Temný rytíř povstal | The Dark Knight Rises | 2012
csfd  imdb
US premiéra: 20.07.2012
CZ premiéra: 26.07.2012
režie: [[Christopher Nolan]]
hrají: [[Christian Bale]], Gary Oldman, Michael Caine, Anne Hathaway, Tom Hardy

Recenze 2


ikona
Cival
Proč je podle části redakce Temný rytíř povstal jedním z nejlepších filmů roku? 

Temný rytíř povstal asi lépe slouží celé batmanovské trilogii, než jednorázovému pobavení v kině. Je to epické zakončení comicsové série, jaká nemá v historii kinematografie obdoby, a koncepčně velmi promyšlené uzavření jednoho mýtu o superhrdinovi v současném světě.

Christopher Nolan při jeho výrobě uvažoval snad až příliš ambiciózně a velikášsky. To je pravda, z diváckého hlediska občas i rušivá až bolestivá. Ale můžeme si za to sami, nevděčníci – i takhle zdrženlivý a mediálně uměřený tvůrce za sebou prostě musel cítit tlak diváků, kteří vyžadovali, aby geniální Temný rytíř byl ještě překonán a aby Nolan trumfl i osudový souboj Batmana a Jokera o duši Harveyho Denta. Nejen fanoušci prostě chtěli ještě víc.

Proto má Temný rytíř povstal asi patnáct důležitých postav, které se Nolan pokouší jaksepatří probarvit a odehrát jejich malá i větší dramata. A proto taky film působí i při bezmála tříhodinové stopáži občas uspěchaně, zkratkovitě a... no prostě frčí v rychlíku, odkud se hlavně dvěma ženským postavám těžko kouká do hlavy. To je ale koneckonců problém všech nolanovek, v nichž jsou ženy buď na okrasu, nebo nudí (viz Batman začíná), anebo dost nevěrohodně katalyzují války chlapáků (milostné dilema Rachel je v mých očích jedinou slabinou Temného rytíře) – a ani matná Catwoman tenhle nedostatek nezmírnila.

Zkrátka, comicsový film, ve kterém se na plátně šermuje rovnou se šesti záporáky (čtyři přijdou, jeden je na fotce a k šestému se odkazuje), nemůže co do údernosti soutěžit s vybroušeným Temným rytířem.

Batmanovské finále má ale jiné devizy: Maximální měřítko, absolutní vytěžení megalomanského rozpočtu, rozmáchlé akční scény, těžkotonážní řemeslo se snaživě vykreslenými postavami, zakomponovanými do pestrého příběhu. Ten se přitom nerozpíná jen napříč jedním filmem, ale pečlivě uzavírá celou trilogii.

Temný rytíř povstal je jedním z nejdůslednějších završení filmového triptychu v historii kinematografie, protože se v něm bratři Nolanové obrací s nevídanou urputností zpět k prvnímu dílu. Studna i Liga stínů vrací úder v novém kontextu. Rozjímání nad strachem, které mně osobně svým omíláním ubíjelo v prvním dílu, se inspirativně doťukává pod pláštěm smrti, v bezmála mystické vězeňské pasáži, v níž se má zbědovaný Bruce Wayne znovu postavit na nohy. Důležité party sehrají komisař Gordon, Lucius Fox i Alfréd, a i nově příchozí postava, jíž ztvárnil Joseph Gordon Levitt, pomáhá jasně oddělit stávající sérii od té nové, budoucí. Nolanové prostě velmi sofistikovaně dotahují linie, které se díky finále prodchnuly celou trilogií. Když tedy přijde nepřetřes socha, není to – navzdory některým pochybovačným hlasům – náhlý příliv patosu do realistického světa Nolanova Batmana, ale logické završení úvah o superhrdinovi jako symbolu.

Akce se vznášedlem The Bat mezi mrakodrapy je i po Avengers tím nejmohutnějším, co si můžete letos v kině užít.Z výše nastíněných důvodů je právě osobní drama Bruce Waynea nejemotivnější linií filmu. Přitom ji Nolan vypráví velmi komorně. Vlastně mu stačí dvě kulisy a jeden herec, jemuž z očí zírá únava. To spojení mýtického příběhu o zraněném muži s ultravelkolepým comicsovým akčňákem je nejen úctyhodné, ale i funkční, protože přichází v precizním řemeslném podání. Úvodní rozklad letadla je esencí režisérových „bondovských vyznání“ v tom nejlepším slova smyslu. Honičky na motorkách dělají z filmu další fresku, u které projedete Gothamem křížem krážem. A akce se vznášedlem The Bat mezi mrakodrapy je i po Avengers asi tím nejmohutnějším, co si můžete letos v kině šlehnout.

Obrazy zkázy jsou sugestivní a zainteresovaný divák u nich může mít zase jednou pocit, že spolu s postavami i zpustošeným městem „odžil věky“. Což u instantních blockbusterů naší éry prostě zvykem nebývá. No a pak je tu hodně zapeklitá politicko-společenská rovina, která díky krizi nabyla na nových nuancích (Nolanové na příběhu prý makali ještě předtím, než byla krize ekonomy oficiálně zahájena), takže se tu poměrně originálně rozvrací prohnilý kapitalismus a nahradí se „ještě zlejším“ revolučním zřízením.

Ano, jeho vůdce, mocipán Bane, má jasnou nevýhodu v tom, že jej závěr snímku připraví o auru geniálního záporáka Jokerova formátu. Vždycky je holt výhodnější mít ve filmu Dartha Vadera než hraběte Dooku. Ale z Baneových impozantních výstupů mrazí (proslov na hřišti je jedním z vrcholů trilogie) a důraz na fyzickou akci je velmi vítanou, zpestřující kličkou. Finální bitva pak sice vytrhává film z kontextu Temného rytíře, tedy od hi-tech zemité kriminálky k superhrdinskému eposu s bitvou spíš jak z Prvního rytíře, kde se dva protivníci hledají uvnitř vřavy, aby si to na férovku rozdali - ale v mezích velkoformátové comicsové podívané jde o zcela legitimní manévr.

Temný rytíř povstal je tak hutnou hollywoodskou podívanou, i plnokrevným dramatem o muži, který za ty roky čelil... no vlastně úplně všemu. Když se v závěru spojí jeho vnitřní démoni s něčím naopak tak bezprostředním a jednoduše fyzickým, jako jsou Baneovy pěsti, drtící sloupy i páteře, je to neklamné znamení, že Batman došel na konec své pouti.

Díky Christopheru Nolanovi, že ho na té cestě vedl tak odvážně, originálně a s bezprecedentním úspěchem.

Verdikt

avatar9/10

Cival



Hodnocení redakce

  • avatar9/10

    KarelR

  • avatar9/10

    Gonzi


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    Karbous

  • avatar9/10

    Ravenhorn

  • avatar9/10

    Spooner

  • avatar9/10

    luksa

  • avatar9/10

    deiwi

  • avatar8/10

    mgb

  • avatar8/10

    Mephos

  • avatar8/10

    Revan

  • avatar9/10

    MAJkLSON

  • avatar9/10

    fingolfincz

  • avatar8/10

    Le_Chuck

  • avatar8/10

    Snura

Temný rytíř povstal: Recenze


ikona
imf
Jak dopadl závěr Nolanovy netopýří trilogie? 

Jednu z nejdůležitějších letošních recenzí nechci otvírat komentářem ke střelbě v Coloradu (o tom už jistě bylo napsáno dost), ale konfliktem, který jí předcházel a odehrál se naštěstí na čistě virtuálním kolbišti. Na Rotten Tomatoes, sběrném dvoře amerických filmových recenzí, který mimochodem skrz několik firem vlastní Time Warner, firemní rodič Warner Bros., se totiž v první várce recenzí na Temný rytíř povstal objevila i první negativní. Fanoušci se na nebohého recenzenta sesypali a padala vskutku ostrá slova, včetně výhrůžek zabitím apod. Administrátoři nakonec zasáhli a komentáře k ožehavému profilu až do premiéry zcela zablokovali.

Prudké reakce netopýřích ultras nejsou překvapením. Batmanův návrat je dost možná nejočekávanějším filmem roku - na rozdíl od Avengers nemusel své fanoušky pracně dobývat, všichni jsme prostě tušili, že nás čeká obrovská pecka a přes drobná rozčarování (obsazení Anne Hathaway a design jejího kočičího obleku) byli fanoušci v podstatě pořád nadržení, takže Warneři ani nemuseli topit pod kotlem, ač si to samozřejmě neodpustili - batmanovská kampaň byla opět z největších a Nolan dostal na svůj film nejen štědrý rozpočet (čtvrt miliardy dolarů), ale také velmi štědrou stopáž - 165 minut (každý Nolanův Batman tak mezi díly narostl v průměru o čtvrt hodiny). Co by se tak mohlo pokazit, no ne?

Hned na začátku se přiznám, že právě tahle hra na jistotu mi těšení se na Batmana trochu kazila. Není tohle vlastně jen povinná obíhačka všech met ve chvíli, kdy jste trefili homerun? Nolanovo loučení s Batmanem ve nejvelkolepějším myslitelném stylu, navíc bezpečně zastropované očekáváním toho, že po Jokerovi už se nutně musí skákat pod laťkou a nikoliv nad ní?

Nolan ale není hráč, který by v pokeru jistil bezpečné první místo a úkosem počítal hezké holky v kasínu. Místo toho jde all-in a mění blockbusterovou rozlučku za tříhodinové panoptikum postav, filozofických úvah a přesahů, špikované jen sem tam nějakou akční cukrovinkou. Je to ale běh na zatraceně dlouhou trať a trumfy v Nolanově rukávu tentokrát rozhodně nejsou neprůstřelné.

Temný rytíř povstal se rozbíhá pomalu, ale jeho základním problémem je, že se nikdy rozbíhat nepřestane. A dospěje to bohužel do fáze, kdy se mu začnou plést do cesty vlastní nohy. První hodina je útokem na vaše smysly - nikoliv však první signální, jde tu o schopnost vstřebat dějový záběr, jehož šíři v podstatě nelze na filmovém (a možná ani seriálovém) plátně udržet - bez ohledu na to, zda jste v IMAXu nebo běžném kinosále. S tajemným Banem přichází anarchie a apokalypsa. To, o čem Joker pouze snil - totiž vidět Gotham hořet - zvládne geniální hromotluk zrealizovat během pouhých šedesáti minut a hraje přitom trochu na citlivou notu sociální rovnosti, jako by najednou Nolanové chtěli být angažovaní a snad až příliš okatě pomrkávali na "vrahy z Wall Streetu". Do rozbíhajícího se děje to nicméně sedne jako ulité a z Batmana to víc a víc dělá křehkou a zranitelnou postavu, osobitou, leč příliš malou součást soukolí dějin.

V Baneově plánu má samozřejmě Batman zásadní místo, ale jakmile je vše připraveno a my si vychutnáme odpálení (doslova) záporákovy show, začne se otřásat v základech nejen Gotham, ale celý Nolanův doposud budovaný mýtus. Jeho snaha držet Batmana za postranní čárou, se totiž tentokrát míjí účinkem. Bane - možná kvůli ostrému kontrastu mezi jeho zjevem a intelektem - totiž nepůsobí věrohodně. Divák ho vnímá jen jako figurku vedenou neviditelnou rukou mnohem zkušenějšího hráče. Podobně mimo svou kůži je tu Anne Hathaway. Jako drzá Selina Kyle zvládne jakž takž prodat svůj sex-appeal, ale sebevědomá Kočičí žena už je mimo její herecké a dlužno říct, že i fyzické možnosti.

Tady bohužel kapituluje i Tom Hardy, který jako Bane prostě nepůsobí dostatečně impozantně - ano, jeho ramena jsou tak obrovská, že by si zasloužila vlastní Streetview, ale pořád je to jen dvoumetrový nařachanec, jehož taktickým plánům nevidíme "do krku", a jehož fyzické kousky nebudí zas tak moc zděšení - Nolan zůstává nohama pevně na zemi, jakkoliv jsou Batmanovy pokusy "uškrtit" Banea holýma rukama absurdní a z principu směšné, zároveň znovu odhalují v celé své nahotě Nolanovu neschopnost natočit šťavnaté bitky. Kdo chce epiku v tomhle stylu, ten si musí odskočit do herního Arkham Asylum… tady pšenka ani tentokrát nekvete.

Tím nechci říct, že by Nolanovo řemeslo nestálo za nic, ale kdykoliv něco vybuchuje, honí se ulicemi, nebo se mlátí do bezvědomí, cítíte znatelné odcizení… není tu odlehčení v podobě humoru, ani laciná snaha ukázat všechno ve zpomalovačce a rotaci. Není to ale nutně výtka, protože právě v tomhle odstínu rutiny chápete Batmanovo konání jako práci a službu všem lidem Gothamu. Tuhle stránku komiksu a vůbec syndrom vyhoření, snahu o sebeobětování a tajnou myšlenku na to, ať už to nějak dopadne a Wayne může konečně odejít do důchodu, ve filmu velmi zřetelně nahmatáte a nebál bych se jí označit za hlavní motiv. Svým způsobem se Batmanovo rozpoložení kryje s Nolanovým. Oba se snaží obětovat - Batman Gothamu, Nolan komiksovému předobrazu… to aby se mu při jeho třetím a posledním setkání s Batmanem podařilo utáhnout všechny šrouby. Jenže práce kvapná, málo platná…

Třetí Batman opravdu hodně trpí na přemnožení zápletek, postav a motivů. V zásadě komorní trojčlenka Temného rytíře je pryč. Z předchozího filmu si Nolan dobrovolně do úvodu přinese závaží v podobě odkazu Harveyho Denta, pak je tu hrozba jménem Bane, tajemná Selina Kyle, ještě tajemnější postava Marion Cottilard nebo snaživý policejní zelenáč v podání Josepha Gordona-Levitta. Ti všichni navzdory odhodlaným výkonům ale působí v batmanovském vesmíru jako vetřelci, když se pokoušejí bojovat o místo v ději s Alfrédem, Luciusem Foxem nebo Jimem Gordonem. Najednou je všem plátno malé, postavy musejí odbíhat z nepřesvědčivých důvodů, a protože není čas rozehrát jejich příběhy do dostatečné hloubky, sílí s každou přibývající minutou bezmocný pocit klouzání po povrchu, gradující v závěrečné třetině, která je rozkročená mezi béčkovou bondovkou a vězeňským dramatem. To už Nolan nestíhá sbírat střepy z podlahy a film musí chybějící logiku vynahrazovat vybičovaným tempem.


Přehrajte si trailer
Naštěstí tu hodně svede onen povznášející pocit, že se blížíme do finále, takže po oklepání z mnoha papírem šustících zvratů opět začnete fandit těm správným. Nolanovi se přesto jen těžko v druhé půli odpouští jeho roztržitost. Zásadní momenty jsou odfláknuty nebo zahrány do autu, s vážnou tváří jsou nám předkládány skutečnosti, kterým bychom se např. v G.I. Joeovi od srdce smáli, a spousta oslích můstků smrdí osmdesátkovými postupy, od kterých snadno načichnou i povedené dialogy, opět plné vět (ale nikoliv hlášek), co se vryjí do paměti.

Dlouhé odstavce výtek a jen pár okamžiků absolutní spokojenosti mohou nepozornému čtenáři připadat jako zbytečná poprava a možná jen další případ nenaplněných přání. Cítím však, že jedině přesným pojmenováním bolístek tohoto filmu lze zatím neposkvrněným čtenářům zprostředkovat důvody, které vedou k vizuálnímu rozporu mezi textem a hodnocením. Nic není černobílé… Nolan prokázal neuvěřitelnou schopnost porozumění předloze, nabízí i do třetice Batmana tak mnohovrstevnatého, že vedle něj filmoví hrdinové od konkurenčního Marvelu vypadají jako jednorozměrní Dušínové. Prostě jako omalovánky vedle četby pro starší a pokročilé. Nolanova snaha vystihnout to, v čem (některé) komiksy od DC opravdu excelují, ale zašla příliš daleko. Přehlcení je kritické a Temný rytíř povstal se nemá šanci prezentovat tak uceleně a sevřeně jako jeho starší bráška. A popravdě řečeno fasuje i o řád horší postavy (a je to společný problém předlohy i scénáře). Šance na překonání čtyři roky starého milníku jako by byla udupána ještě před první klapkou. Gotham se nakonec zachránit podaří, velká očekávání ovšem nikoliv.

Jak už jsem naznačil v úvodu, třetí Batman se neustále rozbíhá, ale nikdy se nedostane do tempa, které by mu opravdu vyhovovalo. Nolan jako by si nikdy nebyl jistý tím, že má dost času a prostoru na to, aby nechal důležité scény opravdu vyznít. Předčasný střih nebo prostě jen autorská lhostejnost několikrát zahodí okamžik, který v předchozích dvou filmech jasně zazářil a stal se předmětem debat. U trojky se budete po premiéře spíš hádat o to, jak mohl být Batman v jednu chvíli na třech místech zároveň (filmový čas je tu zatraceně flexibilní), nebo proč scenáristé věnují tolik času vymýšlení toho, jak by další čas získali… rýpání místo obdivu? Čas možná zacelí rány a nostalgie zacpe ústa nespokojených, ale některé jizvy zůstanou.

Nolan ale nijak nezavdá důvod k pochybám o své budoucí zářné kariéře. Je to člověk na správném místě a jeden z nejzručnějších hollywoodských hráčů. Jen se mu prostě tentokrát nesešly ty nejlepší karty. Potřetí přišel, vyhrál a nezklamal. Ale poprvé neohromil…

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (80)

Verdikt

avatar7/10

imf

Kdo chtěl víc, nemá nic... nebo alespoň míň, než čekal. Temný rytíř povstal je výpravnou freskou, monumentálním filmem, kterému ale dost povážlivě teče do bot. Nevšimnete si toho, pokud k němu budete vzhlížet v nábožném záklonu, ale zvládnete to celých stopětašedesát minut? Nezbývá, než to zkusit...



Hodnocení redakce

  • avatar9/10

    Cival

  • avatar9/10

    Mr. Hlad


Hodnocení čtenářů

  • avatar10/10

    wolfstone

  • avatar9/10

    Vincent

  • avatar9/10

    acheron

  • avatar8/10

    Silence

  • avatar8/10

    st39.6

  • avatar8/10

    Sagittarius

  • avatar9/10

    RoBo

  • avatar7/10

    EDDIE

  • avatar8/10

    Snura

  • avatar8/10

    cabal

  • avatar9/10

    Jillen

  • avatar9/10

    Maxipes

© copyright 2000 - 2017.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace