Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Potomci lidí | Children of Men | 2006
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 25.12.2006
CZ premiéra: 09.11.2006
režie: Alfonso Cuarón
hrají: Clive Owen, Julianne Moore, Michael Caine, Danny Huston, Chiwetel Ejiofor

Potomci lidí: V.I.M.


ikona
imf
Alfonso CuarónChiwetel Ejioforclive owenJulianne Mooremichael cainepotomci lidí
Památný film, který u nás dostal desetihvězdičkové hodnocení. A zcela právem. 

Jako by to bylo včera. Klidný podzimní večer, Televizní noviny v koutku ucha a Cival doslova na plné uši. Potomci lidí jsou boží, boží, boží. Resp. snažil se mi to vysvětlit vědecky, ale v té záplavě superlativů to nějak zaniklo. Cuarón je borec a ty seš hloupej, žes na to nešel. Že smůlu měla celá redakce se ukázalo vzápětí, když tomu redakční Superman napálil desetihvězdičkové hodnocení. Schválně se podívejte pod jeho tehdejší recenzi nyní. Šedesát pěticípých potvor z šedesáti možných. Honíme si triko nebo to vážně bylo tak dobré? K podobně oslavovaným filmům se v rámci V.I.M. většinou tak rychle nevracíme, ale náš oblíbený režisér se poslední dva roky tak neuvěřitelně fláká, že je na čase píchnout do vosího hnízda alespoň prostřednictvím letmého ohlédnutí.


Opětovné absolvování snímku ještě víc rozevírá pomyslné nůžky dvou skutečností: S lidstvem to jde pěkně do háje, s filmovým řemeslem v tomto filmu ale přesně naopak. Jako by Cuarón a jeho dvorní kamarád Guillermo Del Toro přiváželi v posledních letech do hollywoodského systému radost z natáčení, na kterou už ve vykolejených blockbusterech není místo (pokud nejste Michael Bay a nepálíte peníze investorů opravdu ve velkém). Ne, Potomci nejsou veselý film, ale na každém jeho celuloidovém metru je vidět zapálení celého týmu, který piplal ve dne v noci, aby rozsvítil kukadla milionů diváků. A možná taky trochu hvězdu Clivea Owena. Ne že by byl jediným, kdo v tom filmu předvádí hereckou extratřídu, nesmíme opomenout Michaela Cainea nebo Julianne Moore, ale poté co sympatickému Britovi uniklo bondovské angažmá, mohl se alespoň chlácholit tím, že hraje v zatraceně dobrém filmu. Dokonce tak dobrém, že bychom pro účely srovnávací analýzy museli prohrabávat archivy až někam ke 12 opicím Terryho Gilliama. Temná, ponurá atmosféra, lidská společnost v kýblu, a sem tam nějaký vtípek. To co v Opicích zajišťovala postava Brada Pitta, to v Potomcích zdatně suplují potíže s nastartováním auta. Ani tahle mimožánrová vlnka ale celku neublížila. Cuarón je mistrem konzistence. Kdo mu přijde na chuť v úvodním voice-overu, ten se pustí jeho rukávu až PO závěrečných titulkách. Protože co kdyby...


Chválit bychom mohli na deseti dalších stranách, takže bych chtěl trochu poposkočit a vrhnout se na existenciální otázku. Proč Cuarón netočí něco opravdu, ale opravdu velkého. To že Danny Boyle ze Sunshine odpochodoval ke zjevně oscarovému Milionáři z chatrče (uff), má svoji logiku. Cuarón se ale v posledních dvou letech přehrabuje nabídkami a nic z toho. Přitom přesně po vzoru Del Tora světu předvedl (=dokázal, že třetí Potter nebyla náhoda), že umí svůj tým krotit jako málokdo jiný. Audiovizuální mazec za pár desítek milionů dolarů si i v trikových sekvencích drží konzistenci, kterou by mohly hollywoodské trháky jen tiše závidět. Neustálý tah na branku je navíc v závěru podpořen šestiminutovou docu-jízdou, ve které kamera líže podlahu a statečně se s Clivem vydává do míst, kde ještě žádná pětatřicítka nebyla. Se steadicamem nebo bez něj, tahle scéna díky dokonalé synchronizaci "všeho kolem" (výbuchy, tanky, miliony komparsistů) zaslouží metál sama o sobě! Potomky ale při vší vůli na prvočinitele nerozložíte. Skvělá kamera, skvělý střih, skvělý zvuk, skvělé kulisy. Ano, to všechno je pravda, ale stejně jako působí beton mezi cihlami, tady jednotlivé složky drží pohromadě neviditelná síla. I po pátém zhlédnutí to vypadá, že by utahala klidně pět buldozerů.

A to je pro věčný souboj fanoušků s odpůrci jedině dobře, protože tyhle nerezavějící filmy na sebe nabalí kus nostalgie a začnou se dostávat pod kůži i bývalým zlým jazykům. Možná je to jen hypotéza, ale když se dneska podíváte na Architektův monolog ze závěru Matrix Reloded, už vám nebude připadat hloupý a vycucaný z prstu. Hollywoodské scénáře směřují do horoucích pekel a zrno od plev se odděluje mnohem očividněji. Takže pro ty, kteří na Potomky koukali skrz prsty, mám jasné doporučení. Ozdobte si vánoční svátky pohádkou o lidské neplodnosti. Třeba zjistíte, že ty desítky jsme tenkrát nerozdávali pro nic za nic. Poslední, kdo to tu dočte, ať zhasne světlo.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace