CZ premiéra: 01.11.2019
režie: Tim Miller
hrají: Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton, Mackenzie Davis, Natalia Reyes, Gabriel Luna

Terminátor: Temný osud: Recenze

arnold schwarzeneggerdark fatejames cameronlinda hamiltonmackenzie davistemný osudterminatortim miller
Jak se povedl návrat akční legendy, na který dohlížel i James Cameron?

Podzim 2019 byl ve znamení návratu akčních důchodců, protože premiéry si odbyly novinky Sylvestera Stallona i Arnolda Schwarzeneggera a každý z nich se navíc vrátil ke své možná nejslavnější sérii. Bohužel Ramba jsme spíš protrpěli, než že bychom si ho užili a hodinové čekání na chaoticky natočený masakr, při němž se Sly skoro topil v krvi a vnitřnostech svých nepřátel, nám moc radost neudělal. A něco podobného se čekalo i od Terminátora, jehož trailery nevyvolávaly úplné nadšení a pocit, že člověk musí vyrazit do kina hned v den premiéry. Pokud jste ale četli nebo viděli naše první dojmy, asi víte, že návrat T-800 nás překvapil. A velmi příjemně.

Tahle legendární sága, jejíž první dva díly patří k absolutní filmové klasice, se postupem času rozmělnila do průměrných blockbusterů. Humorněji laděná trojka je pořád fajn, čtyřka z budoucnosti nezvládla naplnit očekávání fanoušků a o pětce se ve slušné společnosti z úcty ke značce raději nemluví. Když se tedy vrátil k Terminátorovi James Cameron a řekl, že všechno po dvojce hodlá ignorovat, dávalo to vlastně smysl. Po pětce už v tom byl takový maglajs, že navazovat na ni by byla pitomost. Temný osud tak měl fungovat jako pokračování a do značné míry i jako remake. A režisér Tim Miller se v tomhle s Cameronem evidentně shodl.

Hned na začátku Temného osudu sice zjistíme, že Skynet je ze hry, ale vzhledem k tomu, že uprostřed Mexika přistane zabijácká mašina Rev-9 a supervojanda z budoucnosti Grace a oba se pokoušejí najít mladou Dani, vyhráno ještě úplně není. Rev-9 sice nevypadá jako Arnold, dovede se však rozdělit na dvě části a chování hodně odkoukal od T-1000. A i když Grace na první pohled působí jako obyčejná mladá žena, z temné budoucnosti přichází trošku vylepšená, aby proti vraždícímu stroji měla alespoň nějakou šanci. Ale dokud se na scéně neobjeví i Sarah Connor, vypadá to pro klaďačky dost zle. A i tak budou brzy potřebovat pomoc jednoho starého známého…

Nový Terminátor má hodně blízko k tomu prvnímu v tom, že je to opět jedna velká honička. Taková, ve které se chyby neodpouštějí. Zatímco ve Dni zúčtování dovedl Arnold s Robertem Patrickem alespoň trošku držet krok, tady musí trojice hrdinek být permanentně v pohybu, protože na svého protivníka očividně nemají. Gabriel Luna sice nepůsobí tak hrozivě jako před pětatřiceti lety kulturista z Rakouska, ale o to víc umí být efektivní. Permanentně je krok nebo dva za Dani, Grace a Sarah. A většinou u toho sedí v náklaďáku nebo se to do nich pokouší napálit obřím letadlem. Akce tu navíc vypadá spíš cameronovsky než millerovsky, režisér Deadpoola se krotí s CGI (jen ke konci se malinko urve ze řetězu) a všechny ty bitky, přestřelky, honičky a exploze působí fyzicky a opravdově.

Temný osud je ovšem možná ještě zajímavější ve chvílích, kdy zpomalí a nechá hrdinky, aby si povídaly. Samotná Dani není zase až tak moc zajímavá, protože prochází klasickým vývojem z vyděšené holky do hrdinky, ale sledovat dialogové přestřelky Sarah Connor a Grace je vyloženě radost, především v momentech, kdy se pokoušejí zjistit, která z nich bude mít hlavní slovo a dovede být ostřejší. A nakonec vůbec nevadí, že samotný Arnold Schwarzenegger se objeví poměrně pozdě a navíc se jeho postava vyvinula směrem, jaký asi nečekáte. Mě osobně jeho nová tvář a neobvyklý přístup hodně bavily. Temný osud je však především o ženách a pokud teď chcete psát rozhořčené komentáře na téma „Hollywood, feministky, ničení akčních filmů“ a tak podobně, odpusťte si to. Nebudu vás tu přesvědčovat o tom, že Linda Hamilton a Mackenze Davis jsou vyloženě boží. Spíš vám řeknu, abyste si pustili Aliens a připomněli si, jak umí Cameron zacházet s ženskými postavami. Ripleyová a Vasquezová by měly z nového Terminátora radost.

Pokud bylo cílem Temného osudu navazovat na první dva dnes už klasické filmy a zároveň značku trošku restartovat a aktualizovat, povedlo se to na výbornou. Nový Terminátor má atmosféru a styl těch starých, je stejně drsný, nekompromisní a po akční stránce strhující a velkolepý. Zároveň ale zvládá přistupovat k postavám chytrým a moderním způsobem. Ideálně tak kombinuje to, co fandové chtějí vidět a předchozí díly jim to nedokázaly dát, a zároveň ukazuje, že tahle značka má co nabídnout i po pětatřiceti letech.

Mohl bych Terminátora víc kritizovat za nedostatek invence a že těch nových nápadů mohlo být trošku víc. Mohl bych napsat, že se v těch starých kolejích drží možná až příliš, ale nepřijde mi to fér. Po tragické pětce potřebovala tahle značka ukázat, že její tvůrci pořád ještě ví, co fandy baví a to se jim povedlo. Nové věci můžou vymýšlet příště. Takže na to běžte a udělejte z Temného osudu hit, ať nějaké to příště bude. Byla by škoda, kdyby tahle upřímná filmařina umně balancující mezi oldchoolovým a moderním přístupem v kinech vyhořela.