Ostrov: Recenze
17:17 | 12.08.2005 |
Mám pro Dreamworks jenom tři slova: Vraťte nám Michaela! Předpokládám, že tenhle osamělý výkřik do tmy by vám asi nestačil, takže se pokusím to na několika řádcích rozvést. Michaela jsem měl jako režiséra vždycky rád, protože jakkoliv nebyl nikdy příliš politicky korektní a jeho filmy se nepodobaly zrovna IQ testům, uměl dokonale skloubit vizuálně perfektní záběry s nenuceným koktejlem humoru a akce. Možná si říkáte, že točit podobné akční filmy umí každý, ale schválně si spočítejte ke kolika "bayovkám" máte výhrady nespadající do kolonky "vždyť to má hrozně stupidní scénář". Nechci tu z Michaela dělat boha, jenom se chci dostat k jednoduchému a srozumitelnému sdělení: Ostrov není bayovka.
Vždycky se mi líbilo, že Michael zůstal svůj. Zvládnul přejít z "komorních" akčňáků k dvousetmilionovým blockbusterům (Armageddon, Pearl Harbor) a zase zpátky (Bad Boys II), ale odchod od Jerryho Bruckheimera a jakýsi pomyslný výlet do světa seriózních filmů láme našemu celuloidovému hrdinovi vaz. A přitom to první dvě třetiny filmu ani nevypadá, že by to byla chyba nevybouřeného Caspiana Tredwell-Owena, ten si rozjíždí svojí klonovací zápletku, sem tam mu do ní spadne nějaký fórek (žehnejte bohu za postavu Stevea Buscemiho) a všechno je evidentně inspirované klasickými sci-fi filmy let dávno minulých, takže první půlhodinka by se dala označit i za jemné retro.
Jenže jakmile Ewan McGregor a Scarlett Johansson (oba hrají klony s duší patnáctiletého dítěte, paradoxně to mnohem lépe působí u staršího Ewana, Scarlett tahle role moc nesedí, takže se omezí na to, že vypadá božsky) zjistí "vo co go" a začnou utíkat o život, předvede nám Michael temnou stránku své duše. Nikdy jsem nezpochybňoval jeho řemeslo, ale během natáčení Ostrova mu zřejmě zdechnul steadicam operátor, nebo se Michael loni příliš koukal na Greengrassův Bournův mýtus. Veškeré akční scény jsou zběsile roztřesené a stříhané na zlomky vteřin, což by se vám rychle přejedlo i u tříminutového videoklipu. Nechápu jak k tomu došlo, protože Bay byl vždy pověstný pomalými jízdami, náročnými záběry neviditelně skládanými z několika pohybů kamery a samozřejmě klasickou "vývrtkou", která obtáčí hlavní hrdiny (alespoň tohle tu zůstalo, i když v hodně nenápadné formě).
Ještě nikdy jsem neviděl tak mohutnou degradaci režijního stylu, jako by Michael "nestíhal" termíny a musel všechno flákat. Čas od času se sice vyškrábe z louže nějakým zajímavějším záběrem, ale vzápětí ho ubije střihovou skladbou. Bohužel je vidět, jak moc jeho filmy stály na technickém provedení (nepovažuji to za mínus), když tahle důležitá složka chybí, jen těžko se hledají body k dobru.
Rád bych jenom podotknul, že když něco fláká Michael Bay, pořád ještě to stačí na polovičku letošní konkurence, takže technická stránka není úplně špatná... je prostě jenom průměrná a většinu stopáže jí drží nad vodou zajímavá zápletka (zajímavá v případě, že vám připadala zajímavá zápletka Schwarzeneggerova Šestého dne... mě ano ;), v poslední půlhodině však snímek přichází i o tohle trumfové eso, ve chvíli, kdy se chce vrátit z akční polohy (prostředek filmu) do té filozofické, ošklivě narazí a začne fungovat tak nějak na tři válce. Jedná se o pasáž s výměnou náramků (nebrečte, stejně jste se všechno už dozvěděli v trailerech ;), která je provedena doslova edwoodovským způsobem. Od toho momentu už filmu "neuvěříte" a atmosféra se z filmu vysype jako právě prostřelené okno.
Neházím teď Michaela do žita, ale svým způsobem jsem rád, že Ostrov neměl komerční úspěch. I když to nemá nic společného s jeho kvalitami, jako spíš s tím, že americké publikum prostě nehodlá chodit na nějakou britského floutka (škoda, Ewan by si trochu pozornosti zasloužil). Je sobecké po Michaelovi chtít, aby se vrátil do původního stavu a proto byl můj výkřik v úvodu myšlen spíše obrazně. Bay se však tentokrát vydal do slepé uličky a je škoda, že musel takhle tvrdě narazit, i proto, že narážíme s ním.
Verdikt
imf
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 7/10
Cival
- 6/10
Mr. Hlad
- 8/10
Shushika
Hodnocení čtenářů
- 6/10
Rosomak
- 7/10
DarcKin
- 5/10
M. zaplman
- 6/10
Memphis
- 7/10
vader
- 7/10
Andresito
- 7/10
Herkulesss
- 4/10
Huntelaar
- 7/10
Mildík
- 9/10
movieman
- 8/10
j.u.b.y
- 4/10
tschrky
Ostrov: Recenze
13:47 | 03.08.2005 |
Těžko říci, jak začít. Island pro měl byl nejočekávanější film letošního léta a i přesto, že téměř všechny letní blockustery tento rok nestály za nic, stále jsem doufal v malý zázrak. Proč chodit kolem horké kaše – ten se nedostavil. Bayovi se zdálo, že dospěl, že má na to utáhnout velkorozpočtové sci-fi vlastními nápady a zakomponovat je do hi-tech stylu současného akčního filmu, kterému vládne. Bohužel asi jen Bruckheimer ví, co Bayův film skutečně potřebuje a bohužel je třeba předeslat, že pokusy o hloubání to opravdu nejsou.
Island se ale přesto rozjíždí velice slibně a provokativně a rafinovaně reflektuje potenciální nebezpečí hrátek s geny. Pak přijdou první fórky, představovačka postav, první losování o výlet na bájný Ostrov. Jenže tohle všechno už jsme znali z trailerů a jaké bylo moje překvapení při zjištění, že film už na mě ohledně tématu z rukávu nic nevytáhne. Expozice trvá přes hodinu, je narýsovaná jak podle pravítka a stále dokola se točí kolem šokujících zjištění, že takhle to být nemá. A zklamání se vrství. Když přijde na řadu nevěrohodný útěk, je vám to jedno. Když přijde údajně nejnářezovější akční scéna filmu (automobilová honička, která má být reminiscencí Bad Boys 2), nevěřícně kroutíte hlavou. Dokonale zvýrazněné scény v traileru zde zabíjí heavymetalový střih (sekvenci delší jak vteřinu tu nenajdete) a možnost pořádně si něco vychutnat dostanete jen při dvou třech zpomalených záběrech na rotující vybuchující Hummer (jaké překvapení ;). U Baye jsem měl vždycky rád, že si počkal a akci ve svém filmu dokázal vypíchnout. Tady je to jen šmouha v ději, která prosviští kolem a vlastně si toho ani nevšimnete. Navíc, a nevěřil bych, že to někdy řeknu, většina akce je pouhou parodií na Michaela Baye. Chlapíka, který se příliš zakoukal sám do sebe, do svých vrtulníků a západů slunce a aby byl ještě víc cool, rozhodl se klasickou poctivou ruční práci nastavit vizuálními kouzly moderních počítačů.
Více než polovinu filmu jsem měl pocit, že scénář není v zásadě špatný, ale Bay ho prostě neumí správně interpretovat. I když v jeho filmech hraje nadsázka obrovskou roli, Island je jiný a chtěl by, abyste mu věřili. Jenže to nejde. Kvůli absurdně doříkávaným dialogům, nesmyslným logickým dírám a nechtěně vtipným momentům, kterých je opravdu přehršel (a nemluvím o momentech, kdy zpomalený hrdina vylézá v kamerovém podhledu z auta. Tomu se zasměji vždycky rád). A měl jsem ten samý problém, jako u Batmana – všichni říkali, že by to mělo být cool, tak to prostě musí být cool, že? Ale že bych to tak opravdu podvědomě cítil, našel si byť jednu srdeční scénu, kvůli bych chtěl Island vidět podruhé… to říct nemůžu.
Bayovi se nepodařilo skloubit roviny svého filmu, přičemž v jedné je nováčkem a v druhé nejpovolanější veterán, do funkčního celku a jeho film ve výsledku hapruje jak jako šokující sci-fi se spasitelským podtextem, tak i jako „pure action-flick“ made by Michael Bay. Funguje jen jakási letní pohoda na jedno zkouknutí, která vás neurazí… ale od filmu za 120 milionů v podání vaše oblíbeného režiséra prostě čekáte něco víc. A pokud mohu mluvit za sebe, poprvé mi přišla konverzační část o chlup lepší, než ta druhá. Což u nejlepšího akčního tvůrce současnosti a detailního hračičky zavání nepříjemnou nejistotou pro skalní fanoušky jeho tvorby.
Verdikt
k0C0UR
Vaše hodnocení
Hodnocení redakce
- 8/10
Spooner
- 7/10
KarelR
Hodnocení čtenářů
- 9/10
t_gon
- 8/10
novoten
- 7/10
kryšpín
- 8/10
Jeržik
- 6/10
acheron
- 6/10
Amrodel
- 8/10
luksa
- 7/10
TomHardy
- 4/10
Sublog
- 7/10
Lazarus
- 8/10
EDDIE
- 7/10
Hekrakos
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry