Výměna | Changeling | 2008
csfd  imdb
US premiéra: 31.10.2008
CZ premiéra: 08.01.2009
režie: Clint Eastwood
hrají: Angelina Jolie, John Malkovich, Colm Feore, Amy Ryan, Devon Gearheart

Výměna: Recenze


ikona
Cival
 

Krátká protirecenze na předposlední film Clinta Eastwooda nevzniká kvůli zásadnímu nesouladu v hodnocení. Neprovází jí kroucení hlavou a touha rozstřílet předchozí argumenty, protože mnohé z toho, co Mr. Hlad zmínil ve svém pojednání, brání i mně v absolutním nadšení (které bude kapat z jiných recenzí a které doslova prýští z CSFD a IMDB). Druhý text by měl prostě jen namítnout, že Výměna není tuctovým filmem a že v kontextu mizérie posledního půlroku nabídku kin rozhodně prosvětluje.

Clint Eastwood se Výměnou znovu připomíná jako výjimečně vyzrálý režisér, jenž pozvolna - přesto vytrvale - dorůstá svůj herecký stín. Jeho poslední projekty k sobě mají velmi blízko, přestože vznikly podle předloh různých scenáristů. Eastwood v nich však dokáže nacházet svá srdeční témata a akcentovat je z pozice „zkušeného starce, jenž vyslovuje zajeté životní pravdy“. Eastwoodovou velkou výhodou je, že jeho prostý neokrasný styl se nemůže okoukat a že i několikátý snímek podobného ražení dokáže zapůsobit znovu silně, jakoby „napoprvé“. Eastwoodův zemitý rukopis výtečně funguje v příbězích z periferií dnešních amerických velkoměst, režisér z něj ale kupodivu neustoupil ani ve Výměně... a znovu jím velmi umně připoutává k postavám, jejich psychologii a vztahům mezi nimi. Právě tím odlišuje Výměnu od desítek retrofilmů let minulých, které se nakonec skoro vždy zvrhly v show garderobiérů a architektů, za nestydatého dohledu opájejícího se kameramana. Samozřejmě i tady je evokace doby precizní a nominací kostýmů nebo výpravy na Oscara si Akademie rozhodně neuškodí, přesto to jsou (na rozdíl od mnohých jiných projektů) skutečně pouze technické perličky. Jen kulisy umožňující plné vyznění příběhu.

Scenárista (a můj - proč to nepřiznat - vůbec nejoblíbenější comicsový autor) Michaela J. Straczynski onen příběh vpletl do košatého a multižánrového scénáře. Na jednu stranu tím Výměnu povýšil na nečekaně komplexní počin, se záběrem výrazně širším než tematicky spřízněné Gone Baby Gone, navíc překvapující a leckdy sympaticky nedořečený. Na tu druhou se snímek tříští na několik úseků (viz výtky Mr. Hlada), z nichž některé by po mém soudu šlo klidně vetknout do jednoho mezititulku nebo zkratky. Platí to hlavně pro poslední půlhodinu z přepálené stopáže, která v podstatě jen názorně ukazuje (a názorně vyslovuje) věci zcela zjevné a trochu zbytečně celou mateřskou epopej doťukává.

Jednotícím prvkem všech těchto pasáží je postava silné ženy, která vzdoruje svému osudu. Výměna sleduje cestu solitéra, jenž čelí systému, a pomocí všech svých zbraní (žádný sex, ani násilí, jen vytrvalost a instinkt matky) jej zkouší přemoct... a udělat lepším. Ano, vypočítávám klasické eastwoodovské motivy, které režisér pořád umí přesunout ze své hlavy k divákům v navýsost uhrančivé formě. I v retro kriminálce zvládne plasticky zachytit atmosféru místní komunity, i s jejími oficiálními či reálnými vůdci (zas ta církev). Když pak přidá masité scény vražd, výslechů a nemocničního teroru, není co řešit. Výměna je v tomhle směru esencí všeho dobrého z Eastwoodovy tvorby posledních let. Proto se tu hraje o Oscary.

Nonkonformní filmař Michael Winterbottom měl Angelině Jolie před rokem přinést ceny filmem Síla srdce. Eastwoodův úkol možná zněl podobně, je to ale právě sveřepost letitého vypravěče, která Angelinin sex-appeal přísně skryla pod hučku a protáhla hrdinku (ne přehrávající celebritu!) rozmáchlou kriminální story. Eastwood holt stačí i na mladší a originálnější filmaře. Že by taky síla srdce?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (12)

Verdikt

avatar8/10

Cival



Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Snura

  • avatar8/10

    lekr

  • avatar9/10

    Mildík

  • avatar10/10

    Lenka_J

  • avatar10/10

    Háretix

  • avatar10/10

    Roux

  • avatar9/10

    flawi.f

  • avatar7/10

    noctambule

  • avatar9/10

    netty

  • avatar6/10

    Miky4214

  • avatar8/10

    Krasa

  • avatar8/10

    Davies182

Výměna: Recenze


ikona
Mr. Hlad
 

Clint Eastwood nedávno oznámil konec své velmi dlouhé herecké kariéry a rozhodl se věnovat se naplno jen a pouze režii. Těžko říct, jestli máme jeho rozhodnutí litovat nebo skákat nadšením dva metry do vzduchu. Jako režisér si Eastwood vybojoval už pár Oscarů a ukázal, že se umí velmi dobře pohybovat ve všech žánrech a nedělá mu sebemenší problém přizpůsobit se současným trendům. Letos se v kinech objevily dokonce dva jeho filmy a ten první se dostává i k nám. A je to s ním trošku složité.

Nový Eastwood podle synopse vypadá jako klasický retro thriller. Děj se odehrává v roce 1928 a vypráví o svobodné matce Christine Collins, jejíž syn jednoho dne beze stopy zmizí. Když ho policie po několika měsících najde a hrdě před fotoaparáty novinářů předá matce, je si hlavní hrdinka jistá, že chlapec je stoprocentně cizí. Její protesty jsou však považovány za šok, kterému není nutné věnovat pozornost. Christine je neoblomná a brzy začíná být pro policii, jež už má pár problémů s korupcí a podezřelými praktikami, nepohodlnou osobou, které je třeba se zbavit a kterou je třeba zlomit.

Výměna je poměrně složitý film. Zpočátku se zdá, že jde o klasický psychologický thriller, ale Clint Eastwood se tentokrát rozhodl malinko si zaexperimentovat a nedopadlo to úplně nejlépe. Nevadilo by, že se film chce vyjadřovat možná až k příliš velkému množství dobových událostí a sociálních problémů. Eastwood se věnuje policejní korupci, nefunkčnímu systému, díky němuž může být člověk zavřen na psychiatrii jen díky tomu, že se chová jinak, než předepisují normy a sociální nespravedlnosti, v níž ženy nemají právo na vlastní názor. V případě, kdyby tohle všechno do sebe zapadalo, vůbec by to nevadilo, Eastwoodovi ale nestačilo kombinovat jednotlivé motivy, pustil se totiž i do samotných žánrů a v tom je právě ten problém.

Výměna se totiž chvilku tváří jako drama, poté se podíváme do soudní síně, dost prostoru dostane i boj proti neférovému systému a dojde i na poměrně brutální thriller říznutý detektivkou. Je vidět, že Eastwood žánry chtěl střídat a rozhodně nejde o výsledek nezvládnuté režie a chaos, avšak jednotlivé „filmy“ na sebe příliš nenavazují. Po asi hodině děje se zkrátka celý film přesune z Los Angeles na jakousi vzdálenou farmu, kde se postupně zjišťuje, co se tam dělo a teprve až po dalších dlouhých minutách se tyto dvě dějové linky spojují. Působí to nepřirozeně a vyumělkovaně, s čímž má Výměna problém častěji. Je patrné, že Eastwood věděl, co dělá, avšak propojit jednotlivé žánry se mu mnohdy zkrátka nedaří a často jsem u filmu měl pocit, jako kdyby někdo přehodil u kolejiště výhybku a bylo mu jedno, že vlak sice pojede tam, kam má, ale bude u toho dost drncat.

Problémem mohou být pro někoho i herecké výkony. Angelina Jolie se sice snaží, ale v paruce a dobovém makeupu vypadá… jako Angelina Jolie v paruce a v dobovém makeupu. Herecky sice všechno zvládá bez větších problémů, avšak pocit, že do tohoto světa tak nějak nepatří, zůstane s divákem až do konce filmu. Ostatní herci bohužel neměli dost prostoru, takže jí dělají víceméně jen křoví.

Přesto všechno je však Výměna pozoruhodný film, u něhož návštěva kina rozhodně stojí za zvážení. Eastwoodovi se podařilo zachytit bezchybně dobovou atmosféru a pakliže máte rádi trochu toho retro stylu, rozhodně si přijdete na své. Technicky filmu také není co vytknout a osmasedmdesátiletý režisér opět ukazuje, že by se od něho mohli o dvě generace mladší konkurenti učit. Výborná kamera a hudba však bohužel nezakryjí fakt, že Výměna funguje spíše v jednotlivých scénách než v celku, který zkrátka nedrží příliš pohromadě.

Kdyby se režisér trošku umírnil v tom, co a jak by chtěl říct, byla by Výměna určitě zajímavější. Bohužel tím, že Eastwood chce míchat dohromady několik stylů a dost odlišných motivů, je velmi obtížné proniknout do hloubky filmu a do postav. Je sice fajn sledovat, jak si režisér pohrává se žánry a kombinuje zdánlivě nezkombinovatelné, ale nic to nemění na tom, že Výměna je díky tomu až příliš chladný film, kde emoce zrovna moc dobře nefungují a divácká atraktivita trpí právě na úkor toho, že si tvůrci začali hrát. Jako ukázka toho, že Clint Eastwood si dokáže poradit s jakýmikoliv žánrem, funguje tenhle film výtečně. Bohužel co se týče diváckého zážitku z filmu jako takového, tam už to taková sláva není.

Verdikt

avatar6/10

Mr. Hlad

Angelina Jolie přišla o syna. Policie sice tvrdí, že ho našla, ale matka si je jistá, že dítě, které jí bylo předáno, rozhodně nepatří jí. Clint Eastwood ve své novince kombinuje žánry i motivy, ale tentokrát mu to nejde tak dobře, jak jsme u něj zvyklí. Stále je však Výměna velmi slušný film.



Hodnocení redakce

  • avatar7/10

    KarelR


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Chippp

  • avatar9/10

    novoten

  • avatar7/10

    kryšpín

  • avatar7/10

    luksa

  • avatar8/10

    Silence

  • avatar7/10

    izinka

  • avatar8/10

    Revan

  • avatar8/10

    Hitumi

  • avatar8/10

    mcb

  • avatar8/10

    Maitiky

  • avatar7/10

    cabal

  • avatar6/10

    Klenotka

© copyright 2000 - 2017.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace