CZ premiéra: 28.07.2022
režie: Alex Garland
hrají: Jessie Buckley, Rory Kinnear, Paapa Essiedu

Men: Recenze

Alex GarlandhororJessie Buckleymatka!MenrecenzeRory Kinnear
Jessie Buckley odjíždí na venkov, aby si zresetovala život. Trauma v podobě náhodných a poněkud otravných mužů jí ale provází na každém kroku.

Nechtěl jsem to psát. Fakt jsem to nechtěl psát. Ale víte co? K čertu s tím, napsal jsem to, takže tady to je. Recenze nejkontroverznějšího hororu letošního roku, která  žádné dlouhé napínání  končí mým devítkovým hodnocením. A dávám důraz na to mým, protože existuje velká pravděpodobnost, že to vaše bude někde na úplně opačném konci spektra, což je naprosto v pořádku. Režijní samorost Alex Garland totiž zase natočil film, který nejenže diváky bude rozdělovat, on ale nejspíš i chce.

Děj hororu Men je v zásadě prosťoučký. Hlavní hrdinka Harper (Jessie Buckley) je svědkyní něčeho traumatického, a tak se rozhodne na nějakou dobu vypadnout z města na venkov, aby si vyčistila hlavu. Vzpomínky se jí ale neustále vrací, a navíc záhy zjišťuje, že ani obklopena nádhernou přírodou nemůže mít v cizím prostředí chvíli klidu, protože se jí do cesty neustále plete nějaký chlap. Respektive chlapi. Jednou je to nahý pomatenec z lesa, jindy nevychovaný spratek s maskou, dostaveníčko si ale dá i nemístný kněz, flegmatický policajt a zejména zábavný je poněkud vlezlý, ale zato nesmírně odvážný domovník. Každý z nich vypadá trochu jinak, všichni ale mají stejnou tvář, protože všechny hraje skvělý Rory Kinnear. Proč? No, tady to právě začíná být zajímavé.

Men je totiž především symbolickým dílem, jehož interpretování bude hlavním zdrojem zábavy po čas filmu. Vzpomeňte si na Aronofskyho matku!, ta se taky ze začátku tvářila jako vcelku normální mateřská výpověď, jenom aby se z ní nakonec vyklubal absurdní, cynický a vskutku pohlcující obraz lidstva jako celku. No tak tohle je de facto to samé (včetně totožného přijetí), akorát místo podobně velkých témat se Garland soustředí čistě na otázku pohlaví a taky na to, jak může s člověkem zamávat jedno ošklivé trauma. A zatímco Men vás zase tolik nepohltí, cílem je ostatně spíš opak, rozhodně vás bude místy dost intenzivně děsit. Samozřejmě nezaručuju, že všem bude běhat mráz po zádech tak jako mně na půlnoční projekci ve Varech, za správných okolností je ale Garlandova novinka skutečně strašidelná.

Režisér totiž alespoň v první polovině filmu poctivě dodržuje veškerá žánrová pravidla a při sebemenším vžití se do postavy Harper se během jejích procházek lesem a následného telefonování z domu (tenhle moment má mimochodem famózní kameru) nebudete cítit moc bezpečně. Leckdo by pak mohl namítnout, že kdyby se snímek držel téhle linky dál a zůstal nohama více na zemi, dopadlo by to líp. S touhle polemikou ovšem zásadně nesouhlasím. Jasně že Garland mohl natočit normální venkovský, klidně i trochu folklorní horor. Takhle se ale v druhé půlce dočkáte záběrů, o kterých jste nikdy netušili, že je (ne)chcete vidět, a navíc vznikne šance, že váš mozek skončí rozmetán na podlaze, kterak se budete zoufale snažit veškeré dění na plátně rozkódovat. Někdo to nazývá uměním. Za mě je to ale starej, dobrej a obzvlášť stylově natočenej mindfuck, kvůli kterýmu je Men takovej majstrštyk. Jo, majstrštyk, nikoli pozérství, protože na to má Garland až příliš výřečnou a podnětnou fantazii.

Asi bych mohl zmínit i skvělé řemeslo, které ostatně talentovaný režisér předvádí, i když se s ním úplně nepotkávám (viz mé hodnocení Annihilation), opět fenomenální Jessie Buckley, která si po tomhle, Fargu a ještě podobně absurdním Asi to ukončím začíná budovat hezkou pověst herečky, které voláte, když potřebujete zahrát nějakou hodně divnou ženskou. To všechno už však lze brát jako samozřejmost, a za to se devítky fakt neudělují. Ne, těch devět je tu proto, že Men disponuje unikátní schopností se diváka dotknout, a vyvolat v něm nejen psychickou, ale i fyzickou reakci. Ať už na předváděný teror, nebo ty křiklavé metafory v druhé půlce. Zejména pasáž s opakovaným porodem je něco, co prostě člověka nenechá chladným. Ani v tomhle případě však nejde o prvoplánovou provokaci, nýbrž dojemně abstraktní završení celé konstrukce o vyrovnávání se s vlastním svědomím.

Abych to tedy shrnul. Pokud tenhle druh filmů historicky snášíte dobře (jakýkoli soulad s Kaufmanem či Aronofskym je výhodou), je dost možné, že to Garlandovi podobně jako já zbaštíte i s navijákem. Pokud ne, asi vás čeká zážitek, na který budete chtít hodně rychle zapomenout. Tak či tak doporučuji si to vyzkoušet, už jen kvůli těm audiovizuálním hodům totiž Men stojí za to vidět na velkém plátně.