CZ premiéra: 17.03.2022
režie: Michael Bay
hrají: Jake Gyllenhaal, Garret Dillahunt, Eiza Gonzáles, Garret Dillahunt, A Martinez

Ambulance: Recenze

ambulanceeiza gonzálesjake gyllenhaalmichael bayyahya abdul mateen ii
Dva bratři, jedna sanita, 32 milionů dolarů a plyn až na podlaze

Během své už skoro třicetileté kariéry zvládl Michael Bay natočit dost pecek na to, aby se mohl nechat titulovat „král filmové akce“, faktem ovšem zůstává, že ty nejlepší kousky jako Armageddon, Skála nebo Mizerové natočil spíš na začátku kariéry. Poslední roky trávil s čím dál divočejšími Transformers, které občas proložil válečnou podívanou 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází nebo nějakým skoro až dětinským bizárem typu netflixovky 6 Underground: Tajné operace. Je mu sedmapadesát a jeho filmy vypadají, jako kdyby jejich tvůrce odmítal dospět a ne vždycky to vede k tomu, co by si asi on a jeho fanoušci představovali. Bayova novinka Ambulance se ale přeci jen pokouší o něco trošku jiného. Je však otázka, jestli se o to pokouší dobře.

Hrdinou ambulance je vysloužilý voják Will Sharp, jenž potřebuje přes dvě stě tisíc dolarů na operaci své nemocné manželky. Pomoc mu nabídne jen brácha Danny, nebude to ovšem zadarmo. Danny se totiž s partou chystá vykrást banku a odnést si domů 32 milionů dolarů a Will by mu měl pomoci. Plán je jednoduchý, ale pokud se nic nepokazí, měli by se všichni vrátit domů v jednom kuse a bohatí. Jenže ono se něco pokazí a Will a Danny skončí v sanitce, která se řítí městem, veze záchranářku Cam a postřeleného poldu. A dokud ten dýchá, nedovolí si jeho kolegové zaútočit. Will s Dannym jsou tak zatím v bezpečí. Jen musí zdrhnout celému policejnímu sboru L.A.

Ambulance je předělávkou pár let starého dánského snímku a i když jsem ho neviděl, dovoím si hádat, že to nebude zdaleka taková divočina jako Bayova verze. Ten pojal film jako adaptaci Grand Theft Auto V. Hodně střílení, hodně divokých honiček, kapka bizarního humoru a agresivní audiovizuální styl. Nic jiného jste asi stejně nečekali, ne? I tentokrát tak samozřejmě dostaneme výraznou bayovskou klipovitost, jeho trademarkovské půloblety a oblety, patos a výrazné barvy, ale na druhou stranu v rámci možností se režisér drží reality (mluvíme tu o bayovské realitě samozřejmě), takže sám sebe hlídá a všechny ty bouračky, poškrábaná auta a honičky s vrtulníky se pokouší točit tak, že u toho epileptik nebude trpět. Bay zkrátka sám sebe hlídá a díky tomu se na to celkem dobře kouká. Je ovšem docela překvapující, že v tomhle případě Bayovi očividně o akci možná zase až tak moc nešlo.

Ambulance má totiž nečekaně dobře vymyšlený příběh a zajímavě pracuje s postavami. Tak zajímavě, že je až škoda, že neskončila v rukách nějakého serióznějšího filmaře. Will, Danny a Cam jsou samozřejmě ve středu dění, ale do honičky po L.A. se postupně zapojují další hrdinové a nejsou tu jen jako „maso“ dobré jen pro efektní akční scénu a pak ho odklidit ze scény. Uniformovaný polda chce zachránit parťáka v sanitce, agent FBI má nevyřízené účty s jedním z hrdinů, šéf policejní jednotky chce zkrátka dělat svou práci a mexický gangster vycítil příležitost, jak se dostat k velkým penězům a malinko se mu to vymkne z rukou. Nebudu teď tvrdit, že Ambulance má bůhvíjak vymyšlené charaktery a stojí na hereckých výkonech (nejvíc zaujme Jake Gyllenhaal, který se rozhodl Dannyho pojmout tak, jak by to asi udělal Nicolas Cage), potěší však, že Bay evidentně zkoušel něco víc. Jakoby chtěl dospět. Jenže mu to nevydrželo.

S postupující stopáží se totiž objevuje čím dál víc pro něj typických idiotských vtípků, co nejsou nevtipné, ale do jinak vcelku seriózního tónu Ambulance se hodí asi jako vystoupení grind coreové kapely na festival náboženských písní. Bay se navíc přestane hlídat i v té do té doby sympatické střídomosti a když začne na scénu posílat vytuněná auta s rotačními kulomety, je to jasné znamení, že se vrací k tomu, co dělal poslední roky a s nějakou zásadní změnou jeho přístupu dlouhodobě počítat nemáme. Jenže tohle uhnutí a návrat do starých kolejí vede nakonec i k tomu, že zajímavě rozehrané příběhy postav nikam nevedou a že třeba vztah obou hrdinů, který měl náběh na osudovost srovnatelnou s klasikami Johna Woo, bohužel neskončí uspokojivým způsobem.

Ambulance je do značné míry typický Bay se vším, co na něm máme i nemáme rádi. Ale zároveň se tu občas ukáže, že režisér by přeci jenom mohl a dokázal pojmout akční divočinu trošku jinak, než jsme u něj zvyklí. Jenže to nezvládá dotáhnout do konce a při odchodu z kina jsem si tak říkal, že si ani nejsem jistý, jestli po tom vůbec touží. Takže i přes těch pár serióznějších scén a trochu komplexnější práci s postavami je to v jádru pořád bayovka. Sami nejlíp víte, jestli vám to stačí.