CZ premiéra: 17.02.2022
režie: Philippe Lacheau
hrají: Philippe Lacheau, Julien Arruti, Tarek Boudali, Elodie Fontan, Amr Waked

Super-Blb: Recenze

super-blb
Komediální trefa do černého, nebo trapná parodie na superhrdinské filmy?

Žánr parodií byl jednu dobu jasnou komediální jedničkou, ale postupem času začal lehce uvadat, až ho režijní a scenáristické duo Friedber/Seltzer (Scary Movie, Disaster Movie, Epic Movie) tak trochu pohřbilo. Přitom nekonečné zástupy komiksových filmů si o parodování přímo říkají, protože jsou v podstatě plné ikonických klišé, ze kterých je těžké nedělat si legraci. Jistě, měli jsme tu Suprhrdinu, kde se mihl i samotný král parodií Leslie Nielsen, jenže to byl rok 2008 a od té doby se komiksový žánr díky nastupujícímu Marvelu výrazně rozrostl. Nebo spíš odzákladů změnil. Toho se teď rozhodl využít francouzský herec, režisér a scenárista Philippe Lacheau, aby vás se svou partičkou osvědčených spoluautorů přesvědčil, že dobré parodie ještě nevymřely. Otázka je, jak se mu to povedlo.

Pokud jste jméno Philippe Lacheau nikdy neslyšeli, zřejmě jste posledních 8 let nedávali pozor. Lacheau má totiž ve svých 41 letech na kontě hned několik podařených komedií (Babysitting, Alibi na klíč, Nicky Larson: Agent amatér), v nichž si naplno vyzkoušel svůj komediální talent. Role pohledného, naivního a osudem otloukaného mladíka, co se vlivem okolností dostává do nekonečné řady těch nejtrapnějších a nejbizarnějších situací, je pro něho jako stvořená a Lacheau se v ní pohybuje s naprostou přirozeností, jako svého času zmiňovaný Leslie Nielsen v rolích stárnoucích potrhlých poldů. A v jeho novince Super-Blb tomu není jinak. Hraje totiž mladého neúspěšného herce Cedrica, který toho v životě kromě reklamy na kondomy pro méně vyvinuté samce příliš nedosáhl, ale nepřestává věřit v lepší zítřky a díky bizardním okolnostem je nakonec vybrán do hlavní role nízkorozpočtového filmu o francouzském superhrdinovi Badmanovi. A když se mu během natáčení při autonehodě poplete reálný život s filmovou fikcí, je o zábavu postaráno. A to doslova.

Super-Blb je totiž parodií par excellence. Začátek je sice poněkud vlažný a chvíli trvá, než se nasadí ta správná komediální laťka, ale jakmile se tak stane, zaútočí Badman na vaše bránice stejně drtivě jako jeho (ehm) ocelové pěsti na soláry padouchů. Lacheau jako spoluautor scénáře má precizně nastudovanou anatomii komiksových filmů a dokáže ze žánrových klišé vytěžit maximum humoru. Časem si uvědomíte, že ten chlap je schopný udělat si legraci prakticky z čehokoli a nic mu není svaté, včetně společensky citlivých témat (katolická církev, přistěhovalci, děti, zvířata…). Díky tomu se vyloženě těšíte na každý jeho vtip. Nejde přitom pouze o trefování se do superhrdinů a jejich ikonických scén, které autoři přetavili do neuvěřitelných gagů a karikatur. Lacheau jde ještě o malý krůček dál, když si cíleně dělá legraci i ze všudypřítomné politické korektnosti, co na nás kouká z každého hollywoodského filmu. A to rozhodně potěší.

Samozřejmě je to všechno hrozně praštěné, trapné a nesnesitelně infantilní, jak už naznačovaly trailery. Film celou dobu balancuje na hraně nevkusu a kýče, kdy méně tolerantní divák může začít obracet oči v sloup. Jenže přehršel nápadů, komediální načasování, chytré scenáristické kličky a sehraná herecká parta nikdy nedovolí, aby film přestal být zábavný. Humor přitom nestojí a nepadá pouze s hlavním hrdinou, dobrou práci odvede prakticky každá z vedlejších postav, ať už je to drsná ségra (Élodie Fontan) nebo připitomělí kámoši (Julien Arruti a Tarek Boudali). Skvělou práci odvedli i hudební skladatelé Maxime Desprez a Michael Tordjman, v jejichž podání zazní variace na celou řadu důvěrně známých marvelovských melodií. Se všemi zmíněnými spolupracoval Lacheau už na svých předchozích komediích, takže nebyl důvod měnit vítěznou sestavu.

Nejvtipnější na tom celém je, že samotný „filmový“ příběh o Badmanovi, z něhož si autoři dělají legraci, působí ve „skutečných“ scénách (jako film ve filmu) velice živě a realisticky, přináší povedené akční scény a je nasnímán správně superhrdinskou kamerou – co by za to dala třeba taková sólovka Harley Quin. A jak jinak – Lacheau do nich s lehkostí sobě vlastní propašuje naprosto geniální vtipy a gagy. Od této chvíle budete product placement ve filmech milovat, to vám garantuji! Super-Blb jde do kin vyzbrojen českým dabingem, jemuž však nelze co vytknout a byť se v něm nějaké ty francouzské slovní hříčky možná ztratily, prokázal filmu dobrou službu.

Francouzská parodie na superhrdinské filmy vás překvapí svou svižností, detailní znalostí předloh a vtipností jednotlivých gagů, které na vás autoři střílí kadencí samopalu vzor 24. Příběh mladého neúspěšného herce, jemuž se po autonehodě poplete životní realita s komiksovou fikcí, srší nepřeberným množstvím nápadů, chytrými scénáristickými kličkami a takovou komediální razancí, že je těžké mu nepropadnout. Ačkoli máme teprve konec února, jde jednoznačně o adepta na nejlepší komedii roku. Bravo!

speedy.mail

Sub-Zero

Atchyroz