Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Svatba na bitevním poli | 2008
csfd  
US premiéra: nestanovena
CZ premiéra: 10.01.2008
režie: Dušan Klein
hrají: Bolek Polívka, Josef Somr, Zlata Adamovská, Jan Budař, Jiří Langmajer

Svatba na bitevním poli: Recenze


ikona
k0C0UR
 

Pokud jste doufali, že se tomu letos vyhnete, musíme vás zklamat: tak jako všechna ta předsevzetí, zdražování a ostatní nutné zlo, přicházejí s novým rokem i nové české filmy. Zlí jazykové tvrdí, že jich v roce 2008 uzříme v kinech na třicet (tři z pěti upoutávek před Svatbou ostatně tuto předzvěst potvrzují) a mně nezbývá než zvolat: To nám to pěkně začíná!

Svatba na bitevním poli je dalším smutným zjevením v českém rybníčku, které zdůrazňuje scenáristickou bezradnost ohledně budování poutavého příběhu a „dialogů ze života“. Snaha pobavit ustupuje logice, přestože film se místy logicky tváří a postavy se chovají tak, jak by se asi nikdy v reálu nechovaly. Navíc se přihazuje do hry populární (z nějakého záhadného důvodu moderní) úkaz „když už jsi se zúčastnil nějaké televizní soutěže, urvi si kus i ve filmu“. Sloučením obou ingrediencí vzniká film, v němž se mihne spousta herců i neherců (tj. může se o něm napsat spousta věcí do bulváru), ale to hlavní, proč by za něj měl někdo v kině utrácet peníze, úplně chybí. Moment, kdy se z přehlídky epizodních momentů a známých obličejů stává film, režisér prospal a ve střižně už bylo zřejmě na všechno pozdě (otázkou samozřejmě je, proč si lépe nepřečetl samotný scénář, který takhle navenek příliš potenciálu neskýtá).

Klein nabízí zprvu nepochopitelný, posléze až příliš průhledný svět, jehož obyvatelé nikdy nepracují (aspoň to nevidíme – až na kněze a traktoristu), zato mají celé dny na to řešit venkovské Beverly Hills. Přílišná jednoduchost se pak mísí s nepravděpodobnou a trochu nepatřičnou exotikou, která narušuje vybudování oné poklidné venkovskou aury, o kterou se Klein většinou tak vehementně snaží. V momentě, kdy na scénu přikluše Jana Doležalová a začne se utápět ve sladce znějících francouzských postsynchronech (dobře nasazených, až je to s podivem), utrpí film velkou ránu. To, co mělo zůstat ukryto mezi řádky dialogů a v rámci divákovy imaginace, s sebou přináší nové postavy a kontexty, které do světa Svatby zoufale nepatří a ruší jeho „domáckou“ rádoby statiku plnou prostých lidí. Scéna, v níž si pro zběhlou francouzskou dceru přijedou rodiče až z daleké Paříže, jasně vypovídá o tom, že Klein nezná míru (v tom co divák ještě stráví a co už ne) a bojí se zasahovat do scénáře, aby nikoho nepřipravil o jeho pět minut slávy.

Rozletný scénář velkoryse sype na plátno tucty charakterů s jejich malými problémy a více či méně nápadně se dotýká i hlubších společenských témat. Načrtnuté však zůstává pravidelně nedořečeným a z postav se tak stávají jen ploché polotovary bez cílů a motivací. Občas udělají nějakou skopičinu, legračně se zatváří, ale až na výjimky nikdo z nich nedotáhne svůj problém k uspokojivém diváckému rozřešení. Fantaskní leporelo bizarních charakterů všech odrůd (neplodný manžel, snažící se nepřímo vymýtit z chomoutu, bezdomovec, místní podivín sbírající lebky, mladý kněz, po němž by se umlátily dívky všech věkových kategorií…) propletené s typicky českým venkovským panoptikem dávají dohromady nekompatibilní mozaiku bez jednotné chutě, která ze všeho nejvíc připomíná přebarvený cirkus.

Charaktery bloudí svým vlastním vesmírem a v tom dějovém se zastaví jen občas, aby něco důležitého řekly a záběry se mohly v poklidu bezcílně řetězit dál. Nesmyslné dialogové aranžmá přebíjí vyšší scenáristické cíle i poselství o rodině, kde se i nevěra ztratí pod rouškou pořádné ožíračky. Střety končí nepravděpodobně až pohádkově – jako ten o bitvě pomyslných dvou armád (Vašut versus Polívka), z nichž jedna čeká celý večer před hospodou (?), až se to všechno semele. Epizodní odbočky (zastavení hodin u stromu) zase doplácejí na Kleinovu touhu vměstnat do vážných témat grotesku; rozverné doprovodné piáno působí v kontrastu s existenciální (Polívka a jeho Napoleon) rovinou příběhu mimózně a neblaze asociuje guláš zvaný Slunce, seno. Srovnání s Troškovou trilogií přijde na přetřes i v „oduševnělých“ dialozích zahrnujících „sofistikované“ zhodnocení geografické polohy vesnice o pár desítkách obyvatel ke zbytku světa (ano děti, je to prdel).

Po celou dobu projekce Svatby na bitevním poli jsem měl v hlavě obrázek, který kdysi koloval po internetu při ohlášení natáčení pátých Básníků (dohledá ho někdo z vás?). Dušan Klein se na něm upřímně usmívá až zalamuje vedle kamery a ve tváři se mu skví výraz totálního blaha z povedeného záběru, ve kterém se děje zřejmě něco moc vtipného. Tahle jedna jediná fotka shrnuje celou Svatbu – za (televizní) kamerou se smějeme, jak se před ní skvěle improvizuje a generační kolegové sypou jednu hlášku za druhou, jejichž smysl zůstává mladším generacím utajen. Buď do toho pochopení dorostou nebo budou čím dál tím méně nároční, až jim to bude stačit ke spokojenosti - jako dnes režisérovi samotnému. Klein definitivně potvrdil, že se nestíhá chytat moderních proudů a bude točit stále ty samé „staré dobré“ filmy, které točil vždy. Doba bohužel pokročila a „staré dobré“ už je dneska trochu jiné a navíc trochu málo – ke všemu mám pocit, že už je to jenom „staré“ a chybí tomu hlubší plánování.

P.S. Polívka ujde (předpokládám, že jen to vám ale stačit nebude).

Verdikt

avatar3/10

k0C0UR


Hodnocení redakce

  • avatar4/10

    KarelR


Hodnocení čtenářů

  • avatar6/10

    Ravenhorn

  • avatar1/10

    novoten

  • avatar2/10

    AdiegoA

  • avatar3/10

    Psema

  • avatar7/10

    Great.Escaper

  • avatar3/10

    MikiLauda

  • avatar1/10

    Sentido

  • avatar3/10

    aria

  • avatar1/10

    xxmartinxx

  • avatar3/10

    PraSiteL

  • avatar1/10

    Tomino

  • avatar1/10

    Sebastian

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace