US premiéra: 23.05.2014
CZ premiéra: 22.05.2014
režie: Bryan Singer
hrají: James McAvoy, Patrick Stewart, Michael Fassbender, Ian McKellen, Hugh Jackman

Blu-ray recenze alternativního sestřihu

Alternativní verze Budoucí minulosti dorazila i k nám. Má cenu si ji pořizovat?

Zvěsti o dalším sestřihu posledních X-Menů se objevily celkem brzy po premiéře. Všichni totiž ve filmu postrádali Rogue, jejíž role se z nosné vedlejší postavy smrskla na cameo. Pročpak? Vysvětlení je jednodušší, než si myslíte. Film byl prostě moc dlouhý, a tak se z něj Rogue vypreparovala, načež byly důkladně zahlazeny stopy po tom, že v něm hrála celkem důležitou roli.

Tenhle tah si vyžádal pár přetáček, ve finále se ale mohlo ubrat zhruba 17 minut stopáže. Do kina tak putovalo divácky vstřícných 131 minut filmu a tady by většina zákulisních příběhů skončila, Singer ale chtěl fanouškům ukázat, co plánoval původně. A tak z Foxů vylámal peníze na triky a dal dohromady 148 minut dlouhý alternativní sestřih, do kterého se před velké finále vměstnala odbočka k Rogue. Měli byste tedy tzv. "Rogue Cut" vidět? Běžnému divákovi k ničemu není, zarytější fandové by ale měli zpozornět.

Alternativní Budoucí minulost je totiž krásným příkladem blockbusterové (a vůbec filmové) finalizace ve střižně. Ve scénáři můžete mít A, po natáčení ale zjistíte, že váš film potřebuje B. A tak mohou mizet postavy i vedlejší dějové linie, které nepohánějí kupředu hlavní příběh. Což je přesně to, co se děje v Rogue Cutu.

Jestli si film ještě pamatujete, v jednu chvíli v něm Wolverine zraní Kitty Pride. To ve finále vytváří další napínavý detail, jelikož by Kitty mohla zkolabovat dřív, než Logan dokončí svojí misi, původně se ale s tímhle elementem nepočítalo. Profesor X, Magneto a Iceman se totiž okamžitě vydali hledat Rogue, jíž lidští pohůnci Sentinelů drží v X-Mansion. Trojice hrdinů ze staré trilogie tak původně celý film neprostála ve futuristickém chrámu. Místo toho se vydala na celkem akční misi, v níž se Ian McKellen a Patrick Stewart musí setsakramentsky ohánět.

Není těžké rozluštit, proč se s touhle odbočkou počítalo. Jednak dává větší prostor staré gardě, jednak vytahuje další zajímavou podzápletku (Sentinelové se z Rogue snaží dostat adaptační schopnost, aby mohli mutanty vymýtit ještě rychleji) a jednak měla nakopnout romantický trojúhelník mezi Rogue, Icemanem a Kitty Pride. Problém ale je, bez prvních dvou věcí se film obejde a ta třetí se kupodivu vůbec nerozběhne. Rogue vůbec pronese asi tři věty, přebere Wolverinea od Kitty a zbytek filmu se dohraje prakticky stejně. Takže tady nic světoborného.

O něco zajímavější vývoj nicméně potkal linku ze 70. let. Akce s Rogue je totiž prokládána relaxem s Beastem a Mystique, která se tajně zastaví v X-Mansion, pokusí se modráska svést a ve finále si alespoň pohraje s Cerebrem. Beast se přitom nikomu nezmíní, že měl návštěvu (střihač musel mít radost). I tak je ale tahle odbočka dost fajn, protože rozvíjí jinak nejzbytečnější postavu filmu (ano, Beasta) a také "mutant and proud", jeden z hlavních motivů První třídy.

Rogue Cut tak na jednu stranu nemá tempo kinoverze a vrací do hry pár zcela zbytečných manévrů, vidět starou gardu v akci a tokání Beasta s Mystique ale přeci jen potěší. Navíc tu nahlédnete pod pokličku dolaďování hollywoodských blockbusterů, u kterých se podobně změny odhalují jen málokdy, takže by si nadšenější mutantí fandové Rogue Cut měli dát. Hlavně pokud zavládla spokojenost s Budoucí minulostí - tenhle alternativní výlet totiž baví zhruba stejně. (8/10)

Parádní obraz, ještě lepší zvuk... a solidní bonusy na separátním disku. Zatímco kinoverze Budoucí minulosti nabídla jen pár featurettů, Rogue Cut přihazuje 50 minut (česky otitulkovaného) zákulisního vysvětlování, ve kterém pochytíte nejeden zajímavý detail. Ať už se řeší natáčecí technika, vývoj postav (První třída byla originem Magneta, Budoucí minulost je originem Profesora X) nebo příchod Apocalypse, není si moc na stěžovat. Snad jen na obligátní potíž, že se klidně mohl sestříhat daleko delší a komplexnější dokument, když už se na fanoušky tasí druhá edice filmu.

Zklamáním je nicméně druhý (a až na galerie poslední) bonusový materiál, půlhodinový pokec s tvůrci a herci nazvaný X-Men: Unguarded. Celou dobu se u něj totiž nezbavíte pocitu, že ho nikdo pořádně nepřipravil, takže se jedná o povrchní a lehce zmatenou debatu, z níž se dá vydolovat tak 5 minut zábavného materiálu (Jackman tu třeba vzpomíná na svůj konkurz na Wolverinea). Velká promarněná šance. Kdyby se totiž lépe připravily otázky nebo alespoň najal pořádný moderátor (proto má Comic-Con Chrise Hardwicka), mohlo se z obří x-menovské party vydolovat mnohem víc.

Kolem Rogue Cutu se nevybudovala bůhvíjaká očekávání a je to dobře. Nejedná se totiž o lepší film se zásadně lepšími bonusy, ale spíš o fandovskou zajímavost, kterou si klidně pořiďte v případě, že nemáte kinoverzi (ta se mimochodem nachází na disku společně s Rogue Cutem). Není problém pochopit, proč chtěl Singer tuhle verzi filmu dostat do světa. Prodlouženým verzím filmů Ridleyho Scotta nebo některým dalším přestříhaným kouskům (Blade Runner, Odplata) ale tenhle experiment rozhodně nekonkuruje.

Obraz: 2,40:1 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: DTS-HD MA 7.1 - anglicky, DD 5.1 česky
Titulky: české
Datum vydání: 14.7.2015
Cena: 538,- (2 BD), 628,- (2 BD ve Steelbooku)

Za poskytnutí disků na recenzi děkujeme společnosti Bontonfilm.

Recenze X-Men: Cerebro Doors kolekce

Všechny x-menovské filmy hezky pohromadě!

X-Meni na českém Blu-ray trhu nikdy nepatřili mezi nedostatkové zboží. Většina filmů vyšla hned několikrát, protože premiéry nových dílů přímo vybízely k různým re-edicím a sběratelským kolekcím, spousta fandovských poliček tak už je možná zabraná. Naposledy jste si mohli všechny mutantí filmy pořídit loni i s impozantním Wolverineovým pařátem. Pokud jste se mu ale ubránili, můžete si sedmičku x-menovských fláků koupit nyní, a to v dosud nejvstřícnějším balení.

Kolekce Cerebro Doors totiž není vybavena žádnou soškou, helmou ani jinou proprietou, kvůli které byste museli sahat hlouběji do peněženky. Jednoduše v ní najdete všechny filmy od X-Men až po X-Men: Budoucí minulost a jako bonus dostanete stylové balení ve tvaru cerebrovských dveří a 13 kartiček s nejslavnějšími mutantími postavami. Že vás něco takového zajímá? V předvánočním shonu se podobné tipy určitě hodí. Tak si pojďme trochu obsáhleji rozebrat, co všechno X-Meni v luxusním audiovizuálním podání nabízejí.

X-Men (2000)

Film: V podstatě revoluční žánrovka, která na přelomu století ukázala, že comicsové adaptace nemusejí být jen rozjařené taškařice s barevně okostýmovanými hrdiny. Bryan Singer se místo toho zaměřil na stále aktuální téma utlačování menšin a udělal z X-Menů blockbusterové veledrama, které se přemýšlení věnuje stejně často jako vynalézavé akci. Hugh Jackman získal armádu nových fanoušků, Patrick Stewart a Ian McKellen začali být největšími borci pod sluncem a comicsům se otevřela nenápadná vrátka, která žánr dovedla až na samý hollywoodský vrchol. Na začátku nicméně stál příběh tuláka Wolverinea, který musí začít věřit mutantím ochráncům pořádku. A věřte mi, že dodnes neztratil nic ze svých kvalit. (9/10)

Bonusy: První X-Meni nabízejí vedle režisérského audiokomentáře skoro dvě hodiny bonusů, bohužel ale bez českých titulků. Hlavním chodem je dvacetiminutový televizní speciál The Mutant Watch, ve kterém se celá značka šikovně představuje řadovému diváctvu. Další desítky minut jsou rozděleny mezi krátké pohledy za kulisy a vystřižené scény, které putovaly ven po právu. A nakonec na disku najdete také úryvky ze Singerova rozhovoru s Charliem Rossem, který nabízí třeba slavnou historku o tom, jak bylo potřeba film dokončit o půl roku dřív.

X-Men 2 (2003)

Film: Kolik lidí bude popírat, že X-Men 2 stále patří mezi žánrovou špičku? Singer už v úvodní akci s Nightcrawlerem nasadí laťku oslnivě vysoko a následně ze sebe vysype celkem vrstevnaté drama, které umně vybalancuje nejen spoustu dějových linek, ale také efektní akční scény a životné postavy. Každý souboj je kinematografickým svátkem, každý dialog má hlavu a patu, každý výrazný moment funguje přesně tak, jak Singer zamýšlel. Dvojce X-Menů se stále nedá nic vytknout a zůstávají vrcholem série, který snad dostihne některý z nadcházejících mutantích filmů. (10/10)

Bonusy: Režisérský audiokomentář, producentsko-scenáristický audiokomentář... a to je zhruba všechno. Zdaleka nejprázdnější disk kolekce, jelikož na něm ale najdete nejlepší film, příliš hlasité stěžování to snad nevyvolá.

X-Men: Poslední vzdor (2006)

Film: Na Poslední vzdor se dodnes vzpomíná s hořkostí v ústech. Bryan Singer odešel točit Supermana, Foxové se museli spokojit s Brettem Ratnerem a zbytek je dobře známá historie, která X-Meny poslala mezi letní popcornový standard. V závěrečném filmu úvodní trilogie se to hodně řeže a pouze stominutová stopáž zajišťuje, aby filmu nikdy nedošla pára. Mohutná akce ale drtí veškeré dějové linky, které Singer budoval dva filmy, a Ratnerovi vůbec chybí finesa, která X-Meny oddělovala od zaměnitelného digitálního stáda. Jistě, obsazení a silný materiál to nakonec celé vytáhnou do blockbusterového nadprůměru. První dva filmy ale prostě byly o úroveň jinde a tenhle kvalitativní sešup dost zabolel. (7/10)

Bonusy: I Poslední vzdor nabízí režisérský audiokomentář (Ratner rád sdílí hlavně technické detaily), především ale můžete nakoukat zhruba 20 minut vystřižených scén (opět bez českých titulků). Ze spousty zahozeného materiálu je úplně jasné, že se hrálo především na tempo a minimální pauzy mezi akcí. S odstupem to ale vypadá jako správné rozhodnutí, protože tu nenajdete nic jiného než balast, nepovedené experimenty ("Here's Juggy!") a pár milých, avšak nikterak zásadních "alternativních konců".

X-Men Origins: Wolverine (2009)

Film: Mutantí parta si po závěru trilogie dala zaslouženou pauzu. Producenti tak našli ideální chvíli pro dlouho plánovaný wolverineovský spin-off, který měl prozkoumat minulost nejoblíbenějšího mutanta a dát Jackmanovi prostor k údernému sólu. Co z toho vzešlo? Inu, z ostře sledovaného prequelu se vyklubal béčkový guláš plný nezajímavých mutantích přicmrndávačů, který nespasil ani vynikající Liev Schreiber jako Loganův nejlepší kámoš (a úhlavní protivník) Sabretooth. Po Poslední vzdoru tak přišel další bolestivý úpadek, po němž bylo zcela jasné, že to chce vzít z jedné vody načisto. A, ehm, pamatujete si, co se tu stalo s Deadpoolem, že jo? (6/10)

Bonusy: Zatímco úvodní trilogie postrádá spoustu bonusů z extra disků, které šlo kdysi sehnat u zahraničních edic, první Wolverine je i v domácí verzi kompletní. Vedle dvou audiokomentářů (režisérský a producentský) tudíž dostanete dvě hodiny poctivě otitulkovaných bonusů, které pokrývají ty nejzajímavější aspekty produkce. Wolverineův tvůrce Len Wein si tu povídá se Stanem Lee o tom, jak vlastně X-Meni kdysi vznikli, a dva featuretty rozebírají nejen Wolvieho zrod, ale také praktické natáčení honičky s vrtulníkem, do které se vložilo jen pár digitálních záběrů (a strašně jí to zhyzdilo!). Jako dezert pak nafasujete ještě pět vystřižených scén a video z premiéry, nejvíc času ale můžete strávit u videoprofilů všech důležitých mutantů z filmu. Je jich... devět, proboha!

X-Men: První třída (2011)

Film: Mutantí návrat na vrchol! Foxové v roce 2011 zaútočili s dalším prequelem, tentokrát o prvním setkání Profesora X s Magnetem, jež doprovázela kubánská raketová krize. Navázání na skutečné události sérii vdechlo nový život, stejně jako energická režie Matthewa Vaughna a mladé obsazení v čele se skvělým Jamesem McAvoyem a ještě lepším Michaelem Fassbenderem. X-Meni tak znovu dokázali, že dokážou být velmi odlišní od konkurence. Zároveň ale přišli s dostatkem nápadů a emocionálního náboje na to, aby mohli srdnatě konkurovat těm nejlepším marvelovkám. Zkrátka vydřená trefa do černého, kterou kazí akorát nedotažené vedlejší postavy a slabší triková omáčka. (8/10)

Bonusy: První třída sice nenabízí ani jeden audiokomentář, bohatě to ale vynahrazuje 80 minut česky otitulkovaných bonusů. Necelou čtvrthodinku zabírají vystřižené scény, které nabízejí pár překvapivě zábavných momentů. Zbytek stopáže potom patří sedmidílnému dokumentu Children of the Atom, který vás pečlivě protáhne celým natáčením. Probírá se nové obsazení, inspirace starými bondovkami, praktické triky, složitá postprodukce... a nakonec se zastaví i hudební skladatel Henry Jackman, který nadšeně odhalí tolik zajímavostí, že už teď potřebuje vlastní dokumentární film!

Wolverine (2013) - v kolekci je pouze kinoverze

Film: Po prvním Wolverineovi jsme slyšeli spoustu slibů, že to příště bude lepší. A když Foxové oznámili, že hodlají adaptovat slavnou japonskou ságu, kdekdo tomu i uvěřil. Výsledek? Ani druhá Wolvieho sólovka se moc nepovedla, přestože se očividně snažila omnoho víc. Na jedné straně se vítaně ubralo na mutantech a James Mangold přišel s kompaktním příběhem a výbornou fyzickou akcí. Jakmile si ale Logan odskočí k digitálnímu blbnutí na vlaku nebo ve věži, film se ihned ocitne o dva potupné levely níž. Připočtěte si k tomu nadbytek Jean Grey a fakt, že jde vlastně jen o tupý epilog Posledního vzdoru... a opět vám z toho vyjde adamantiové zklamání, které bohužel nezachránila ani výživnější eRková verze. (6/10)

Bonusy: Wolverine nemá audiokomentář a kupodivu ani vystřižené scény (jen alternativní konec se slavným žlutým oblekem). Na disku ale najdete tříminutovou návštěvu placu Budoucí minulosti a hlavně pětidílný dokument The Path of a Ronin, ve kterém Jackman a spol. zhruba hodinku vysvětlují, čím vším se film inspiroval a kolik úsilí do něj vložili. Nic zásadně hlubokého nečekejte. V rámci série ale jde o slušnou výbavu, která málem šlape na paty dokumentu o První třídě.

X-Men: Budoucí minulost (2014) - ve 2D i ve 3D

Film: Jen co se Hugh Jackaman oklepal z natáčení Wolverinea, už mazal na plac Budoucí minulost. Sérii tu znovu převzal Bryan Singer a jeho ruka byla na filmu nesmírně znát. X-Meni se (až na magnetovské finále) vrátili k promakané komornější akci, ke které přihodili ambiciózní příběh o cestování z postapokalyptické budoucnosti do křiklavých sedmdesátých let. Omladina se tak mohla postavit po bok staré gardy a rozhýbat napínavé i správně odlehčené retro, jenž má daleko víc highlightů než jen scénu s Quicksilverem. I tady je jasně vidět, že Singera postavy zajímají víc než spektákl. A přestože se nevrátila peckovost prvních dvou x-menovských dobrodružství, rozhodně jde o důstojné pokračování nařachané První třídy. (8/10)

Bonusy: Bryan Singer kupodivu nedodal režisérský audiokomentář a zamrzí i to, že nemají bonusy Budoucí minulosti pevnou strukturu. Narozdíl od První třídy a Wolverinea tu totiž nenajdete ucelený pohled na natáčení, nýbrž jen sérii featurettů, které se věnují všemu možnému. Chvíli se řeší Profesor X a Magneto, chvíli velký mutantí sraz, chvíli scéna s Quicksilverem nebo Sentinelové... ano, ve finále se vlastně pokryje všechno důležité. Tahle nesoustředěnost ale rozhodně zamrzí, stejně jako menší dávka vystřižených scén (je jich jen pět), která určitě souvisí s rozšířenou verzí filmu, která dorazí příští rok. Bude u ní i nějaký dokument, který pečlivě zmapuje celou mutantí ságu? Určitě by potěšil. Do té doby si každopádně musíme vystačit se standardními bonusy a kinoverzí, kterou pár přidaných scén s Rogue těžko nějak zásadně vylepší.

X-Menovská sága patří mezi nejpovedenější comicsové série vůbec. Sice si prošla pár nepříliš povedenými spin-offy (ano, mám na mysli Wolvieho sólovky), když ale všech 7 filmů postavíte vedle sebe, dostanete solidní kus filmové historie, který comicsovým adaptacím výrazně pomohl k serióznosti. Vznikli by Nolanovi Batmani, kdyby Bryan Singer neoslnil svět X-Meny? Přinejmenším by se jim ztížila cesta na velké plátno. Pokud tedy prahnete po obří dávce comicsových dobrodružství, jimž nejde jen o povrchní zábavu, je Cerebro Doors kolekce ideální koupí. Pěkné balení, veskrze výborné filmy, slušná dávka bonusů... doporučují čtyři z pěti mutantů!

Obraz: 2,35:1 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: DTS-HD 7.1 nebo 5.1 - anglicky, DD 5.1 nebo 2.0 česky
Titulky: české
Datum vydání: 29. 10. 2014
Cena: 2069,- (3D BD + 7 BD)

X-Men: Budoucí minulost: Blu-ray

Bryan Singer se vrací k mutantům v obřím comicsovém crossoveru.

X-Men: Budoucí minulost je čtvrtý nejvýdělečnější film letošního roku! Překonal i dvojky Amazing Spider-Mana a Kapitána Ameriky, Foxové tak vypili spoustu šampusu a začali chystat X-Men: Apocalypse a nové sólovky - třetího Wolverinea, Deadpoola a Gambita s Channingem Tatumem. Mutantí comicsový vesmír se zkrátka začíná pořádně rozrůstat. Důležitější než kvantita je přitom stále kvalita, ta se ale mladé party vyvrhelů naštěstí drží.

Zatímco První třída těžila z živelné ruky Matthewa Vaughna (Kick-Ass), Budoucí minulost se vrací do pevného sevření Bryana Singera (X-Men, X-Men 2). Milovník hutných dramat a šikovně ukotvené akce přitáhl zpátky na scénu i starou hereckou gardu v čele s Patrickem Stewartem a Ianem McKellenem. Mohl tak odvyprávět zatím nejambicióznější x-menovský příběh, ve kterém Wolverine cestuje z apokalyptické budoucnosti do sedmdesátých let, aby tam semknul rozhádané přátele a přesměroval následujících pět dekád do sluníčkovějších kolejí. Snaha o šťastnou budoucnost? Jistě. Cesta za odkouzlením mnoha mrtvých ale nebude zrovna jednoduchá.

Budoucí minulost stála mohutných 260 milionů dolarů, šlo tedy o druhou nejdražší produkci 20th Century Fox (hned po Avatarovi). A je to na ní zatraceně vidět, Singer se totiž od ponurého "terminátořího" prologu odpichuje k náramně atraktivní, zároveň však velmi vyrovnané blockbusterové podívané. Zatímco jinde se u takových částek ujíždí k digitálním kejklím bez patřičného charakterového podloží, X-Meni se opět sympaticky drží při zemi. U trikových sekvencí (až na pár finálních výjimek) ani nepřemýšlíte o tom, že koukáte na spoustu CGI. Místo toho oceňujete jejich zábavnost, nápaditost nebo propracovanost (ano, průnikem všeho je boží kuchyňská scéna s Quicksilverem), zároveň tu ale nechybí soustředění na postavy a posun jejich vztahů.

Není to moc fér srovnání, ale když jsem nedávno koukal na "bayovské" Želvy Ninja, kde člověka nezajímá byť jediný hrdina a druhá půlka filmu je akorát šňůrou efektní, avšak totálně bezpohlavní destrukce, docenil jsem Singerovu práci zase o něco víc. Jen málokterý režisér se dokáže udržet na uzdě s tak velkým rozpočtem. Jen málokde se osudové promluvy nebijí s jemným vtipkováním. A jen málokdy je cestování v čase tak přehledně vysvětlené a smysluplně rozehrané, abyste dějové kličky spíš oceňovali než nad nimi lomili rukama.

Noví X-Meni sice mají i svá slabší místa. Beast je pořád tak trochu mimo, nádech k finální akci trvá o chlup déle, než by měl, a Singer to někdy přehání s x-kovými motivy podobně jako Abrams s lens flareami. Nad tím vším se ale tyčí herecký koncert McAvoye s Fassbenderem, jejichž promluvy mají stejný náboj jako dekádu staré střety Stewarta s McKellenem, a potěší i spousta maličkostí, ať už to jsou skvělá fanouškovská pomrknutí nebo "intimnější" momenty mezi postavami.

Finální katarze možná není tak silná, jak by bylo potřeba, a dopad filmu na x-menovský vesmír mnozí ještě nerozdýchali. Mně ale tohle (ne zrovna nečekané) vyústění vůbec netrápí a naopak jsem rád, že mohou Foxové dál hrát dramatičtější protiváhu zábavněji laděným marvelovkám. X-Meni přitom nejsou usměvavá ryba ani příliš ponurý rak. Stále si drží vlastní fazónu a i tentokrát dokázali, že (na rozdíl od jiných sérií) určitě nepotřebují napojit do hlavního marveláckého univerza. Díky za tuhle vytrvalost. A doufám, že se z ní budeme moct radovat i za dva roky v X-Men: Apocalypse, kde se mutantí banda konečně utká s ultimátně zavilým superpadouchem. Thanos si určitě bude psát poznámky... (8/10)

X-Men: Budoucí minulost k nám pochopitelně doráží v audiovizuálně našlapaném balení, mírným zklamáním jsou ale bonusy. Kdy jindy se mělo přijít s obřím dokumentem, který by zrekapituloval celou filmovou ságu a nejlépe i veškeré zásadní comicsy? Na disk se klidně mohla vejít rozsáhlá dvouhodinová reminiscence a bodlo by i ohlédnutí za comicsovou předlohou tohohle crossoveru. Nic takového ale bohužel nečekejte.

Česky otitulkované materiály tak spadají kamsi do kategorie "dostačující". Mají totiž kolem hodiny a poctivě okomentují všechny zásadní aspekty filmu. Na rozjezd si můžete dát celkem zábavné zkažené záběry a pět vystřižených scén (zaujme akorát na vyimprovizovaná (!) líbačka Wolverinea se Storm). Hlavním chodem pak jsou čtyři zhruba desetiminutové featuretty, ve kterých se řeší vztah Profesora X s Magnetem, sesbírání staré i nové gardy do jednoho filmu, geneze budoucích mutantů, kteří nedostali moc prostoru, a samozřejmě nebezpeční Sentinelové. Ke slovu se tu dostanou všichni zásadní hráči a nešetří se zajímavými informacemi ani zákulisními historkami. Přestože ale samotným bonusům není moc co vytýkat, pocitu promarněné šance se přeci jen nezbavíte.

Koupit na FilmGame.cz

Že by byli Foxové líní nabídnout víc? Možná. Spíš si ale ty nejlepší materiály schovali pro rozšířenou verzi filmu, která vyjde příští rok a má v ní být především víc Rogue. Pokud tedy patříte mezi fanoušky Anny Paquin, možná s nákupem ještě počkejte. Jestli si ale (stejně jako já) myslíte, že nafukování Budoucí minulosti spíš ublíží, udělejte si předvánoční radost výbornou kinoverzí. Moc lepších popcornovek jsme letos nedostali a zrovna téhle to doma sluší úplně stejně jako v kině.

Obraz: 2,35:1 1080p (MPEG-4 AVC)
Titulky: české
Datum vydání: 8. 10. 2014