CZ premiéra: 24.11.2021
režie: Michael Dowse
hrají: June Diane Raphael, Steve Zahn, Neil Patrick Harris, Cyrus Arnold, Michael Dyson

8bitové Vánoce: Recenze

8-bit christmasneil patrick harrisnintendo
Neil Patrick Harris vám vysvětlí, o čem jsou Vánoce. A proč nebýt naštvaný, když nedostanete vysněný dárek.

HBO Max do Česka zatím ještě nedorazilo a je to škoda. Spousta filmů, které tu mají premiéry, se k nám totiž dostává na HBO GO se značným zpožděním. Jsou výjimky jako Liga spravedlnosti, ale ty velké věci si zkrátka Max obvykle syslí pro sebe. Rodinná komedie 8bitové Vánoce měla ovšem premiéru jak na americkém Max, tak i na našem Go. Nejspíš někomu došlo, že schovávat si vánoční film půl roku a vypustit ho s velkou pompou v půlce července je pitomost. Takže si ho můžete pustit i vy. Jen od něj asi další Sám doma nečekejte.

Neil Patrick Harris tu hraje tatíka Jakea, jenž se pokouší své dcerce vysvětlit, že fakt letos mobil pod stromeček nedostane, protože na to má ještě čas. Na Santu už se v téhle rodině evidentně moc nevěří, takže má to vysvětlování jednodušší. Jenže potomek si nedá říct, tudíž je potřeba převyprávět mu příběh plný humoru, napětí, vánočních hodnot a především poselství, že jsou horší věci než nedostat mobil. Jake totiž v deseti chtěl konzoli od Nintenda NES a bylo mu řečeno, že nepřipadá v úvahu. Jenže když je vám deset, žijete v Chicagu a všichni mluví jen o téhle hračičce, tak ji prostě potřebujete. A Jake se rozhodl, že udělá všechno pro to, aby ji dostal. I za cenu bolesti, ponížení nebo nedobrovolného utužení charakteru.

8bitové Vánoce od začátku očividně spoléhají na jednu věc, která je teď hodně v kurzu. Nostalgii po osmdesátých letech. Funguje to u Stranger Things, zkouší na to sázet Hollywood a často mu to vychází (noví Krotitelé duchů) a člověk má pocit, že osmdesátky jsou zkrátka cool. Alespoň ty americké, kde řeší NES a premiéru Terminátora a ne novou desku Kroků Františka Janečka. Michael Dowse si v tomhle směru všechno zvládl pohlídat, takže atmosféra zasněženého Chicaga a dnes už občas trošku úsměvná móda mají svoje kouzlo.

Hrdinové jsou taky vcelku fajn, Winslow Fegley patří k těm dětem, které umí nejenom na pokyn vypadat roztomile, vesele nebo smutně. Zvládá i regulérní hraní a jeho parťáci si na malém prostoru taky dovedou získat dost pozornosti na to, abyste je zvládli jednoho od druhého rozeznat. A ve chvílích, kdy se 8bitové Vánoce mění v regulérní dětský heist thriller spojený s útěkem z exkurze a sháněním konzole, dovede to být nejen vtipné, ale i docela napínavé.

Jenže je to celé takové televizně levné a režijně malinko líné. Dowse neměl nejspíš moc peněz, takže se nemůže rozjet jako konkurence v kině a popravdě po pár desítkách minut možná získáte pocit, že se celý film odehrává v pokojíčcích nebo na dvorku před domem. Nějaký ten průjezd ulicí na kole tomu moc epičnosti nepřidá. To by se však dalo bez problémů přehlédnout, kdyby 8bitovým Vánocům nedocházel dech i v jiných směrech. A pro vánoční komedii mnohem důležitějších.

Někdy od půlky jakoby filmu začal padat řetěz a všechny ty snahy malého hrdiny ukecat rodiče, aby mu koupili konzoli, případně si na ni nějak nepříliš úspěšně vydělat, se začínají lehce opakovat a okoukávat. Možná to Dowesovi došlo, bohužel to začal řešit ne úplně šťastným způsobem a z 8bitových Vánoc udělal na konci něco, co se možná dalo čekat, ale působí to jaksi uměle a přilepeně. Jistě, v podobném filmu je nutné prodat vánoční hodnoty, avšak začít se jimi zabývat deset minut před závěrem a tvářit se, že celou dobu mělo být pointou něco, co se do té doby vůbec neřešilo, zavání spíš scenáristickým a režisérským neumětelstvím než snahou o vytvoření komplexní rodinné podívané.

Dowse je zkušený režisér, proto docela zarazí, že se mu celý závěr rozpadl a člověk kouká na závěrečné titulky a přemýšlí, jestli to celé měla být retro komedie s divným koncem, nebo drama, které první hodinu dramatem zapomnělo být. Dohromady 8bitové Vánoce určitě neurazí a díky sympatickým hercům, fajn atmosféře a krátké stopáži rychle utečou. Ale příští rok si na ně nejspíš nevzpomenete.