režie: Tarsem Singh
hrají: Henry Cavill, Mickey Rourke, Freida Pinto, John Hurt, Stephen Dorff

Recenze Blu-ray

st39.6
henry cavill
Blučko Války bohů by bylo skvělé, kdyby na něm bylo něco jako bonusy.

Do bájného Řecka jsme letos měli šanci nahlédnout rovnou dvakrát a pokaždé to bylo v diametrálně odlišných filmech. Zatímco Hněv titánů byla roztěkaná slátanina, která ve snaze o vyobrazení krutého světa zklamala na všech frontách a zůstaly jí jen solidní digitální efekty, Singh na to šel s Válkou bohů jinak. Představil děsivě prázdný svět, skrytý do temných a vyhlazených vizuálů a plný přestylizovaných postav. Šlape to podstatně lépe, jedno ale oba filmy přece mají společné: Jsou přímočaré, přečtené je budete mít od prvního záběru a jejich zápletka se vám z hlavy vykouří dříve, než stačíte vyskloňovat Dia.

Immortals však mají výhodu v tom, že neplácají jedno přes druhé a nepokoušejí se do svého příběhu vměstnat všechno, co jsme kdy slyšeli na základní škole nebo viděli v Herkulovi a v Xeně. Theseus se prostě naštve na krále Hyperiona a za pomoci bohů mu na konci filmu rozbije hubu. Jasně, mezi tím se ještě seřeže pár lidí, do příběhu se vplete nějaká ta vědma, aby mohl hlavní hrdina zasunout, a bohové předvedou slow-motion bitkařinu, připomínající spíš balet, než hněv mocných stvořitelů. Díky své přímočarosti ale Válka bohů působí, jako by si na nic nehrála. Jako by si Singh chtěl natočit svou vlastní vizuální parádičku (na to je expert a opět se mu to daří) a dát světu najevo, že je mu vlastně jedno, co se bude ve filmu dít. Pod jeho dohledem se běží z bodu A do bodu B. Nic víc, nic míň. Jako nařachaná jednohubka to funguje.

Singh za to může děkovat právě svým vizuálům a tomu, že se nebojí do řeckých reálií vnést "trochu" vlastní představivosti. Božstvo proto připomíná víc než moudré vůdce obsazení komedie o středoškolských fotbalistech. Singh naprosto ignoruje jakoukoliv architekturu, která by měla s Řeckem něco společného a místo toho téměř všechno tesá do skal. Záporáka halí do skafandrů, připomínajících první výtvarné pokusy steampunkem posedlého študáka. Směle přechází téměř všechno, co jsme si pod spojením "bájné Řecko" zvykli představovat.

Díky téhle zvrhlé stylizaci mu odpustíte, že každý záběr smrdí studiem a green screenem. Má se to podobně jako s Třístovkou, přehnaná stylizace diváka nutí ignorovat jakékoli nedostatky, je to jen oku lahodící podívaná, která se nesnaží nic říct. Proto se člověk nejvíce těší na to, až se Cavill chopí zbraně a rychle smete pár protivníků, nebo na rozzuřené božstvo, které pod sprchou digitální krve rozsekává všechno, co mu přijde do cesty. Digitální a zpomalené bitky pod Singhovým dohledem vypadají skvěle a není žádná ostuda, chtít se na Immortals podívat právě proto, že jich tu člověk pár najde a dobře se u nich baví. O moc víc důvodů, proč se na Válku bohů podívat, stejně nenajdete.

Blučko, na němž se nachází 2D i 3D verze filmu, vypadá skvěle. Obraz je ve "fullscreenu" (nejedná se o ořez) a díky ostrosti a velice dobré drobnokresbě vás nepřestane oslňovat. Ať už jsou to detaily tváří, na nichž byste mohli počítat každý pór hlavních hrdinů, nebo ohromné celky, na kterých perfektně vyniká měřítko některých scén (to oslňuje ještě více ve 3D), pokaždé si budete libovat, že se Blučko po obrazové stránce podařilo. Nemá totiž ani špatnou černou (i když se v ní občas trochu topí kresba), ani barevné podání (tedy alespoň soudě dle toho, co si pamatuji z kina, kteréžto prezentaci je Blučko věrné).

Celý obraz navíc pokrývá jemňoučká vrstva zrna, což mu dodává na skvělém filmovém feelingu. Jestli si po technické stránce na něco stěžovat, tak na nízký bitrate (kompresní artefakty se neobjevují, ale je znát, že by přepis potřeboval více prostoru) a na až příliš bombastický zvuk. Český Blu-ray sice nabídne obě zvukové stopy v šestikanálovém DTS-HD MA, což je nezvyklé a chválihodné, v originále (dabing jsem neslyšel) jsou ale rozdíly v hlasitosti mezi dialogy a akcí až příliš veliké. V jednu chvíli proto člověk točí volume doprava, aby hrdiny slyšel, krátce na to dělá pravý opak, protože by mu jinak solidní DTSko zbořilo barák.

Bonusy žádné. HCE je totiž na trhu s Blu-ray docela nováček a soudě dle dalších jeho disků to vypadá, že se se sháněním bonusové výbavy ve velkém namáhat nebude. Škoda.

Obraz: 1.78:1 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: DTS-HD MA 5.1 - anglicky, česky