Únos vlaku 1 2 3 | Taking of Pelham 123 | 2009
csfd  imdb
US premiéra: 12.06.2009
CZ premiéra: 03.09.2009
režie: Tony Scott
hrají: Denzel Washington, John Travolta, John Turturro, James Gandolfini, Luis Guzmán

Únos vlaku 1 2 3: Blu-ray


ikona
st39.6
 

Tony Scott je na svůj věk neuvěřtielně energický režisér. Sklony k přetěžování mozkových závitů epileptickým vizuálem má už slušnou řádku let a očividně se jich nehodlá zbavit. Únos vlaku 123 je toho zářným důkazem (sláva, že Scott nedostal na starost Wolverina, byl by z něj celovečerní videoklip ... a v hlavní roli místo Jackmana Denzel Washington;). Posaďtě Scotta za kameru a on vám i z hodinu a půl dlouhé konverzačky udělá podívanou, ze které se motá hlava. Nemyslím to nikterak ve zlém, Scott je totiž jako režisér naprosto výborný. V tom ohromném tempu ale Únos vlaku 123 zapomněl obohatit o jakékoliv emoce, o nějaký lidský rozměr. Jeho poslední film je vlastně úplně prázdný.

I proto člověku přijde naprosto zbytečný. Ano, je to ve všech směrech dobře odvedená práce, Scott umí, Washington i Travolta excelují, obraz i při všech těch akrobatických výkonech, multiexpozicích a podobných hrátkách vypadá skvěle... Ale jak Únos vlaku 123 skončí, člověku úplně vyprchá z hlavy. Je to psychologická hra dvou mužů, ve svém jádru ale nedává moc smysl a tak nebudí zájem, napětí, nic. Jako jeden z těch mnoha filmů z devadesátých let, na které sem tam narazíte na Nově kolem jedenácté hodiny večerní a druhý den si na ně ani nevzpomenete.

Je to zklamání, zvlášť když člověk vzpomene na předchozí spolupráce Tonyho Scotta a Denzela Washingtona - vždyť Muž v ohni vykazuje stejné formální vychytávky, ale příběh a hlavně postavy tam fungovaly o tisíc procent lépe. V Deja Vu to samé. Slabší chvilku si totiž tentokrát vybral především scenárista Brian Helgeland (kterému přitom vděčíme za kvanta opravdu famózních scénářů), proto je výsledkem úplně zaměnitelný. Nejhorší je, že při jeho natáčení Scott očividně získal slabost pro mašinky a já se bojím, že Unstoppable bude stejně nevýrazné nic.

Blučko se minimálně po obrazové stránce podařilo. Stejně jako v už zmíněných filmech (přidejte k nim ještě Domino) je obraz vysoce kontrastní a oproti "blockbusterovým" přepisům, na které jsme zvyklí u nejvýše hodnocených disků, trochu víc zrní. Nic to ale nemění na jeho kvalitách. Obraz má famózní hloubku, barvy i přes mírnou desaturaci teplejších tónů doslova září a černá je černá jak uhel. Možná až moc, protože kresba ve stínech tu prakticky neexistuje, to je dané ale už zdrojovým materiálem a obrazovou stylizací. Tu disk přenáší na HDTV zobrazovače naprosto skvěle. Úroveň detailů a ostrost je obzvlášť při pohledech do tváří hlavních hrdinů opravdu famózní a tak si tu vlastně není na co stěžovat. Tedy kromě zvuku, který je sice namixovaný výtečně, ale hlasité efekty vlakových souprav, které Scott často používal jako nesmyslný doprovod střihových koláží, mě trochu tahaly za uši.

Film si můžete pustit s komentáři Tonyho Scotta nebo scenáristy Helgelanda a producenta Todda Blacka. Upřímně mě nebavil ani jeden, nic zajímavého jsem se z nich nedozvěděl. Krátkou zmínku si zasluhuje také (dnes už skoro klasické) MovieIQ, což je jakýsi průvodce, který film doplňuje textovým trivia (o hudbě, obsazení, lokacích apod.).

Půlhodinový film o filmu je docela dobrý. Člověk se tu podívá hodně za kulisy a i když se ze začátku mluví především o postavách a inspiraci tvůrců ve skutečných lidech, pomalu se divák začne dozvídat zajímavosti, kvůli kterým podobné dokumenty vznikají - jako třeba že byl Únos vlaku 123 Scottovým prvním filmem s druhým štábem (kvůli natáčení převozu peněz newyorskými uličkami), že Travoltovi spolupracovníci jsou opravdoví zločinci a podobně.

To čtvrthodinka o newyorském metru už je něco jiného. Nudné plky o tom, jak je tamní metro nejlepší na světě, osobní zpovědi herců, jak sami svého času metrem jezdili, pak podrobnosti o vlakových soupravách použitých ve filmu ... prvních deset minut děsná zívačka. Zlomí se to až na těch posledních pět, kdy se člověk konečně podívá na natáčení a začne se mluvit o nebezpečí, které musel štáb podstupovat. Scott totiž - aby docílil atmosféry, kterou ateliéry reprodukovat neumějí - točil na skutečných lokacích.

Pak už jen "Marketing Pelham", což je sedm minut trailerů a TV spotů. Proč nejsou rozdělené, je mi záhadnou. Trailery na jiné filmy od Sony (je jich tu asi pět) už totiž rozdělené jsou.

Obraz: 2.40:1 :: 1080p (AVC)
Zvuk: Dolby TrueHD 5.1 - anglicky, DD 5.1 česky
Titulky: české ...
Datum vydání: 11. 1. 2010
Cena: 499,-

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT
© copyright 2000 - 2018.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace