CZ premiéra: 22.09.2022
režie: Adam Sedlák
hrají: Adam Mišík, Marsell Bendig, Anna Fialová, Sergei Barracuda

BANGER.: Recenze

adam mišíkadam sedlákbanger.
Adam Mišík, koks a rap v jednom z nejvýraznějších tuzemských filmů roku.

Co si představíte pod pojmem současná česká kinematografie? Poprcávající komedie s Jiřím Langmajerem, hvězdně obsazené romantické hitovky ala Ženy v běhu, nebo snad ambiciózní dramata z dob komunismu? Jedno je jisté, svižné kousky pro mladé, na něž by omladina chodila ve velkém, vás nenapadnou. Ano, máme tu sice sem tam komediální pecky typu filmový Vyšehrad nebo youtuberský Shoky a Morthy, moderní žánrovka s potenciálem u své cílovky silně rezonovat či s velkými tvůrčími koulemi u nás chyběla. Tedy až doteď.

Režisér Adam Sedlák už dříve prokázal, že přemýšlí výrazně jinak než většina českých tvůrců. Seriálový Semestr byl díky své formě sympatickou stylistickou hříčkou, Domestik pak už vyloženě fyzicky nepříjemným kouskem, jenž nesedl každému. A podobný osud bude nejspíš provázet i jeho BANGER., v němž jde talentovaný režisér se svou nekompromisností ještě dál. Překládá nám příběh drogového dealera Alexe, který má ten nejlepší matroš v Praze. Se svým nelegálním džobem chce ale seknout. Alex je totiž i začínající raper, co má dneska nahrát svůj vytoužený banger – tedy hit, po němž už budou všichni znát jeho jméno i ksicht. A nechce si v něm zarapovat s nikým menším než s tuzemskou hip-hopovou hvězdou Sergeiem Barracudou. Jenže vytoužená spolupráce ho bude něco stát. A sehnat během pár hodin potřebný cash nebude vůbec lehký.

A Sedlák zase ukazuje, že je prostě jinde. BANGER. je totiž neskutečně vtahující, naspeedovanou a dravou podívanou, která nemá na českém rybníčku obdoby, což bylo velmi výrazně vidět i ve srovnání s letošní tuzemskou nabídkou v Karlových Varech. Snímek si pak v tomto směru pomáhá nejen až nečekaně ostrými a přesnými střihačskými nůžkami, ale zejména výtečným vizuálem, k němuž mu dopomáhá natočení celého filmu na iPhone. Kamera je tak správně roztěkaná, videoklipovitá a je silná jak v detailních záběrech na obličeje hrdinů, tak při zobrazování zákoutí nočních ulic a klubů. Hlavně však dodává snímku správný punc autentičnosti a pocit, že víc „real“ tahle šleha pro mladé ani být nemůže.

BANGER. je totiž v základě zejména velmi realistickou sondou do života současné omladiny, jež sjíždí TikTok, instáč, český rap a občas k tomu přidá i něco jiného. A to včetně realistické mluvy postav, v níž se míchá čeština s angličtinou a milovník našeho hezkého jazyka má tendenci zdejší mládežníky profackovat. A nejen za to. Sedlák ukazuje moderní tiktokerskou generaci se vším, co k ní patří, se vší razancí, nekompromisností, ale také s až nečekaně velkou dávku humoru, porcí parádních hlášek a našlapaných střihových koláží i nápadů, které vás dostanou do kolen. Jenže i pod vším tím cool a vtipným pozlátkem divák tuší, že se to brzy nějak pos… A taky, že jo.

Také sázka na nejistou kartu v podobě Adama Mišíka se nakonec vyplatila. Jeho Alex sice není úplným sympaťákem, mladá herecká tvář však jeho drsnou cestu plnou drog a rapu utáhne bez sebemenších problémů. Navíc k sobě vyfasoval parťáka, za něhož by většina filmařů platila zlatem. Marsell Bendig aka sidekick Láďa se totiž bude počítat mezi největší herecké objevy letošního roku a má na kontě jednu z nejvděčnějších vedlejších rolí posledních let. A jeho sehranost s Mišíkem je opravdu bezkonkurenční.

Je proto škoda, že této intenzivní jízdě dochází v samotném finále šťáva. Je sice naprosto logické, a já osobně to velmi kvituji, že se autoři vydali v poslední třetině vážnějším směrem. I zde navíc dokáží být správně strhující a napínaví. Na druhou stranu ovšem v této linii přeci jen o něco více scenáristicky tápou, nad chováním jistých postav by se dalo dlouze debatovat a nepomáhá ani zbytečně doslovný závěr, kvůli němuž ztratil snímek v posledních minutách onu pověstnou „flow“. Přitom stačilo, kdyby závěrečné titulky přišly jen o pár momentů dříve, na vyznění filmu by to stejně nic nezměnilo.

Už teď je jasné, že ani tenhle Sedlákův kousek nebude sedět každému. Někdo nezkousne roztěkaný a naspeedovaný tvůrčí styl, další nedají realistické zobrazení současné omladiny atd. Faktem ovšem zůstává, že BANGER. je nejprogresivnější český film posledních let, který neuvěřitelně přetéká energií a tvůrčí nápaditostí. A navíc se jedná o výtečnou žánrovku moderního střihu, jež se u nás prostě netočí. Snímek navíc plní bez debat svůj účel a stává se silnou a výraznou výpovědí mladé generace, jež má potenciál u své cílovky silně rezonovat. Už jen kvůli těmto věcem jde tedy o kousek, jenž zatuchlá česká scéna potřebovala jako sůl.