Misery nechce zemřít: V.I.M.
12:31 | 12.07.2006 |
Co vznikne, když režisér prazákladu žánru romantické komedie Když Harry potkal Sally sáhne po své oblíbené knížce od Stephena Kinga? Napínavé drama „z jedné místnosti“, kde je atmosféra hmatatelnější než vnady Elishy Cuthbert servírované na zlatém podnose. Dva aktéři, sto minut, čtyři stěny, pot, krev a slzy.
Už Kingova předloha sama o sobě kypí dostatečně pregnantními ilustracemi lidského utrpení; A Reiner dokázal dát dohromady tým, který to všechno věrně uvedl v realitu s použitím pouhého jediného kompromisu. Tím budiž scéna, kterou jsem Kingovi v knížce stejně nikdy neodpustil (a kterou v hollywoodském filmu nikdy neuvidíte) – odstranění dolních končetin sekerou a zastavení krvácení pomocí hořáku plynové bomby. Reiner věděl, že s tímhle by se přes MPAA neprokousal a proto dal Annie do rukou místo sekery kladivo a Sheldonovy končetiny úhledně zlomil do pravého úhlu podle připraveného trámu. Mňam.
MPAA nicméně kývla, Reiner vyfásnul přijatelné Rko a vzápětí se prokousal až na Oscary. A Kathy Bates si ho za roli Annie nakonec i odnesla. Není proč se divit a nepřát jí to – Annie Wilkisová je pro mě ztělesněním všech nočních můr, v nichž mě týrá psychopat a sto kilometrů kolem je jen holá pustina. Brilantní herecký výjev je o to silnější, čím se hodná Annie zdá nevinnější – je-li předneseno, že za sebou má sesterskou praxi v nemocnici, určitě nečekáte, že vám za deset minut bude chtít ustřelit nos dvouhlavňovou brokovnicí. Jakmile jednou přepne na své horší já, tuhne krev v žilách. Z laskavé paní se stává mašina na výrobu vzteku a nehezkých praktik v nichž figurují rozličné části těla a některé pro jistotu opakovaně; A přitom stále kouká na svět prostřednictvím očí, které by vás přiměly vysypat celou výplatu do žebracího klobouku položeného na zemi, děkuji vám pěkně… ¨
A co na to James Caan? Po drogových a alkoholových excesech dostal novou šanci – a chopil se jí se vším nasazením. Přestože Paul Sheldon vyžaduje naprosto minimalistický herecký projev, šlo o to správně vyvážit onu rovinu, kdy se snaží uvažovat racionálně a kdy už jen rezignovaně čeká, až se mu kolem krku stáhne oprátka. Povedlo se. Paul s pomatenou Annie kontrastuje brilantně a jen díky němu pořád chápeme, že jsme v realitě a někde tam vzadu za sedmero horami nás možná někdo hledá a v poslední vteřině přijde na pomoc… opravdu? Nejlepší Kingova hororová adaptace a druhý nejlepší Reiner. Nádherná ukázka toho, jak velké divadlo se dá vykouzlit s pár dolary a hozená rukavice všem filmařům, kteří se pořád dokola motají v sypání soli do společenských ran a přitom by s klidem mohli natočit údernou žánrovou podívanou. Ano, mluvíme hlavně o naší zemičce…
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry