno je nalajnované předem a autoři nám - na rozdíl od alespoň trochu sdílné trojky - neprozradí nic nového. Démon Toby zkrátka dělá další obchůzku a padl mu do oka prvorozený syn místní středostavovské rodinky. Chvíli očumuje kolem, rozhýbává lustry, mlatí s dveřmi, a pak jako obvykle všechno vyvraždí. Jenže... proč?


Přehrajte si trailer
Dávat do názvu slovo aktivita, když se v devadesáti procentech snímku NIC neděje, může časem aspirovat na jeden z nejlepších krutých žertů dekády. Diváci totiž opět sledují strnulé záběry v očekávání, že na ně něco (...cokoliv!) vybafne. Lekačky nejsou nikterak kreativní, jedinou duševní erekcí bylo zjevně uvažování ve stylu - Damian v Ďábel přichází měl tříkolku. Dáme tomu děcku v jedné scéně taky tříkolku!

Mnohem radši bych byl, kdyby se scenáristé naučili hororovou trojčlenku. Zatím to vypadá, že mají jen jednu proměnnou. Pochopili, že už nechceme sledovat jen divné děti, vystrašené manžílky a hysterické matky. Proto nám nadělili čtrnáctiletou Alex, která se svým kamarádem ze sousedství zřejmě myslí na úplně jiné věci a pod prostěradlem vidí nikoliv duchy, ale... no však vy víte. Její roztomilý kukuč, tak trochu evokující AnnuSophii Robb z Cesty do Terabithie, alespoň částečně zkracuje dlouhé proluky mezi nesmělými útoky démona Tobyho. Ten je zjevně dost silný na to, aby s lidmi pohazoval jako s pírky, lámal vazy pohledem a na dálku ovládal automobily i pokročilou technologii. Jenže kde pekelný pán přidal na dovednostech, tam zjevně ubral na inteligenci. Jen si to pojďme hezky probrat.

 

Ve filmu se toho stane tak málo, že z toho nešlo ani sestříhat rozumnou ukázku.Toby se snaží manipulovat několika lidmi, především tedy Katie, přičemž je jištěný kultem ježibab, shánějícím malé kluky za nepříliš jasným účelem. Disponuje značnými silami, ale ani napočtvrté nepochopil, že veškerá jeho trpělivost přichází vniveč. K čemu je všechno to postupné zastrašování, když se stejně vždycky všechno zvrtne a dojde na ždímání mozkomíšního moku? K čemu nenápadná snaha dítě ukrást, když to všechno točí kamery, které by mohl Toby lusknutím prstu vypnout? Proč sakra to váhání, když zatím všechny démonovy útoky vyšetřuje policie před kterou se musí Katie potupně skrývat kdesi na maloměstě? Z Tobyho jde strach až ve chvíli, kdy v závěru filmů frustrovaně likviduje všechny, kdo mu stojí v cestě (včetně těch co jdou jen náhodou kolem), ale jeho taktika spíš rozesmívá. Takhle hloupou paranormální existenci jsme tu neměli od dob Blekoty a Mekoty.

Jenže toho bohužel nestihne zvorat tolik, aby to začalo být zajímavé. Ostatně i v upoutávkách je několik akčnějších scén, které ve filmu chybí. Ano, ve filmu se toho stane tak málo, že z toho nešlo ani sestříhat rozumnou ukázku a producenti museli blafovat. To už ani není k smíchu. Obávám se, že v některých kruzích by negativní energii snímku nespravilo ani víc záběrů na Kathryn Newton v noční košili.

 

Představa, že jsme se od vypiplaného found-footage Monstra (jednička s hvězdičkou na první pokus) dostali během několika let k tomuhle chrchli, nazelenalému od roztřesených nočních záběrů plných nesouvislého vřeštění a čekání na lacinou lekačku (když už ne lacinou pointu), mne naplňuje zoufalstvím hlavně při pohledu na tržby a snahu autorů rozmnožit svou mantru do více a více projektů. Mám pocit, že konkurence to bude brát spíš jako příležitost než ponaučení. V recenzi na trojku jsem meditoval nad tím, že příště někdo natočí film za pomoci dopravních kamer a publikum to zbaští. Pokud tohle otevře za třicet milionů, kdo může zabránit ruským producentům, aby vzali sestřihy nejšťavnatějších ruských bouraček a udělali z nich pár celovečeráků? Vydělali by jmění, soudě podle návštěvnosti těchto videí na YouTube. A my bychom alespoň konečně šli na biják, ve kterém se něco děje.

Verdikt

avatar2/10

imf



Hodnocení čtenářů

  • avatar3/10

    Mildík

  • avatar3/10

    Nexus6

  • avatar1/10

    Veseldaa.!

  • avatar2/10

    j.i.r.k.a

  • avatar5/10

    tschrky

  • avatar3/10

    JAn_G

  • avatar6/10

    Medy

  • avatar3/10

    evangelos

  • avatar6/10

    AdelaP

  • avatar1/10

    Krysta

  • avatar2/10

    MP94

  • avatar2/10

    LiLLZe

© copyright 2000 - 2017.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace