CZ premiéra: 04.08.2022
režie: David Leitch
hrají: Brad Pitt, Andrew Koji, Joey King, Aaron Taylor-Johnson, Sandra Bullock

Bullet Train: Recenze

aaron taylor-johnsonbrad pittbullet traindavid leitch
Jak se povedl nový akčňák od tvůrců Johna Wicka?

O tom, jak Chad Stahelski a David Leitch vyzvedli akční žánr ze dna a udělali ho v Hollywoodu zase relevantním, jsme už toho napsali spoustu. Bývalí kaskadéři natočili Johna Wicka, ten měl úspěch, a tak mají oba parádně rozjetou kariéru a největší herecké hvězdy se střídají v jejich tělocvičně, kde z nich ti dva a jejich tým dělají akční superstars. Navíc mají i vlastní produkční společnost 87North Productions, takže jim do práce nikdo moc nekecá. Krom Johna Wicka tu přišly na svět filmy jako Nikdo nebo Atomic Blonde. A taky aktuální Bullet Train, jejich zatím největší a nejdražší projekt. Jestli se mu bude v kinech dařit podobně jako těm předchozím, uvidíme za pár dní. Ovšem co se kvality týče, ani tentokrát 87North Productions nezklamalo. Ale bacha, ten film klame tělem. Docela dost.

Když vyšly první upoutávky, byla to pro spoustu lidí studená sprcha. Čekalo se, že Bullet Train bude akční divočina s Bradem Pittem. Místo toho to vypadalo, že dostaneme akční komedii s důrazem právě na tu komiku. No a… ono to tak do značné míry je. Pittův hrdina přezdívaný Beruška je nájemný vrah, jehož provází smůla na každém kroku. Pro jistotu tedy kývne na kšeft, který by se měl obejít bez mrtvol a zvládnout ho by nemělo být nic těžkého. Jenže v japonském rychlovlaku se neveze jen Beruška a kufřík s tajemným obsahem, ale i spousta dalších zabijáků a brzy se ukáže, že to není náhoda. A že do konečné stanice nedojedou zdaleka všichni.

Očekávat, že z Bullet Train vyleze čistě akční nářez, je pochopitelné. David Leitch za kamerou, vlak plný zabijáků, Brad Pitt v roli nájemného vraha… u toho člověk humor vlastně moc nepotřebuje. Jenže pár hodin po projekci musím říct, že bez toho humoru by to nebylo zdaleka tak zajímavé. Co se akce týče, je jí tu dost a nepřekvapivě jde opět o to nejlepší, co současný Hollywood produkuje. Jenže Leitch se nesnaží jít ve stopách Johna Wicka, experimentovat s bitkami a přestřelkami a posouvat úroveň akčních scén na novou úroveň. O to tu tentokrát tolik nejde. Souboj s mexickým magorem přezdívaným Vlk se zatraceně povedl, stejně jako jakákoliv brutální bitka Pitt vs. Aaron Taylor-Johnson nebo „injekční souboj“, ale celkově je Bullet Train spíš film s akcí, ne vyloženě akčňák.

Mnohem důležitější, než bychom u upoutávek čekali, je tady samotný příběh, respektive to, jak ho David Leitch servíruje divákům. Bullet Train svým pojetím připomene Tarantinův western Osm hrozných, stylovostí jeho řežbu Kill Bill a tempem zase třeba Podfu(c)k Guye Ritchieho. Uzavřený prostor, spousta hrdinů a spousta náhod, které náhodami nejsou… Asi nikoho nepřekvapím, když napíšu, že zabijáci se ve vlaku nepotkali náhodou. Leitch přitom nemá problém nechat víceméně hodinu Aarona Taylora-Johnsona a Briana Tyree Henryho povídat si o všem možném, aby divák zjistil, co jsou zač. A zároveň poslat na scénu mexického řezníka a představit celý jeho životní příběh ve dvouminutovém sestřihu plném osudovosti, momentů štěstí i absolutního násilí. A pak ho o chvilku později brutálně uklidit ze scény.

Leitch tu sází na hravost a rychlé tempo, zároveň ale – což může být pro spoustu lidí překvapení – zvládne střídat vyloženě groteskní a černohumorné momenty se seriózními dramatickými scénami. K tomu druhému se během své kariéry nikdy pořádně nedostal, i Atomic Blonde je příliš stylizovaná na to, aby ji člověk bral vážně, tady to ovšem funguje. Nejspíš tedy i proto, že se s tím šetří a že minutu po debatě o osudu a karmě začne Hiroyuki Sanada krájet lidi katanou. Malinko zamrzí, že Leitchovi se nepovedlo udržet rychlé a svižné tempo až do konce a v poslední třetině před závěrečným masakrem jeho novince malinko spadne řetěz, přesto tu ovšem najdeme tolik nápadů, že mu to člověk rád odpustí.

Bullet Train jede většinu času rychlostí japonského šinkansenu a příjemně to u toho drncá. Jen těžko se odhaduje, co se stane v další scéně, protože může dojít na dojemný flashback, extrémně černý a brutální humor, lahůdkovou bitku nebo groteskní násilí. A téměř až do konce to perfektně šlape. Krom Leitche, který mě tu osobně jako režisér příjemně překvapil, za to můžou i bez výjimky skvělí herci. Pitt se viditelně baví, Taylor-Johnson perfektně zvládá drsňáka, jemuž hoří půda pod nohama, a i prakticky všichni ostatní dovedou svými malými příběhy a zvraty překvapovat dost na to, abyste byli zvědaví, co se jim stane v další scéně.

Když pominu pomalejší tempo před finále, tak si dovedu představit, že Bullet Train může být pro někoho problematický kvůli svému rychlému tempu a ještě rychlejšímu střídání žánrů. Ale za mě je určitě fajn, že nejde jen o mlátičku/střílečku z vlaku a 87North Productions posílají do světa něco trošku ambicióznějšího. Minimálně ve způsobu vyprávění příběhu. Akci umí skvěle, to víme a oni to vědí taky. Potěší tedy, že se nebojí zkoušet něco trošku jiného, než co od nich fandové čekají. A že jim to jde až nečekaně dobře.