CZ premiéra: 28.10.2022
režie: Edward Berger
hrají: Daniel Brühl, Albrecht Schuch, Sebastian Hülk, Devid Striesow, Edin Hasanović, Anton von Lucke

Na západní frontě klid: Recenze

daniel bruhlerich maria remarquena západní frontě klidnetflix
Byl by Erich Maria Remarque spokojen?

Na světě možná neexistuje uctívanější (proti)válečná kniha jakou je Na západní frontě klid od Ericha Maria Remarquea. A zcela po právu. Naprosto intenzivní a realistický pohled do zákopů první světové války plný děsivých momentů, které člověk jen tak nevymaže z hlavy, mi totiž v dobách školní povinné četby zajistil hodně hutný zážitek. Adaptovat tak komplexní a nadčasové veledílo, které ani po téměř 100 letech neztratilo nic ze své naléhavosti, je proto takřka nadlidský úkol, k němuž se filmaři odhodlají (naštěstí) jen zhruba jednou za 50 let. Němci ve spolupráci s Netflixem si na to ovšem troufli a trailery i nadšené zahraniční ohlasy slibovaly, že tady by mohli být uspokojeni jak fanoušci knihy, tak poctivých válečných řežeb. Jenže výsledek zůstal někde na půli cesty a vzhledem k síle látky je to zatracená škoda.

Na první pohled se zdá být všechno v nejlepším pořádku. Štědrá streamovací platforma totiž do evropské produkce zase jednou bohatě zafinancovala a výsledkem je opravdu opulentní a v mnoha scénách působivý válečný film, který dá svým vizuálem a kamerovými hrátkami vzpomenout zejména na 1917 od Sama Mendese. Po řemeslné stránce není filmu vážně moc co vytknout. Výprava, kamera, kostýmy či soundtrack jsou na špičkové úrovni a atmosféra je správně špinavá, drsná i nekompromisní.

Edward Berger se rozhodně nebojí zobrazovat krutosti války a několik scén či výjevů ve vás opravdu vyvolá nepříjemné pocity. A když už dojde na válečnou vřavu, v níž se ukáží i tanky či plamenomety a osudná kulka na vás může čekat v každém zákopu, jde o scény vskutku vtahující a působivé. Fanoušci žánru a krutých válečných bitev budou po této stránce spokojeni a snímek jim naservíruje spoustu divácky výživných momentů. Problém však je, že pod vším řemeslným a žánrovým pozlátkem jako by tvůrci zapomněli na hlavního ducha předlohy.

Problém by nebyl ani tak v tom, že jde o adaptaci velmi volnou a na řadu děsivých výjevů z knih tu tedy můžeme zapomenout. Problém je, že vlastní cesty, jimiž se autoři vydávají, nikam moc nevedou a ignorují hlavní devízy předlohy. Netflix do nás sice pumpuje jednu vyhrocenou situaci za druhou a obraz zbytečnosti války se mu daří zprostředkovat více než efektně. Jenže knižní veledílo obsahuje silných motivů mnohem více než jen tradiční „válka je na prd“. Máme tu pak zejména proměnu hlavního hrdiny i jeho kamarádů a v podstatě zničení celé jedné generace, jejího čím dál hlubšího odtržení od reality či civilního života a nesmíme zapomenout ani popis válečné mašinérie, v níž jsou „těm nahoře“ oběti šumafuk.

S těmito tématy snímek buď nepracuje prakticky vůbec, nebo to dělá strašně neohrabaně a pomáhá si žánrovými klišé. Dějová linka okolo vyjednávání míru je tu pak šíleně zjednodušena a působí tu v podstatě navíc, jelikož zbytečně strhává pozornost od zaměření se na Paulovu proměnu a prožití bitevního pekla. Jenže to je ve výsledku jedno, protože když už se režie o hlavní protagonisty zajímá, tak to příliš nefunguje. Zatímco u knihy byl čtenář do Paulova utrpení dokonale ponořen, zde divák následkem podivných scenáristických rozhodnutí necítí k hlavní postavě prakticky nic a o nahlédnutí do jejího nitra nemůže být ani řeč. Vojáci jsou zde v podstatě jen prázdné skořápky, k nimž si i přes velkou snahu herců prakticky nenajdete cestu, jejich vztahy vůbec nefungují a nevyvolají ve vás žádnou emoci. A chvíle, kdy má jejich úmrtí nést význam tragiky i absurdity války, vyšumí do ztracena.

Na západní frontě klid je tak ve výsledku sice efektní a poutavou, ale pod povrchem prázdnou a generickou válečnou řeží, jež jen vrší jednu hrůzu za druhou, ale tvůrci ji nedokáží prodat do správně hutného celku. A vzhledem k tomu, že s emocemi neumí režisér moc pracovat a ani tempo není kdovíjaké, začne se divák v některým pasážích poměrně nudit. Ano, v současné (tedy dost chudé) žánrové konkurenci si novinka rozhodně ostudu neuřízne a pořád je zde spousta atributů, které se dají jen chválit. Ve srovnání s dokonalým knižním předobrazem ovšem tato adaptace kulhá na obě nohy a prostě zamrzí, že autoři nedokázali spisovatelovy myšlenky pořádně vytěžit.