US premiéra: 03.06.2022
režie: Chloe Okuno
hrají: Maika Monroe, Burn Gorman, Karl Glusman, Madalina Anea

Watcher: Recenze

Maika MonroeWatcher
Aneb jak nikdo v Rumunsku nepoužívá záclony.

Přijít v současnosti s originálním námětem je čím dál těžší a o filmu na pomezí thrilleru a hororu to platí obzvlášť. Příběhová cesta, kterou se vydala novinka Watcher, je snad ale vůbec tou nejvyšlapanější a nejokoukanější. Dokonce mi přijde, že zápletku o ženě, kterou někdo sleduje či vidí něco, co jí ostatní nevěří, vídáme v kině či streamech aspoň jednou do roka. Jenže každá látka se dá natočit osvěžujícím a poutavým stylem. A režisérce Chloe Okuno se to poměrně solidně daří.

A to i přesto, že scénář je opravdu prostinký. Američanka Julia se se svým manželem přestěhuje do jeho rodného Rumunska, kde získal velkou pracovní nabídku. Jenže zatímco on trčí celé dny v kanclu, ona je sama v bytě a v ulicích, kde nikoho nezná a ani nemluví stejným jazykem. V Bukurešti navíc aktuálně není zrovna bezpečno, jelikož zde řádí sériový vrah. Osamělá Julia začíná mít pak pocit, že ji z protějšího paneláku oknem někdo neustále sleduje. A pronásleduje ji opravdu na každém kroku. Jen jí to nikdo, včetně její drahé polovičky, nevěří.

Ne, body za originalitu Watcher opravdu nenasbírá. Na druhou stranu, zde si toho byl evidentně každý vědom, ale i přesto se tvůrci rozhodli z ošoupaného námětu vytřískat maximum. A minimálně režisérce se to po většinu stopáže daří. Watcher je v jejím podání zatraceně pomalou a v mnoha pasážích až nečekaně atmosférickou podívanou, v níž si Okuno šikovně hraje s napětím i s jednotlivými záběry, které správně natahuje a nechává je patřičně vyznít. Umí pak také patřičně budovat pocit nejistoty kolem čím dál zoufalejší hrdinky, kdy si ani sama už není jistá, zda jí zkrátka jenom nehrabe. A ponuré a hezky se táhnoucí atmosféře pomáhá taky prostředí sídliště v Bukurešti, které působí správně chladným a odcizeným dojmem.

Chloe Okuno zkrátka ukazuje, že pro thrillery a tzv. slowburn kousky má slušný talent, a i když se v polovině malinko zacyklí, vynahradí to výtečně gradovanou poslední třetinou, v níž je hlavně scéna v metru skvěle zrealizovanou a zahranou ždímačkou napětí. Velkou podporu má navíc ve výtečné Maice Monroe, která prakticky neodejde ze záběru a ženu čím dál více propadající zoufalství jí věříte každou sekundu. A po hororu Neutečeš či The Guest zase prokazuje, že si na poli nezávisláren a nenápadných snímků umí projekty vybírat opravdu pečlivě. A záporák Burn Gorman je správně znepokojivý a ani u toho nemusí tolik mluvit.

I přes režijní um a hereckou tahounku snímek na ten scénář přeci jen doplácí. I přes veškeré snahy tu totiž dojde snad na všechny klišé, děj je předvídatelný až běda a na rozdíl od režie si scénář s profláknutou zápletkou nijak inovativně nehraje. Naopak klouže vlastně až příliš po povrchu, některé zajímavé motivy dostatečně nerozpracovává a sympaticky bojující autorce ty nohy přeci jen malinko podkopává. A kdyby závěrečné titulky přišly o minutu dříve, byl by film mnohem silnější a neoriginální příběh by si tvůrci mohli mnohem lépe obhájit.

I přesto je Watcher hodně sympatickou jednohubkou, která sice kvůli scénáři možná vyvane z hlavy rychleji, než byste chtěli, zároveň ale ukazuje okoukaný děj v pořádně atmosférickém balení. I když už teď je jasné, že dosti pomalý styl nebude sedět každému.Výsledek se pak asi nebude objevovat ve výročních topkách, minimálně nám ovšem stihl představit jeden slušný režijní talent. Chloe Okuno si totiž rozhodně řadím mezi nadějné autorky, na jejíž další film se budu rozhodně těšit více než třeba na novinky režisérky Old Guard. Kdyby příště dostala na starosti větší projekt a opět si přizvala na pomoc Maiku Monroe, vůbec bych se nezlobil.

Američanka se přestěhuje se svým manželem do Bukurešti, kde nikoho nezná, a začne ji pronásledovat neznámý muž. Jenže jí nikdo nevěří. Neoriginální námět plný klišé tlačí do vod mírného nadprůměru hlavně výtečná Maika Monroe a atmosférická a správně pomalá režie Chloe Okuno, která se snaží z látky po stránce napětí vymačkat, co to jen jde.

Phil cze

Ravenous

Bospor