CZ premiéra: 26.12.2019
režie: Espen Sandberg
hrají: Pål Sverre Hagen, Katherine Waterston, Mads Sjøgård Pettersen, Ole Christoffer Ertvaag, Christian Rubeck

Amundsen: Recenze

amundsenEspen Sandberg
Tvůrce Kon-Tiki vypráví další dobrodružství o cestách do míst, kam byste se asi dobrovolně nevydali.

Norští režiséři Espen Sandberg a Joachim Rønning si vybojovali solidní renomé díky na Oscara nominovanému dramatu Kon-Tiki, ve kterém parta badatelů postavila vor a pokusila se přeplout z Jižní Ameriky do Polynésie. Právě tady ukázali, že si rozumí s filmovým vyprávěním, triky a mají cit pro dobrodružné příběhy. Jejich pětka Pirátů z Karibiku se taky povedla, v roce 2019 se však jejich cesty rozdělily. A asi to byla chyba.

Joachim Rønning natočil efektní, i když jinak všehovšudy průměrné pokračování fantasy Zloba: Královna všeho zlého a jeho parťák Espen Sandberg teď přichází s Amundsenem. Ten je podstatně serióznější, levnější a nejspíš i ambicióznější než dílo jeho bývalého kolegy, bohužel ve výsledku jde o podobně nevýraznou záležitost. Amundsen je pochopitelně příběh pravděpodobně nejslavnějšího polárníka a dobyvatele ledových pustin, který vedl první úspěšnou výpravu k jižnímu pólu a úspěšně proplul severozápadní cestou kolem Severní Ameriky. To všechno ale dokázal za cenu obrovských osobních obětí, protože jeho objevitelská vášeň téměř zničila vztahy s jeho kolegy i rodinou.

Amundsen nebyl zrovna sympatický pán a právě tohle je hlavní problém i jeho filmové biografie. Slavný polárník miloval zimu a led možná i proto, že nepatřil k nejvřelejším lidem na světě a film ho líčí jako ambiciózního, hrdého, ovšem chladného člověka, který ke svým úkolům a bohužel i vztahům přistupuje s čirým pragmatismem. Amundsen je spíš stroj než člověk. Těžko poznat, co se odehrává za jeho nezúčastněným výrazem. Nemám důvod myslet si, že by to ve skutečnosti mělo být s tímhle objevitelem jiné, ale na druhou stranu tvůrcům přeci muselo dojít, že k někomu takovému si člověk bude jen těžko budovat nějaký vztah, ať už pozitivní, nebo negativní. Ve výsledku je tak jeho filmový příběh stejně chladný jako on sám.

Espen Sandberg zkrátka nutí člověka trávit dvě hodiny v kině s někým, kdo se zapsal do historie, ale sám o sobě nebyl příliš zajímavou osobností. Respektive možná byl, pokud ovšem nepočítáme absolutní posedlost a touhu dokázat šílené věci, nic moc zajímavého se o něm nedozvíme. Rozumím tomu, že i tohle mělo být jedno z témat celého Amudsena, že byl nepřístupný a že ani jeho bratr nebo osudová žena o něm vlastně nevěděli úplně všechno, sami sebe se však zeptejte, jestli vám to stačí na dvouhodinový film.

Ona je totiž s Amundsenem docela nuda. Sandberg se věnuje víc samotnému hrdinovi, jenž zůstává až do závěrečných titulků až otravně odměřený. Jeho objevitelské cesty, respektive dobrodružství, tu jsou trošku zatlačené do pozadí. Zamrzí to, protože všechny výpravy do říše ledu a minusových teplot zvládá Sandberg odvyprávět hodně nápaditě a vizuálně atraktivně. Je tedy docela velká škoda, že se rozhodl vyprávět spíš než o Amundsenových činech o něm samotném. Protože on samotný moc zajímavý není. Po Kon-Tiki jsem čekal víc strhující, zajímavou a konec konců i zábavnou podívanou.