Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Trojúhelník smutku | Triangle of Sadness | 2022
csfd  imdb
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 06.10.2022
režie: Ruben Östlund
hrají: Woody Harrelson, Harris Dickinson, Zlatko Buric, Charlbi Dean, Oliver Ford Davies

Trojúhelník smutku: Recenze


ikona
Rimsy
harris dickinsonruben östlundtrojúhelník smutkuwoody harrelson
Spousta přetáček, improvizace a tepání do lidského stádního instinktu. Zlatou palmu si z Cannes odvezlo vydřené dílo, jehož relevanci mohou posoudit i karlovarští diváci.  

Po pěti letech od Čtverce získal Ruben Östlund letos v Cannes další Zlatou palmu. Jeho Trojúhelník smutku se pochopitelně dočkal dlouhých minut ovací a byl označen za nejzábavnější snímek soutěže – čemuž není zatěžko uvěřit. Černohumorná satira skutečně dokáže tnout do živého a zaujmout cinefily i mainstreamové diváky – jenže kromě pilování Östlundova komediálního timingu nepřináší v podstatě žádný pokrok.

Nejvýrazněji ve svých dvou předchozích snímcích se švédský režisér a scenárista ukázal jako nesmlouvavý pozorovatel společnosti, který dokáže vystihnout absurditu leckterých sociálních struktur, jež považujeme za samozřejmé a nevyhnutelné. Ve Vyšší moci se zaměřil na koncept rodiny a tradiční rozdělení genderových rolí, ve Čtverci zase na vyprázdněnost liberálních hodnot a pokrytectví umělecké sféry.

Nový snímek, jehož natáčení muselo být kvůli pandemii dvakrát přerušeno, a tak je trochu zázrak, že se jej vůbec podařilo dokončit, si bere na paškál hlavně módní průmysl a způsob života extrémních boháčů, kteří ztratili kontakt s realitou. Činí tak ale velmi podobnými prostředky jako dříve (například nekompromisním dotahováním scén až do doby, kdy naplno vysvitne bizarnost běžně přijímaného chování) a nedobírá se k nikterak odlišným závěrům. Ano, různé společenské systémy světa jsou stiženy zvyklostmi a automatismy, jež jsou ve své podstatě nejen nefunkční, ale i zavrženíhodné. Jenže co s tím? Na to Östlund už odpověď nemá (anebo ji nedává).

Vyprávění je rozděleno do tří kapitol. Té první předchází ještě prolog, v němž se dozvíme, co znamená onen titulní Trojúhelník smutku. Jedná se o zónu mezi očima, kde se při mračení objevuje vráska. Pro svět modelingu rozhodně problém, avšak ne neřešitelný – stačí trochu botoxu. Mladý, ale už poněkud vyhořelý model Carl (v podání sošného a zároveň chlapeckého Harrise Dickinsona) se následně drsně pohádá se svou přítelkyní Yayou (typově výborně obsazená Charlbi Dean Kriek), úspěšnou influencerkou. Kdo z nich by měl platit účet za večeři a proč? Muž i žena mají své důvody i zbraně, pomocí nichž dovedou argumentovat.

Namísto rozřešení se přesouváme do druhé (a nejlepší) části, která se odehrává na luxusní jachtě. Alex a Yaya se zde setkávají s panoptikem bizarních postav, propojených přísnou společenskou stratifikací. Služebnictvo na palubě starající se o cestující je tvořeno atraktivními jedinci bílé pleti, zato o úklid a podřadné práce se starají minority. Kapitán v kouzelném podání Woodyho Harrelsona je většinu cesty v alkoholovém deliriu, a tak se o většinu praktických záležitostí musí starat vrchní stevardka, ochotná pro spokojenost cestujících (a tím pádem i vyhlídku tučného dýška) udělat doslova cokoli. A konečně mezi samotnými pasažéry této luxusní cesty panuje rozmanitost co do věku, pracovní náplně i světonázorů, spojuje je však naditá peněženka.

Na tomto místě naplno ukazuje Östlundův nesporný režijní talent. Spory na lodi gradují pomalu, ale neúprosně a s tím, jak nabírají na obrátkách, se katarzní vyvrcholení stává nevyhnutelným. Předchází mu kouzelný ideologický spor mezi kapitánem a ruským oligarchou, v němž oba zastávají opačné teoretické pozice, než bychom čekali, ale přitom se ani jeden nestará o praktické potřeby ostatních lidí. Druhá část tedy nakonec dospěje až k poměrně obskurním nechutnostem, které ale fanoušky Monty Pythonova Smyslu života dost možná potěší. Je to vyhrocené, přepálené, ale také působivé a vtahující – dlouho potlačované napětí je potřeba uvolnit.

Zatímco první část se drží při zemi a anekdoticky popisuje všední situaci, druhá je už od reality do značné míry odtržená. Následně Östlund prošvihne možnost udělat ze třetí části údernou pointu a namísto toho začne zdlouhavě budovat v podstatě další film. Trvá to zhruba hodinu a navzdory snahám o rozvinutí teze o matriarchální společnosti se výsledek k ničemu zásadnímu nedobere.

A je to velká škoda, neboť v jednotlivostých scénách je film výborný a překypuje znepokojivými momenty, jež se zase jednou snaží nastavit zrcadlo. Dobře naložená panička tak kupříkladu nutí mladou stevardku, aby si během směny šla zaplavat. Dívka ví, že z toho bude mít problémy, ale zároveň nesmí odmítat přání cestujících. Bezohledná štědrost bohatých vrstev sloužící k uspokojení vlastních potřeb bez naslouchání druhým je tak vykreslena velmi trefně – a možná právě tímto způsobem funguje dobročinnost spousty prominentních filantropů, jež jsou oslavováni za dobře vypadající, avšak nepříliš efektivní pomoc.

Östlundovi se tedy podařilo jeho oblíbená témata zpracovat divácky přístupnějším a mezinárodně rozhodně atraktivnějším způsobem – jeho první anglicky mluvený film by jistě rád pokukoval i po Oscarech, případně hollywoodských štacích pro svého autora. Ne náhodou se při sledování vybavují vzpomínky třeba na Parazita – ale ještě více bohužel i na předchozí Östlundova díla, což satirickou údernost tohoto kladiva na zbohatlíky poněkud značně umenšuje.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT

Verdikt

avatar7/10

Rimsy

Nekompromisný sociolog Ruben Östlund opět tepe do vrchních tříd společnosti, a to natolik zábavným způsobem, že i téměř dvouapůlhodinová stopáž rychle uteče. Není však jisté, jestli v divákovi poté ještě něco zásadního zůstane.


Podobné filmy


Hodnocení redakce

  • avatar8/10

    Cival

  • avatar9/10

    do_Od


Hodnocení čtenářů

  • avatar8/10

    Perun

  • avatar9/10

    Filippe_Foulard

© copyright 2000 - 2022.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace