CZ premiéra: 01.12.2022
režie: Šimon Holý
hrají: Pavla Tomicová, Sara Venclovská, Tereza Hofová, Eliška Soukupová

A pak přišla láska...: Recenze

a pak přišla láskapavla tomicovášimon holý
Hledání lásky mezi tarotovými kartami.

Režisér Šimon Holý patří mezi mladé začínající tvůrce, které by se na tuzemském rybníčku rozhodně měli sledovat. Jeho loňský debut Zrcadla ve tmě totiž ukázal, že vztahovky a generační výpovědi na hranici artu mu nedělají problém, a i když mi prvotina v některých ohledech nesedla, jeho jasnou formální vizi jsem musel ocenit a bylo jasné, že zde se možná rodí velký český talent. A ten přichází hned po roce s dalším malým nenápadným snímkem, v němž se zase věnuje svým dvou stěžejním tématům – intimitě a mezilidským vztahům. A pak přišla láska… s vysokou pravděpodobností kina také nenaplní, o nadání jednoho mladého tvůrce však dokáže přesvědčit celkem bez problémů. A ještě možná přihraje Pavle Tomicové jejího prvního Českého lva.

Ve filmu sledujeme psycholožku a moderátorku marketingových průzkumů Kristýnu, která je nešťastná z toho, že ve svém životě nemůže najít lásku. Rozhodne se proto vydat na ozdravný víkend a jistou formu léčení za kartářkou Zdenou, jež ji za pomocí výkladu tarotových karet a jistých procedur má pomoci najít samu sebe, štěstí a snad i lásku. S Kristýnou pak jede také dcera Sára, která má celý nápad za hloupost, ale chce svou matku podpořit. Obě pak během víkendu zjistí více nejen o sobě a svém okolí, ale také o vzájemném problematickém vztahu.

Témata režisérova druhého počinu jsou tak jasně daná – máme tu sebelásku, mateřské pouto a mezilidské vztahy a v neposlední řadě si Holý tentokrát malinko rýpne do kartářek či sociálních sítí. Opět je to ale zabaleno do komorního a intimního hávu, v němž se nijak nespěchá dopředu. Režie je tentokrát zejména díky humorným probleskům divácky přístupnější, stále se ovšem jedná o velmi osobitý snímek, jenž ve výsledku nesedne každému. Spoléhá se zde pak zejména na realističnost a autenticitu dialogů, která je umocněna tím, že většina slovních výměn vznikala prostřednictvím improvizace přímo na place.

I to je z velké části důvod, proč působí snímek po většinu času zcela uvěřitelně a umí vykouzlit několik zdánlivě obyčejných momentů či konverzací, v nichž se dokáže poznat nejeden divák. Výtečně gradovaná a přirozená jízda v autě v úvodu snímku budiž tím nejlepším důkazem. Zároveň se ale dokáže Holý díky dialogům a skvělému hereckému vedení dostat postavám výrazně pod kůži, naservírovat i pár silnějších momentů a výtečně pracovat s komplikovaným motivem matky s dcerou. Výrazně mu v tom pak pomáhá právě parádní herecká sestava v čele s výbornou Pavlou Tomicovou, která tu opravdu předvádí jeden z nejsilnějších výkonů své kariéry. Zapomínat by se však nemělo ani na dceru v podání skvělé Sary Venclovské a trefně zahranou kartářku Terezy Hofové.

Je proto trochu škoda, že Holý nedokáže svou sevřenou a komorní vizi udržet až do konce. V poslední třetině se totiž film překlopí do „houbičkového“ finále, v němž ovšem většina motivů, a bohužel z velké části i stěžejní pouto matky s dcerou, vyšumí do ztracena a nedočkají se patřičně emotivní či jinak silné tečky, díky níž by novinka v divákovi silněji rezonovala. To se bohužel nenastalo a finále mi svým odměřenějším a chladnějším přístupem připomnělo právě Zrcadla ve tmě, kdy jsem se s Holým v závěru také začal malinko míjet.

I přes finálové zaškobrtnutí ovšem patří A pak přišla láska… mezi ty nejvýraznější tuzemské kousky roku, co stojí za povšimnutí, a rozhodně nejen kvůli suverénnímu výkonu Pavly Tomicové. Šimon Holý se ve svých tématech vztahů a boje člověka se sebou samým dále hezky vyvíjí a mnohem jistější si je také po řemeslné stránce. Výsledkem je tedy autentický a intimní výlet do nitra pouhých čtyř postav, jenž si sice zasloužil mnohem výraznější zakončení, během sledování však dokáže diváka nejednou oslovit a v komplikovaných rodinných situacích se trefit do černého.

Šimon Holý potvrzuje statut českého režijního talentu, když nám i ve svém druhém počinu servíruje intimní a autentický příběh se skvěle napsaným a zahraným komplikovaným vztahem mezi matkou a dcerou, který dokáže zaujmout jak realistickými dialogy, tak humornými vsuvkami. Jen je škoda, že mnohé trumfy a motivy režisér v závěru trestuhodně zahazuje v dáli a nedokáže je důrazněji uzavřít.

Podobné filmy