Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
X-Men | 2000
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 14.07.2000
CZ premiéra: 05.10.2000
režie: Bryan Singer
hrají: Hugh Jackman, Ian McKellen, Patrick Stewart

Blu-ray X-Men Tetralogie


ikona
st39.6
I na český trh doráží kolekce čtyř adrenalinových fláků s comicsovými mutanty... 

Na dveře klepe Vaughnova První třída a X-Men se tak chystají na další útok na stříbrná plátna. Půjde o další z originů, se kterými se obzvlášť po osamostatnění Marvelu roztrhl pytel. Každý přitom ví, že už tu byly "staré verze" mutantů, díky nim i poutavý pohled na svět diskriminovaných lidí, kteří se od ostatních liší jen v drobnostech jako nesmrtelnost, schopnost číst a ovládat cizí myšlenky, nebo třeba manipulovat s magnetickým polem. Drobnosti.

Český distributor s blížící se premiérou První třídy vycítil příležitost, jak na těchto starších filmech vydělat nějakou tu kačku navíc, a tak v polovině května (oproti zbytku světa s několikaměsíčním zpožděním) vydá X-Men Tetralogii: Balík filmů, který vedle tří dílů X-Men trilogie přináší i sólovku Wolverina.

Českému vydání chybí bonusové disky.Rozsáhlejší komentář na adresu jednotlivých snímků by byl poměrně zbytečný, ostatně každý z nich si u nás vybojoval nějakou tu recenzi, nebo rovnou V.I.M., takže to vezmeme pěkně rychle:

X-Men Bryana Singera byl jedním z filmů, které se zasloužily o rozeběhnutí comicsové mánie. Nepovedlo by se to, nebýt Singerovy precizní režie a především citlivé práce s postavami. Díky režisérovu senzitivnímu přístupu (Singer je gay, což svádí k úvahám o tom, nakolik byly filmy o "jiných a odmítaných" mutantech jeho osobní autorskou výpovědí) se podařilo superhrdiny předvést jako plastické charaktery, se kterými se velice snadno ztotožňuje. Jsou celkem obyčejní, jen prostě o něco víc cool.

Vrchol nejen x-menovského universa, ale i veškerých comicsových adaptací, přišel "až" s druhým dílem, kdy Singer přimíchal i famózní akci a o něco vymazlenější scénář. Matthew Vaughn bude mít co dělat, aby se X-Men 2 alespoň přiblížil.

Tenhle úkol se nepovedl už Brettu Ratnerovi v Posledním vzdoru. Režisér Křižovatek smrti sice natočil velice efektní podívanou, která s odstupem času nepůsobí tak hloupě, jak původně vypadala vedle svých famózních starších bratříčků, ale trilogii X-Men uzavírá rozpačitě. Rozloučili jsme se velkolepou akcí, ale zájem o postavy, jejich emoce a motivace zmizel.

První origin x-menovského universa pod režijním vedením Gavina Hooda měl tenhle nedostatek kompenzovat. Wolverine měl dost prostoru pro to, aby vysvětlil původ asi nejzajímavější postavy celé trilogie. Místo pořádného dramatu ale Hood zprostředkoval jen povrchní splácaninu, která - i když vypráví o jediném hrdinovi - paradoxně nabízí skoro stejně postav, jako první tři díly X-Men dohromady. Kloudně se ale nedokáže věnovat ani té nejdůležitější - rozzuřenému Loganovi s adamantiem v těle. Ačkoliv měl tedy Wolverine ohromný potenciál, Gavin Hood ho neumětelsky potopil a postavu tak čeká v rámci další sólovky složitý reparát.

Technická stránka jednotlivých přepisů je samozřejmě díl od dílu rozdílná, a to hlavně kvůli skutečnosti, že každý z tvůrců pracoval nejen s jiným kameramanem, ale i s rozdílnými filmovými materiály. Třeba Ratner zvolil Super35, což vyústilo v hodně kontrastní a především hrubě zrnitý materiál. Obraz se ale pod náporem zrna nerozpadá, právě naopak - funguje jako lepidlo, které kontrastní a mírně přesaturovaný obraz slepuje s jemnou drobnokresbou. Přepis je ostrý, vysoký kontrast vede k syté černé a drobným přepalům (bezpochyby záměr), ale také k "větší líbivosti". Třetí díl X-Men vypadá ze všech čtyř filmů nejlépe.

Zato první film na tom nikterak slavně není. HD zvuk sice (stejně jako ve všech ostatních dílech) zní naprosto fantasticky, když ale přijde na obraz, trpí jednička X-Men klasickými neduhy katalogových titulů - nedobré zrno, nízká ostrost a hlavně kresba detailů, všudypřítomné přepaly (tudíž nízká expoziční pružnost) a špatně kontrolovaná černá, která mívá tendenci šednout. Barvám navíc chybí hloubka, kvůli čemuž trpí hlavně pleťovky.

Dvojka vedle toho vypadá podstatně lépe. Přepaly už tu nejsou takový problém, kresba je podstatně lepší a i barevné podání si zaslouží pár bodíků navíc. Zrna je tu skoro stejně, tentokrát se na něj ale kouká o něco příjemněji. X-Men II představují katalogový nadprůměr.

Wolverine je pak sice nejnovějším filmem série, ale po obrazové stránce nijak neuchvátí. Sice má všechny důležité vlastnosti opravdu dobrého přepisu (ostrost, podání pleťovek a detailů, žádné softwarové úpravy typu DNR ...), ale nadchne snad jen tridimenzionalitou. Asi to bude mít něco společného s tím, jak mizerný film Wolverine je. Zvuk je ovšem bez ohledu na kvality filmu opravdu bombastický.

Každý, kdo se těšil na pořádnou dokumentární nálož, bude bonusovou výbavou kolekce zklamán. První tři filmy trilogie nesou na kotouči vznešené označení "Disk 1", což na zahraničních edicích předznamenává druhou placku plnou dokumentíků. Jenže českým edicím ona druhá placka chybí. U třetích X-Menů se tak budete muset spokojit jen se dvěma audiokomentáři. První dva díly jsou na tom aspoň o něco lépe:

Jednička si přiváží SD dokumenty z DVD edice X-Men 1.5, takže audiokomentář, vystřihané a alternativní scény, jedno krátké "zpravodajské" promo a rozhovor se Singerem. Na bonusové výbavě je naoko nejzajímavější BonusView, tedy Picture in Picture komentář - ovšem po obsahové stránce to není žádná sláva a navíc informace do filmu občas skáčou v naprosto nevhodnou chvíli.

Tahle fičura je podstatně povedenější u druhého dílu, kde je obsáhlejší, zajímavější a objevuje se častěji. Rozebírá přitom všechno, co by takový PiP komentář rozebírat měl, tedy kompletní produkci včetně poutavých postřehů ze zákulisí. Jelikož se všechny další bonusy nacházejí na druhém disku, který v české edici jaksi chybí, nic jiného vedle BonusView u dvojky nedostanete.

Nejlépe je na tom Wolverine. Vedle dvou audiokomentářů na disku najdete rozhovor se Stanem Leem (Kořeny Wolverina), dvanáctiminutový FoF, téměř hodinu medailonků o jednotlivých postavách filmu, vynechané a alternativní scény, dokument o natáčení akční scény s helikoptérou, reportáž z premiéry filmu a hlavně PiP fičuru Ultimate X-Mode, tedy A/V komentář (nejen) režiséra s kvanty záběrů z natáčení, se storyboardy a animacemi, který si můžete pustit spolu s filmem.

Obraz: 2.35:1, 2.40:1 :: 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: DTS-HD MA 5.1 - anglicky, DD2.0, DD5.1 - česky
Titulky: české...
Datum vydání: 16. 5. 2011
Cena: 1499,-

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace