CZ premiéra: 23.02.2023
režie: Nicholas D. Johnson, Will Merrick
hrají: Storm Reid, Nia Long, Ken Leung, Joaquim de Almeida

Nezvěstná: Recenze

nezvěstnápátránístorm reid
Technologický vývoj jde neustále kupředu a na málokterém žánru je to vidět tak dobře jako na tzv. desktopových thrillerech.

Desktopová továrna Timura Bekmambetova je stále v provozu. Kazašský režisér a v posledních letech především producent neustále přichází s nízkorozpočtovými thrillery odehrávajícími se na obrazovkách počítačů a displejích smartphonů, což si své publikum vždy najde. Výjimkou není ani Nezvěstná, která šla do amerických kin okamžitě po premiéře na festivalu Sundance a během měsíce utržila více než pětinásobek svého sedmimilionového rozpočtu. Není pochyb o tom, že Bekmambetov to má moc dobře spočítané.

Nezvěstná je samostatným pokračováním podobně laděného a velmi kladně přijatého Pátrání z roku 2018. Jeho režisér Aneesh Chaganty pro Nezvěstnou napsal námět a usedl na producentskou stoličku, režii i scénář pak svěřil Willu Merrickovi a Nicholasi D. Johnsonovi, kteří Pátrání stříhali. Společně s dalším Chagantyho titulem V zajetí, který šel do našich kin v polovině roku 2021, by se měly všechny tyto snímky odehrávat v jednom „univerzu“, a tak skalní fanoušci možná dovedou mezi jednotlivými díly nacházet drobné odkazy; k pochopení a plnému docenění Nezvěstné však rozhodně není znalost předchozích filmů potřebná.

Hlavní hrdinkou Nezvěstné je puberťačka June v sympatickém podání teprve devatenáctileté Storm Reid. Ta se objevila už v Neviditelném a seriálu Euforie, zde opět prokazuje svůj nesporný talent. Zdatně jí sekundují osvědčenější herecké tváře Nii Long, Kena Leunga či Joaquima de Almeidy.

Na začátku filmu se díky starému domácímu videu dozvíme, že otec June před lety zemřel na mozkový nádor a dívka od té doby žije jen se svou matkou Grace. Ta nedávno začala chodit s milým ajťákem Kevinem, s nímž momentálně odjíždí na týdenní dovolenou do Kolumbie. Prázdného domu June samozřejmě využije k nezřízeným večírkům, ale na přílet matky z dovolené čeká dívka marně. Pomocí Google překladače se snaží domluvit s recepčním kolumbijského hotelu a zjistí, že Grace i Kevin beze stopy zmizeli. June samozřejmě kontaktuje příslušné úřady, zároveň ale začne pátrat na vlastní pěst.

Nemá samozřejmě peníze na cestu do Kolumbie, a tak zjišťuje informace prostřednictvím svého počítače a mobilního telefonu. Snaží se nabourat do mailových i jiných účtů Grace a Kevina, používá Google mapy, volání přes FaceTime, veřejně dostupné městské kamery a dokonce si dokáže na dálku najmout jakéhosi kolumbijského hodinového manžela, jenž pomáhá získávat informace přímo na místě.

Je jasné, že tento koncept příliš nenahrává vícenásobnému zhlédnutí, neboť zápletka je vystavěná hodně na efekt a při napodruhé musí být vidět její vykonstruovanost. První zhlédnutí je však skutečně zábavné, a pokud přistoupíte na množství přehrocených zvratů, tak i velmi napínavé. A aby bylo vyprávění z vizuálního hlediska atraktivní, June má absurdně velkou většinu času zapnutou webkameru a používá nezvyklé vymoženosti jako kameru u domovních dveří.

Na druhou stranu je fascinující, jak se subžánr za necelou dekádu od prvního desktopového celovečeráku Odebrat z přátel posunul. První horory tohoto typu si vystačily s trhaným obrazem na Skypu, což často vedlo ke zdařilým lekačkám. O pár let později dokázalo Pátrání předložit velmi smysluplný příběh a Profil (také z roku 2018) zase tematizoval těžko postihnutelný fenomén online radikalizace. Aktuální Nezvěstná zase využívá snad největší množství aplikací a technologických vychytávek, jaké jsme v podobných filmech viděli, díky čemuž si udržuje poměrně svižné tempo vyprávění.

Zároveň ale také upozorňuje na to, jak významně se na našich životech podílejí uměle vytvořené online identity. Už úvodní video z posledního rodinného výletu před otcovou smrtí ukazuje, jak lze v počítači manipulovat s realitou. O každém z nás se dá zjistit obrovské množství informací na internetu, což film vlastně neodsuzuje, pouze konstatuje. Za zmínku stojí i medializace případu, což dláždí cestu ke kyberšikaně i k využití příběhu pro true crime dokufikci v netflixovském stylu. Je příjemné sledovat, že autoři si všechny tyto vrstvy uvědomují a v překotném tempu je divákovi předkládají.

Virtuální prostor svádějící k multitaskingu je navíc permanentně přehlcen, takže kombinace záplavy vizuálních podnětů, rychlého střihu a čtení titulků bude alespoň v úvodu snímku velmi náročná – přitom však dobře odrážející nápor, jemuž jsou naše smysly dennodenně vystaveny. Nechybí ani občasné vtípky jako používání trapného hesla či zákeřná obrazová captcha, nad čímž se náruživější uživatelé internetu jistě pousmějí.

Rýpání do online světa umocňují i momenty, kdy June nemá o své matce důležité a pro pátrání zásadní informace prostě proto, že ji v offline světě neposlouchá. Ve výsledku se tedy musíme spokojit s jednoduchým poselstvím zdůrazňujícím důležitost a nenahraditelnost rodinných vztahů, což ale díky zábavnosti vyprávění ani tak nevadí. Problematický je spíše konec, kdy v zájmu dramatičnosti hapruje logika a ukazují se limity vyprávění pomocí počítačů a průmyslových kamer. Z technologického hlediska však Nezvěstná představuje vrchol subžánru, přestože Pátrání je díky emocionálnímu dopadu příběhu přece jen o trochu lepším filmem.