CZ premiéra: 29.07.2022
režie: Quinn Shephard
hrají: Zoey Deutch, Dylan O'Brien, Embeth Davidtz, Sarah Yarkin

Hashtag podvodnice: Recenze

Gen ZHuluInstagramležpodvodZoey Deutch
Čeho všeho jsou lidé schopní jenom pro to, aby si jich někdo všimnul? Na to i další věci se snaží odpovídat nové Gen Z drama s příznačným názvem Not Okay.

Přiznávám, mám docela velkou slabost pro Zoey Deutch. Druhý Zombieland, ve kterém si bravurně vystřihla jednu z nejvypatlanějších blondýn, co kdy historie kinematografie spatřila, jsem si náramně užil zejména díky její přítomnosti, a gangsterku The Outfit kvůli ní mám taky už pěkně dlouho v hledáčku. Teď nicméně dostalo přednost nové "Gen Z" drama Not Okay do češtiny rádoby chytře přeložené jako Hashtag podvodnice, v němž si talentovaná herečka zahrála vlastně docela podobnou roli, jako v oné zombie řezničině. Tentokrát už to ale bohužel tak vtipné nebylo.

Snímek vypráví o mladé dívce Danni, která by se za každou cenu chtěla stát spisovatelkou a influencerkou. Problém je, že je to zároveň do sebe zahleděná afektovaná nána, která má neustále v ruce kafe ze Starbucksu, při pracovní schůzce si projíždí Instáč a ve výtahu říká smrtelně vážně věci jako: "Ach, ty minority to mají tak super." Sebereflexe nula, žádný rozhled, a ve firmě, kde pracuje, je tak vlastně celkem právem outsider, se kterým se nikdo moc nebaví, protože při konverzaci s ní klesá IQ i všem ostatním. Vše se ovšem změní v momentě, kdy Danni spatří šanci zapůsobit na sebevědomého influecera Colina (Dylan O'Brien) tím, že mu poví o snovém pobytě v Paříži, kam zrovna vyráží. Ve skutečnosti ale nikam nejede, takže musí celý trip nafakeovat. Vše jde hladce až do chvíle, kdy v evropské metropoli dojde ke skutečnému teroristickému útoku a z naivní Danni se tak rázem stane oběť. Oběť, která se navíc nebojí naplno využít čerstvě nabyté slávy.

Film, který používá Danni zároveň i jako vypravěčku místy bořící čtvrtou zeď, aby divákovi oznámila, že si je celou dobu plně vědoma svých činů i toho, jak jich později bude litovat, je tak víceméně varovným příkladem, co všechno může zpočátku nevinná lež způsobit. Nutno dodat, že jako takový ale zároveň není kdovíják originální, a podobně jako třeba pár let starý muzikál Dear Evan Hansen (jenž byl převeden i do filmové podoby) vypráví o téhle formě hyenismu pomocí protagonisty, jenž příliš sympatií v divákovi nevzbudí. Na rozdíl od emocionálně vydíravějšího Hansena ale Not Okay naštěstí chování hlavní hrdinky nijak neomlouvá a od začátku jasně říká nebo ukazuje, že si tenhle privilegovaný spratek může za většinu těch věcí, co přijdou, zcela sám. Solidní režie i výkon Deutch ale drží film pohromadě kupodivu líp, než byste na první pohled čekali.

27letá režisérka a herečka Quinn Shephard kráčí se svým filmem vstříc na jednu stranu docela jasnému polepšení hlavní hrdinky, která se díky bouřlivým následkům své velké lži dostane mimo jiné i do přítomnosti lidí, kteří zažili skutečné horory a doteď si z nich nesou velké trauma, ale na druhou stranu zpracovanému poměrně s citem a bez tradičních klišé, která se s takovými proměnami většinou pojí. Hodí se taky zmínit, že film – až na pár prvků – není tak úplně komedií a díky bohu na konci neuhýbá ani před docela normálním příkladem přijetí odpovědnosti za své činy. Zároveň s tím je třeba říct, že ačkoliv se film snaží být trendy a své postavy nechává používat slangové výrazy i zkratky, rozhodně nějde o žádnou hlubší inspekci, natož zpověď tiktokové generace. Stejný příběh i poselství byste mohli naroubovat kamkoli.

103 minut je nicméně tak akorát čas na to, aby scénář zvládnul zdatně (byť trochu povrchně) provést Danni skrze její nešťastnou pouť od nuly ke hvězdě a zase zpátky k nule, ukázal pár stinných stránek internetového haterství, kdy například věci dojdou tak daleko, že hrdince posléze anonymové vyhrožují smrtí, nechal skvělého O'Briena v malé vedlejší roli naplno vstoupit do bot potetovaného frajírka, pro něhož online prezence znamená víc než všechno ostatní, a posléze ještě dal čas jedné z dalších postav, aby všem vysvětlila, co to doopravdy znamená "nebýt okay".

Právě v samotném závěru pak tvůrci filmu chytře uhýbají od Danni, pro kterou naprosto právem neexistuje vykoupení, tedy alespoň ne okamžité, a raději věnují pozornost těm, kterých se téma skutečně týká. Bohužel je to ale až v závěru, kdy si film uvědomí, o kom doopravdy chtěl vyprávět, čímž navíc shazuje i předchozí hodinu a půl s postavou, která se tak ve výsledku ukáže jako naprosto nepodstatná. Blbý je, že film o nich by však na Hulu/Disney+ bez krásné tvářičky Zoey Deutch nejspíš nikdy nevznikl. Hollywood, no...