CZ premiéra: 17.09.2021
režie: Clint Eastwood
hrají: Clint Eastwood, Dwight Yoakam, Fernanda Urrejola, Horacio Garcia Rojas, Sebestien Soliz

Cry Macho: Recenze

clint eastwoodcry machogran torino
Do Mexika a zpátky s hollywoodským klasikem

Říct o Clintu Eastwoodovi, že je hollywoodskou legendou, by úplně nevystihlo jeho zásluhy. Před kamerou se objevoval od padesátých let, zvládl být hvězdou westernů i přežít jejich úpadek, stal se symbolem mužnosti a ideálem „správného drsného chlapa“ a možná ještě větší úspěchy než v herecké profesi slavil jako režisér. Bez debat si zaslouží pravidelné poplácávání po zádech, že ve svém věku zvládá jako filmař točit snímky, které bojují o Oscary a jako herec prodávat svoje nekonečné charisma i ve věku, jakého se většina z nás nejspíš nedožije. Člověk tak snadno přehlédne, že jako režisér šlápl mnohokrát vedle a jako herec je prostě už ve věku, kdy mu jeho tělo nedovolí předvést to, co by asi chtěl. A Cry Macho bohužel tyhle věci připomíná způsobem, jaký není zrovna hezký na pohled.

Eastwood si tu zahrál bývalou hvězdu rodea Mika, který zůstává i ve svém věku celkem drsňák a nenechá si nic líbit ani od svého šéfa. Jenže mu něco dluží, a tak musí odjet do Mexika, kde má najít jeho syna a odvézt ho zpátky do Texasu. Jenže Rafo je držkatý puberťák, jenž se trošku vidí v gangsterech a život se s ním nikdy moc nemazlil. Potřebuje pořádnou lekci a Mike mu ji rád dá. Ani jeden z nich ale zpočátku netuší, že jejich setkání změní životy obou dvou… a to je tak nějak všechno.

Cry Macho je nesmírně jednoduchý a průhledný film o starém tvrďákovi, který vedle paličatého puberťáka zjihne a o mladíkovi, jenž se vedle charismatického děduly učí, o čem je vlastně život. Chvilku k sobě hledají cestu, párkrát se pohádají, zastaví se v malém mexickém městečku, kde mají čas přemýšlet o tom, co jim přinese budoucnost a jestli lze napravit minulost a pak to skončí. Clint Eastwood natočil předvídatelné drama s okoukaným příběhem, který jednoduše nelze nesrovnávat s režisérovým Gran Torinem, kde taky naštvaný dědek jihnul a zjišťoval, že život nabízí i hezké věci. A přitom zůstal drsňákem až do konce. Jenže vedle Gran Torina prohrává Cry Macho na všech frontách.

Tvůrci natočili zoufale prostinký film a vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby to věděli. A věřili, že se jim to povede přetavit ve výhodu, protože Clint Eastwood je prostě Clint Eastwood a tuhle roli by nikdo nezahrál jako on. Mají do značné míry pravdu, i v devadesáti zůstává totálním frajerem a člověk rád přehlédne, že při pokusech o bitku nebo rychlejší pohyb si musí občas pomoci střihem či kamerovým úhlem, který skryje, že už nemá tolik sil jako zamlada. Jenže když sedí, mluví o životě a tváří se u toho tak, jak umí jen on (a Jim Carrey), prostě to funguje.

Bohužel Eastwood má vedle sebe neskutečné herecké dřevo. Eduardo Minett je nesympatický, otravný a jeho proměnu z fracka do chlapa mu nejen že nebudete věřit, ale budete nejspíš od půlky doufat, že ho hollywoodský klasik vysadí někde v poušti a odjede vstříc zapadajícímu slunci. Příběh těch dvou je plný klišé, oposlouchaných frází a pocitu, že Eastwood jako režisér už buď nemá na to, aby odvyprávěl zajímavý příběh, nebo jednoduše spoléhá na to, že stačí, když se postaví před kameru. Nestačí. Už ne. Jeho Pašerák byl taky vcelku jednoduchý a celkem nekomplikovaně servíroval divákům univerzální životní pravdy, jenže do toho občas skočil Andy Garcia, Bradley Cooper nebo Laurence Fishburne. Tady je jen Eastwood v autě uprostřed Mexika a na krku má otravného fracka a jeho kohouta.

Při sledování Cry Macho jsem měl většinu času pocit, že Gran Torino tohle téma pojalo zkrátka mnohem lépe, nebo že Eastwood rezignoval na jakoukoliv filmařinu. Jo, vcelku hezky to vypadá, on sám je ve svém věku pořád frajer, ale jakoby se jako režisér vykašlal na… no prostě na film. V Cry Macho není nic, co by stálo za pozornost. Jen hromada klišé a Eastwood. A to je se vší úctou k němu málo. K průšvihu nebo dokonce k ostudě má jeho novinka pořád naštěstí daleko, v rámci Eastwoodovy režisérské i herecké kariéry jde ovšem o naprosto zbytečný snímek. Možná, že už opravdu přišel čas skončit...