Seth MacFarlane je momentálně seriálový bůh. Vedle jeho stěžejního projektu Griffinovi slaví úspěchy i s American Dad a Cleveland Show. Píše, režíruje, dabuje půlku postav a ukazuje, že slova "politická korektnost" si každý může vykládat po svém. V jeho projektech se šije do každého bez výjimky a schytávají to nacisti, politici, děti, postižení, hloupí lidé, oškliví lidé i obří slepice. MacFarlane se s tím zkrátka nepáře a teď se rozhodl proniknout i do filmu.

MéďaFotogalerie

Jeho režijní debut Méďa je komerční hit, zahraniční kritici jsou z něj nadšeni a my vám rovnou můžeme říct, že právem. Méďa se povedl. Není to zdaleka bezchybný film, ale jestliže vás zaujaly trailery, v nichž půlmetrový plyšový mazlík mluví jako dlaždič, Mark Wahlberg je sympatický a Mila Kunis sexy, do kina se nebojte. Přesně na tohle totiž MacFarlane vsadil.

Méďova síla spočívá v hovadské osobnosti a hláškování.V zásadě jde ale o naprosto klasický film, ve kterém se jeden třicátník musí rozhodnout, jestli konečně dospěje, vezme si svou dlouholetou přítelkyni a stane se zodpovědným. Nebo se bude do konce života bude flákat, dělat podřadnou práci a chlastat a kouřit marihuanu se svým nejlepším kámošem, pro něhož je slovo "ambice" stejně neznámé, jako pro vás slovo "kvíčala". Jen toho kámoše nehraje Seth Rogen nebo Jonah Hill, ale plyšový medvěd. Na první pohled je to změna především vizuální a na druhý vlastně taky. MacFarlane pochopitelně občas využívá faktu, že má v hlavní roli plyšového hrdinu, jenž při sexu může mít jisté problémy anatomického směru, nebo se ho chce zmocnit úchylný fanoušek Giovanni Ribisi a jeho dost divný syn, jinak jde o klasickou story o dvou kámoších a boji s dospělostí.

MacFarlane ani ve svých seriálech obvykle nepřichází s bůhvíjak propracovanými zápletkami a většinou sází na flashbacky a fóry, které fungují samy o sobě. A tady to dělá taky. Co se týče propracovanosti charakterů, zásadních zvratů nebo nějakého originálního přístupu, tak to tu jednoduše není: Jakmile ale jde o to hodit někam do filmu půlminutový fór na téma "medvěd souloží s pokladní", "medvěd shání práci a mluví jako hovado" a "medvěd zkouší kokain", všechno šlape výtečně. MacFarlane moc dobře ví, v čem tkví jeho síla a spoléhá na to. Ono jedno dobře umístěné "fuck", nečekané cameo nebo bitka Mark Wahlberg vs. půlmetrový plyšák dokáží pobavit vždycky a stoprocentně.

Samotný méďa Ted se taky povedl. Tvůrci ho necpou nijak zvlášť do popředí, nemachrují s tím, že si na něm dali záležet a jednoduše s ním pracují jako s každým jiným charakterem. Jeho síla spočívá v hovadské osobnosti a hláškování, ne v tom, že chce vypadat jako druhý Glum nebo modrásci z Avatara. Koneckonců rozpohybovaný plyšový medvěd bude vždycky trošku topornější než konkurence spoléhající na bytosti řekněme více humanoidních tvarů. Ale Ted prostě vypadá dobře a rozhodně si kvůli němu nebudete v půlce filmu říkat, že je trochu divné, když vedle Marka Wahlberga jde mončičák, co mu je po kolena.

Přehrajte si trailer
5.4.2012 11:00

Taky this, Fast Five! Ted to na nás zkouší podruhé, tentokrát v v upoutávce bez eRkových výstřelk...

Oba lidští herci zvládají své postavy také s přehledem a bez nejmenších problémů a možná budete překvapeni, s jakým přehledem Wahlberg odehrává sympatického a trochu ňoumovatého Johna. Rozhodně mu tahle poloha sedí výrazně víc než jeho předchozí pokusy o akční role, v nichž byl přeci jenom malinko srandovní.

Ano, bodlo by, kdyby se Seth MacFarlane naučil vyprávět hodinu a půl dlouhý příběh. I přes fakt, že fóry dávkuje s celkem velkou kadencí, občas se nuda přeci jenom objeví. U dvacetiminutové epizody Griffinových to nevadí, ale film je přeci jen něco trošku jiného. Občasná ztráta tempa a chuť stereotypní pubertální jednohubky je ale asi jediným trochu výraznějším kazem na jinak parádní komedii, která funguje jako šílená vulgární jízda s hláškujícím medvídkem i jako příběh o chlapském přátelství. Zábava garantována.