CZ premiéra: 21.07.2022
režie: Miroslav Krobot
hrají: Pavel Šimčík, Iva Janžurová, Iva Pazderková, Klára Melíšková, Miroslav Krobot

Velká premiéra: Recenze

miroslav krobotvelká premiéra
Aneb když jde herec z Prahy režírovat do Olomouce.

Miroslava Krobota mám poměrně rád. Baví mě v komediálních rolí typu Okresní přebor, kdy svým typickým kamenným ksichtem a suchým humorem dokáže výtečně prodat jakoukoliv repliku a má parádní komediální timing. Což ostatně potvrzuje i ve svých ostatních tvůrčích štacích, zejména v Dejvickém divadle. Jenže zatímco na prknech, co znamenají svět, se mu daří a jako herec si získal u diváků velkou oblibu, jeho režijní snahy u filmu dosud dopadaly hodně nevalně. Díra u Hanušovic byla úmornou a ospalou nudou a Kvarteto bohužel nedopadlo o moc lépe. Dokázal Krobot režijní smůlu prolomit na třetí pokus, komediální Velkou premiérou? Svým způsobem vlastně ano. Pořád tu však zůstává několik velkých ale.

Krobotova novinka pojednává o pražském herci Šnajdrovi, jehož manželství prochází krizí. Partnerka je na něj alergická a on sám se zajímá hlavně o divadlo a hraní, než zachraňování rozpadajícího se vztahu. Místo chození na manželské terapie proto raději vezme lákavou nabídku v Olomouci, kde bude moci v divadle poprvé režírovat. Nastěhuje se tedy ke své svérázné babičce, zakouká se do její pečovatelky Mikiny a chystá svou první ambiciózní improvizační show. Za krkem má pak nejen nespokojenou manželku, ale také tamního šéfa divadla s politickými ambicemi Grunta, jenž chce od Šnajdrovi hry událost sezóny.

A co se humorné stránky týče, funguje tentokrát snímek podstatně lépe než při předešlých Krobotových pokusech. Tvůrce servíruje nejen správně trhlé a bizarní postavičky, ale zejména v jednotlivostech poměrně funkční a vtipné scénky s fajn hláškami a nápaditými gagy, které nezapřou Krobotův typický rukopis a dokáží poměrně bez problémů vykouzlit úsměv na tváři. Ze snímku je pak v mnoha ohledech cítit nejen režisérova osobitá tvůrčí ruka a parádní cit pro komediální timing, také má ovšem v jistých scénách tu správnou auru Dejvického divadla. A hodně tomu pomáhá samozřejmě i samotné obsazení, které má Krobot už z velké části dost ozkoušené.

Pavel Šimčík není zrovna velký herecký tahoun, jeho dialogové výměny s naštvanou manželkou v podání Kláry Melíškové však fungují na jedničku, stejně jako romantické tokání s až nečekaně příjemnou Ivou Pazderkovou. Krobot s Bokovou si pak ve vedlejších roličkách odehrají svůj milý standard a nejvíce pozornosti na sebe poutá správně rozjetá Iva Janžurová s Tourettovým syndromem, která si svou roli strašně užívá. Právě správně uvolněné obsazení pak umí skvěle prodat každý gag. A že jich scénář nabízí poměrně dost.

Jenže zatímco psaní vděčných hlášek nedělá Krobotovi sebemenší problém, ve filmovém vyprávění stále poněkud tápe. Velká premiéra je sice zdaleka jeho nejdiváčtějším kouskem a obstojí v zábavných scénách, jako celek ale nedrží vůbec pohromadě. Snímek je plný podzápletek a konfliktů či potenciálních vztahů mezi postavami, v podstatě žádnou z těchto linek nedokáže ovšem scénář dostatečně využít a několik jich dokonce vyšumí do ztracena. A silná hlavní zápletka tu absentuje, protože Šnajdrovo divadelní zkoušení plné improvizace moc diváky nenadchne. Ostatně, Krobot jako by se svého typického divadelního stylu nemohl ani tentokrát úplně zbavit a kvůli tomu některé pasáže moc nefungují. Režisér pak má problémy s tempem a jeho novinka působí i kvůli mnoha linkám značně roztříštěně a nedotaženě.

Známý herec a režisér tak možná natočil svůj nejlepší celovečerák a fajn jednohubku, jež diváky nijak nenaštve, zároveň ovšem stojí na dosti vrtkavých scenáristických i vypravěčských nohách, které drží zejména skvělé obsazení a Krobotovy humorné frky. To sice na český neurážející průměr stačí, potenciál byl však rozhodně ještě o něco výš a nová divácká komediální klasika se tu ani tentokrát neurodila. Třeba to ale s Krobotovou křivkou zvyšující se kvality za několik let přijde.

Pražský herec odjíždí do Olomouce režírovat svou první divadelní hru, která má být velkou událostí. Miroslav Krobot sice snímek naplnil několika fajn hláškami, zábavnými scénami a správně uvolněným obsazením, jako celek však film moc nedrží pohromadě, řada podzápletek vyšumí do ztracena a divák si tak za chvíli nepamatuje více než jen pár vděčných hlášek.