Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Počátek | Inception | 2010
csfd  imdb  kinobox
US premiéra: 16.07.2010
CZ premiéra: 22.07.2010
režie: Christopher Nolan
hrají: Leonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page, Cillian Murphy

Počátek: Blu-ray


ikona
st39.6
 

O tom, že Christopher Nolan umí, nepochyboval snad nikdo už v dobách Following a Mementa. Čím větší množství prostoru režisér dostává a čím víc mu bobtná rozpočet, tím spíš dokáže diváky oslňovat. Počátek možná nemá tak ohromný emociální přesah jako Temný rytíř, který dost pravděpodobně zůstane v režisérově filmografii nepřekonán, "wow efekt" tu ale obzvlášť v druhé polovině funguje na dvě stě procent.

Problém je v tom, že se k tomu nejlepšímu musíte prokousat skrz hodinovou vysvětlovačku, která svým do očí bijícím napovídáním občas z diváka dělá tak trochu blbce. Člověk sice tenhle komplikovaně rozvrstvený snový svět objevuje spolu s postavami, vplul by do něj ovšem i s mnohem kratším úvodem. Je to ale jedna z mála výtek, kterou směrem k Počátku můžete mít. Jestli Nolan dostatečně využil "možností snů", je spíš o osobních preferencích. Těch několik akčních sekvencí, které v jeho rámci dal dohromady, každopádně co do invence i provedení nakopává zadek většině hollywoodské produkce. Film jako celek pak vlastně také. Navíc - a to se dneska cení obzvlášť - se jedná o původní myšlenku, žádný remake, restart, adaptaci, nic podobného. To jako by dneska už nikdo neuměl.

Počátek je jeden z mála Blu-rayů, který k nám dorazil nejen v plnohodnotné edici, ale také v libovém balení. Za prodávaný kufřík sice vysolíte přes tisíc korun, ale ... ale je to parádní kufřík! Uvnitř najdete krom samotných placek a pohlednic i Cobbovu káču, takže si můžete sami zkontrolovat, zda sníte, či bdíte.

Bude to potřeba, Pfisterova kamera je totiž klasicky "snově jemná". To znamená, že ať už by se Warneři snažili sebevíc, referenční materiál z Počátku nikdy neudělají - tedy alespoň po obrazové stránce. Film se přitom točil na všechny možné i nemožné technologie: na Phantom HD kamery, na klasickou pětatřicítku, ale i na pětašedesátku. Člověk by tedy řekl, že z něj půjde vyždímat hotové obrazové orgie. Jenže scény točené na Phantoma mají mizernou kresbu (jedná se o zpomalovačky jako pád auta), zbytek je zpravidla tak slabě nasvícený a nekontrastní, že člověk musí detaily lovit přes zvětšovák. Ne že by přepis byl nějak mizerný, on kreslí docela pěkně (i když je na něm občas znatelné digitální odstraňování šumu), jen není z čeho brát. Obzvlášť v interiérech se proto připravte na teplé a jemné světlo, které neodhaluje nikterak závratné množství detailů. Pleťovky se drží na hranici snesitelnosti - občas je naoranžovělá až moc. Jinak je ale barevné podání skvělé.

"Neužijete si" ani moc zrna nebo nedej bože šumu (i když jsem na něj v několika temnějších obrazech měl drobné podezření). V ostrosti má Počátek co dohánět, ale opět platí: všechno je to dáno zdrojovým materiálem. Ten film vypadá a tuplem zní moc pěkně, nicméně nějaký super obraz bohužel čekat nemůžete.

Zato můžete čekat skvělé bonusy. Sice mi chybělo něco ve stylu PiP procházky filmem se samotným Nolanem, nahradí to ale tzv. "Extraction mode", kde se ve velkém podíváte za kameru a na proces natáčení. Tvůrci tu neustále opakují, že se všechno snažili natočit přímo na placu a nespoléhali se na digitální efekty. Až při pohledu na vznik jednotlivých scén proto pochopíte, kam Nolan tak obrovský rozpočet utopil: ať už jsou to výbuchy na pařížské ulici (v postpro dodělávané jen částečně), design a stavba nekonečných schodů (výpočet pohybu kamery a svícení scény daly štábu sakra zabrat), nebo třeba ohromná scéna naklánějícího se baru, což bylo jedno velké studio na pístech. Vedle toho se mrknete na točící se gravitaci v hotelových chodbách - i tady se Nolan "jednoduše" rozhodl postavit celou scénu na otáčivých kolejích a nechal herce běhat po dokola se točícím pokoji. Fascinující. Prostor dostanou i miniatury, Hans Zimmer nebo třeba digitální limbo city.

To všechno je na prvním disku. Na tom druhém najdete jedno velmi milé překvapení: čtyřicetiminutový výběr toho nejlepšího z Zimmerova soundtracku. Pěkně v šestikanálovém DTS-HD, abyste si mohli samou slastí dřepnout na zadek. Tvůrci disku navíc mysleli na majitele plazem, a tak se vám během přehrávání nebude na obrazovku vypalovat žádná statická grafika - název skladby se vždycky objeví jen na pár vteřin, a pak už hudbu doprovází jen černá obrazovka.

Rozpohybovaný comics, který vypráví tzv. Cobol Job (tedy kšeft, který Leova postava dělala, než začal samotný film), funguje spíš díky Zimmerově recyklované hudbě. Zajímavý začne být alespoň ke konci. Vedle trailerů a TV spotů tu pak zbyde už jen zatraceně dlouhé Dreams: Cinema of the Subconscious. Uvádí jej Levitt, často ho doprovázejí dost bizarní animace (simulující snovou realitu) a rozebírají se tu nejčastější sny, možnosti snů přesahujících do reálného života a to, jak ho ovlivňují. Zajímavostí tu z filmového hlediska moc není, podívaná je to ale zajímavá - třeba pohledem na hráče, kteří pařbu počítačových her praktikují ve snech, a tím pádem trénují i ve spánku. Inu, řekněte, kdo z vás něco podobného nezažil?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (15)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace