CZ premiéra: 24.11.2022
režie: Don Hall
hrají: Jake Gyllenhaal, Alan Tudyk, Dennis Quaid, Yùlíng Liú, Gabrielle Union

Divnosvět: Recenze

disneydivnosvět
Barvy, zvířátka, rodina, ekologie. Nová disneyovka zapojuje všechny nezbytné propriety, ovšem originalitou rozhodně nehýří.

Loni jsme se z animačních dílen studia Disney hned dvou titulů, letos jsme si museli počkat až do listopadu. Zatímco Raya a drak představovala poměrně rutinní dobrodružství v prostředí barevných omalovánek, Encanto vsadilo spíše na propriety, jež už léta fungují vedle u Pixaru – totiž rodinné vztahy a z nich vycházející generační traumata. A tímto směrem se vydává i nový Divnosvět, přičemž nejde zdaleka o jedinou součást tohoto snímku, kterou bychom už neviděli jinde.

V úvodu stylizovaném podle rodokapsů se ocitáme ve skomírající zemi zvané Avalonia. Jejím legendami opředeným hrdinou je Jaeger Clade, neohrožený a svalnatý dobrodruh, v duchu poetiky animáků zobrazený pomocí hranatých rysů obličeje i celého těla. Zarputilý průzkumník chce přejít nebezpečné hory, aby na jejich druhé straně nalezl bájný klíč k záchraně Avalonie. Cestou se však jeho družina vzbouří, a to především kvůli Jaegeovu synovi Searcherovi, jenž se od svého otce extrémně liší. Nechce dobývat daleké kraje, raději se stará o rostliny a svou botanickou vášeň hodlá přetavit ve zdánlivě nepříliš perspektivní kariéru farmáře.

Searcher však během této výpravy nalezne energií překypující rostlinu, jež později dostane jméno pando. Zatímco se otec Jaeger odchází ztratit do hor, Searcher se stane spasitelem Avalonie, jelikož jeho objev panda pomůže ekonomickému rozvoji země víc než co jiného.

Po svižné expozici se ocitáme o 25 let později, kdy je ze Searchera slavný a úspěšný farmář. Při vykreslení jeho spokojeného života naskáčou tuzemským strážcům konzervativní morálky osypky: Searcher má černošskou manželku Meridian (jež je navíc levačka!), homosexuálního dospívajícího syna Ethana a psa bez jedné nohy. Leckdo si na této snaze o adekvátní reprezentaci různých menšin smlsne, podstatné je však to, že žádná z těchto charakteristik neurčuje agendu dané postavy. Jedná se prostě o fakt, který není potřeba řešit. Doufejme, že se podobná tvůrčí rozhodnutí stanou za pár let takovým standardem, že je ani nebude potřeba jakkoli zmiňovat.

Searcher je ze své idylky vytržen zjištěním, že zásoby panda se začínají tenčit. Je potřeba letět do nitra země a tento dosud skvěle fungující zdroj energie opravit či vyléčit. Skupina zahrnující Searchera s rodinou a několik dalších vědců se překvapivě dostane do Divnosvěta, rozsáhlého podzemního prostředí, o jehož existenci nikdo nevěděl. V tu chvíli se vybaví paralely s loňským dobrodružstvím Godzilla vs. Kong, kde došlo ke zužitkování řady konspiračních teorií o tzv. Dutozemi. Pointa existence Divnosvěta je však (samozřejmě v rámci animované fantasy) celkem smysluplná a zajímavá.

Tuzemští diváci, kteří film pravděpodobně uvidí se standardně důstojným dabingem, si nevychutnají originální hlasy Jakea Gyllenhaala, Dennise Quiada či Lucy Liu, zato však uslyší zdařilou hudbu z pera Henryho Jackmana. Samotný podzemní Divnosvět hýří mnoha odstíny růžové, předložená fauna i flora má měkký až měňavkovitý design. Vibrující a energií pulzující svět dává místy vzpomenout na Matrix, samozřejmě pouze ve zcela odlišné barevné paletě.

Ze stominutové stopáže sice velkou porci času ukrojí pobíhání hrdinů po bizarním Divnosvětě a odhalování jeho roztomilostí i hrozeb, poměrně záhy je však jasné, o čem příběh ve skutečnosti pojednává. Zcela v duchu hollywoodského dvouliniového vyprávění totiž hrdinové přicházejí na to, jak v rámci tohoto světa najít a ochránit udržitelné zdroje energie a že strategie, na něž se dosud spoléhali, nebudou funkční navždy. Ekologický apel namiřuje vyčítavý ukazováček na fosilní paliva a všelijaké průmyslové techniky, jež neobnovitelně ničí naši planetu.

Vedle tohoto globálního problému se samozřejmě řeší i vztahy mezi postavami, tentokrát hlavně mezi třemi generacemi Cladeů. Jaeger, Searcher i Ethan zastupují jiný přístup člověka ke svému životnímu prostředí a koneckonců i k výchově. Korporát Disney nám tedy chce posloužit jako morální kompas a vyprávět o proměnách doby i smýšlení – co bylo v pořádku před sto, padesáti anebo i před dvaceti lety už prostě není přípustné dnes; a to z hlediska chování vůči přírodě i druhým lidem.

To vše jsou jistě sympatické myšlenky, zároveň však nikterak objevné či vyloženě odvážné. Přijetí sebe sama či specifik svých blízkých je klíčovým motivem téměř každého animáku a koneckonců i výzvy k větší společenské uvědomělosti se mezi pohádkovým mainstreamem už nějakou dobu vyskytují – stačí vzpomenout na Dobu ledovou. Divnosvět je tedy neskrývanou sázkou na jistotu – rodinným dobrodružstvím, které na více úrovních uspokojivě funguje a čitelný příběh halí do velmi profesionálního kabátku.

Nenadchne, neurazí. Příběh o jedné rozhádané rodině, která se dostane do tajemného a nepředvídatelného světa, obsahuje hezké poselství v hezkém audiovizuálním zpracování. Ale nic moc navíc.

Standish