Měl to být nejepičtější zombie film všech dob, založený na víceméně komorní knížce plné reportáží, natočený režisérem, který má ze všeho nejradši konverzační dramata se silnými charaktery. Taky vám na tom něco nesedí? Proč na blockbuster s Pittem angažovali Marca Forstera jsem doposud nepochopil, ale zjevně je to stihlo klepnout přes prsty dřív než padla první klapka. Hlavní hvězda (a jeden z producentů) s režisérem se hádali tak vytrvale, až muselo studio po rozpačitých testovacích projekcích přetočit závěr snímku - podle mě k horšímu. Tím přetekl rozpočet, a teď v kině i moje trpělivost. Tenhle film totiž neví, co vlastně chce, a vzbuzuje dojem, že většina lidí před i za kamerou by nejradši chtěla být úplně jinde.

A přitom vůbec nejde o vyčpělost zombie žánru jako takového. Ne, sprintující nemrtví tu v globální apokalypse opět předvádějí, že umí být fotogeničtí a zajímaví. A nejlepší pasáže filmu se (nepřekvapivě) nejvíc kryjí s knihou - jde o scény, v nichž se Forster cítí nejsilnější - hutné dialogy plné roztomilých detailů o původu nákazy, ve kterých spolu mluví dva herci uprostřed maličké, úsporně nasvícené místnosti. V tu chvíli snímek dává smysl a možná právě proto finálních dvacet minut připomíná spíš survivalové Dannyho parťáky než původně zamýšlenou akční petardu. Jenže ve chvíli, kdy se Pitt opravdu snaží spasit svět, už ho na něj publikum dávno kašle, protože film stihnul třikrát převléct kabát - každá snaha o poctivou detektivní práci je totiž přebita naprosto zbytečnou trikovou vsuvkou, ve které Pitt utíká před desítkami tisíc nakažených. To se samozřejmě v zombie filmech občas stane, ale jen málokdy vidíte generičtější scénu. Forster prostě zmáčkne tlačítko "vypusťte zombie" a nechá hrdinu pět minut hledat východ z levelu.

Je to ubíjející a hlavně nepříliš dobře natočené. Kamera při kontaktních soubojích jako by nevěděla, koho vlastně snímat, přestřihy na detail jsou zbytečně matoucí, a jakkoliv by byl výsledný chaos záměrem, někdo při jeho orchestrování zapomněl, že se film bude předělávat do 3D, což zážitek povyšuje na bolehlav, především v úvodních třiceti minutách, které se odehrávají skoro celé ve tmě. To jsem chtěl vraždit, protože mě štval nejen nedostatek světla, ale i scenáristická berlička, ve které má Brad Pitt na krku celou rodinu. Určitě to znáte z videoher, ta frustrace, že se musíte starat o někoho jiného, a když ho sejmou, budete muset opakovat level! Tady se samozřejmě doopravdy nebojíte o nikoho, tím méně o Pitta, protože jeho zevlácký vzhled dobře sedne k jeho unavenému pracovnímu nasazení.

Vlastně dělá práci, ke které ho donutili, a není v ní ani moc dobrý. Co se týče vykoumání způsobu boje s nákazou, nejen že mu poradí hned několik chytřejších postav, finální pointu navíc spíš odhadne a bezhlavě skočí do ruské rulety s injekční stříkačkou a vydá se na milost scenáristovi. Ano, čekal jsem něco chytřejšího, když už chybí emoce. Jak trefně poznamenal Hlad, poslední třetina trochu připomíná stařičký Kmen Andromeda. Při něm ale tuhla krev v žilách. Tady se budete potit jen kvůli blbě nastavené klimatizaci.

Přehrajte si trailer
23.3.2013 14:00

V kontextu letních blockbusterů to vypadá dobře. Zatraceně dobře... protože zatraceně velkolepě. ...

Světová válka Z je učebnicovou ukázkou toho, jak může řada nešťastných rozhodnutí zlikvidovat letní trhák. A nejvíc je mi paradoxně líto těch zombíků, protože ILM odvedli špičkovou práci, a i když máte z ukázek pocit, že se na vás valí jen digitální smetí, ve filmu funguje tahle nová apokalyptická odrůda celkem dobře. Rychle se množí (jejich stavy můžete rozšířit už za deset vteřin), jsou celkem flexibilní a hlavně se v zájmu většiny ochotně rozbíjejí o rychle jedoucí auta, betonové stěny apod. Jejich odhodlání je neuvěřitelné a vyděsí vás stejně jako rytmický klapot jejich čelistí. Jsou to prostě pořád záporáci, se kterými toho jde udělat tak moc. Jen vám do toho nesmí nikdo kecat a připomínat vám, že jeho dvě stovky milionů mají větší slovo než vaše kreativní vize. Zetko je tak pouze promarněným potenciálem, který zvládnul během dvou hodin zprůměrovat všechny své aspekty.

A to v době, kdy nám videoherní pecka Last of Us připomíná, že se s touhle látkou lze vyrovnat mnohem efektněji, dospěleji, inteligentněji. No prostě po všech stránkách líp. Nemáte Playstation? Nevadí. Zajděte k lépe vybavenému kamarádovi, kupte mu pizzu, a třeba vás nechá hodinku hrát. Finančně vás to vyjde nastejno, ale budete mnohem, mnohem spokojenější, to mi věřte. Já zas věřím, že Hollywood konečně přestane Forsterovi dávat tyhle blockbusterové klády. Neví si s nimi rady a zjevně jsou pro něj jen tučným šekem, který pokryje jeho další nezávislárnu. A Pitt si za honorář bude moct koupit půl tuctu afrických dětí. Proč to říkám? Protože pokud se náhodou přes všechna varování na Světovou válku Z vypravíte, můžete mít alespoň hřejivý pocit, že vaše prachy svým způsobem pomáhají krmit sirotky v Africe.