Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Zakázané uvolnění | 2014
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 05.06.2014
režie: Jan Hřebejk
hrají: Jana Stryková, Hana Vagnerová, Zuzana Stavná, Ondřej Sokol, Tomáš Jeřábek

Zakázané uvolnění: Recenze


ikona
woody
Jan Hřebejk vás zve na svatbu, která se úplně nepovedla. Povedl se alespoň film?  

Na Jana Hřebejka je čím dál tím víc smutnější pohled. Šakalí léta, Česká soda, Pelíšky, Musíme si pomáhat, snad i to Pupendo. Všechny ty filmy se prakticky přes noc staly klasikami. Vyznění některých z nich může být problematické a mohli bychom se dlouze dohadovat, že za výborně vypointovanými gagy a skvělými hereckými výkony se vlastně skrývá nepěkná past na smýšlení diváků. Pelíšky, Musíme si pomáhat nebo Pupendo jen potvrdily a zafixovaly ono nechutné nostalgické poohlížení na minulé české diktatury jako na nějaké příjemné retro, v nichž šlo jen o to nevyčnívat z řady a nikomu se nic moc tak hrozného nedělo.

Každopádně od Pupenda se nepodařilo Hřebejkovi navázat na minulé úspěchy a lopotí se v žánrových experimentech (Horem pádem), nepovedených dramatech (Kráska v nesnázích), či ve vyloženě odporných patlaninách (Svatá čtveřice). Hřebejk zajímá diváky méně a méně a mnohé jeho filmy jen prošumí kiny a uvidí je dohromady asi pět lidí (Líbánky, Odpad město smrt). A do téhle výchozí situace přichází jeho další dílo – Zakázané uvolnění, film skrz naskrz zbytečný, hloupý a … zbytečný.

Námět je přitom docela zajímavý: trojice žen, nevěsta, svědkyně ženicha a barmanka v hospodě, kde se to všechno odehrává, si začnou vyřizovat vzájemné účty a vypořádávat se s minulostí a s obavami vyhlížet budoucnost. Zní to jako adaptace divadelní hry, ale není tomu tak. A to je chyba – dramatik by si s dialogy a situacemi pohrál, narval by tam, co se dá, stupňoval drama … Petr Kolečko, jinak autor výborného Okresního přeboru, nic z toho nedělá. Jeho síla tkví v jiném typu humoru, než v konverzační jednohubce, která se nehne ze čtyř stěn. Chce to více nasledovat Francise Vebera (Blbec k večeři) nebo Neila Simona (Apartmá v Hotelu Plaza), poučit se, že ženy nemusí být jen afektované slepice, které by mimo film přežily asi tři minuty, než by je nějaký chlap zabil. Což asi souvisí s tím, že Kolečko má zkušenosti s mužskými postavami, ty jsou totiž i v Zakázaném uvolnění zajímavé a při mluvení nešustí papírem (Ondřej Sokol vládne).

Ale jinak je to mizérie. K vyvrcholení nedojde, slovní přestřelky jsou nezajímavé a divně napsané, občas se někdo poblije, dojde na lesbičky, hodně se ječí a pláče. Není to vyložené utrpení z ranku Troškovin, ale nenacházím jediný důvod, proč ten film vznikl a proč by ho měl člověk vidět. Přemýšlím nad tím několik hodin … a nic. Vůbec nic. Což je na film takového hitmakera, jakým býval Jan Hřebejk, tristní zjištění.

Dodatek autora: Dostatečně jsem si neověřil původ námětu. Zakázané uvolnění je skutečně podle divadelní hry Petra Kolečka. Přesto platí, co jsem psal - na plátně to stojí za starou belu, netroufnu si říct, jak to funguje na divadle. Ale soudě podle dialogů za moc ne. Omluva za uvedení v omyl.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (10)

Verdikt

avatar4/10

woody



Hodnocení čtenářů

  • avatar2/10

    Snura

  • avatar2/10

    Tomino

  • avatar6/10

    Lookass

  • avatar5/10

    Nexus6

  • avatar4/10

    Milda99

  • avatar4/10

    Spiker

  • avatar1/10

    rublik05

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace