Vítejte u mimořádně zábavného filmu, jehož vznik nezastavily ani české povodně roku 2002 (film se v té době natáčel na Barrandově), ani krach produkční společnosti během výroby triků (a že je to na filmu vidět ;). Lovci dinosaurů přestáli všechny nástrahy osudu a Peter Hyams je s dvouletým zpožděním vrhnul do amerických kin. Mysleli jste si, že Uwe Boll je jediný Satan novodobé kinematografie? Mýlili jste se!

I Hyams je na poli zákeřných béček protřelým veteránem, stačí si vzpomenout na Van Dammeovu Náhlou smrt, nebo Arnieho křeč Konec světa. Producent Moshe Diamant (věrný kamarád Van Dammea) se ale při adaptaci krátké povídky Raye Bradburyho spokojil s málem, zřejmě doufal, že Hyamsova zkušenost s Timecopem mu pomůže při dalším koketování s časovými paradoxy. Na scénáři k Lovcům dinosaurů dělali rovnou tři scenáristé, ale ve výsledku to spíš vypadá jako by Hyams slepil snímek ze tří různých scénářů.

Základní zápletka o průšvihu při výpravě do prvohor, kde si milionářští yuppíci mohou složit puškou dinosaura (stačí zaplatit příslušný obnos Benu Kingsleyovi, který má neuvěřitelným způsobem nastřelené afro, šetřilo se evidentně i na make-upu) je exponována během deseti minut, ale na nějakou zašlápnutou prvohorní potvůrku, která změní koloběh evoluce (jen počkejte, až vám chytrá paní doktorka laserovým ukazovátkem ukáže teorii "šutru hozeného do vody", to budete koukat), nebudete brát ohled, pač budete mít hubu dokořán už od úvodní sekvence, která trikově připomíná něco mezi prvním King Kongem a vystřiženými záběry z Červeného trpaslíka.

Troufnu si říct, že takhle ohavné triky jste už pěkných pár let neviděli, pokud se vám tedy do rukou nedostala béčka od Johna Eyrese, proslulého videobrakaře, který má za sebou sotva dvě lekce z knihy "Jak zacházet s 3D Studiem MAX". Umělohmotný T-Rex a gumové bláto jsou však pouze zahřívacím kolem a jestli vám při pohledu na ně vyrašil studený pot, měli byste se raději rychle pakovat. Pokud něco Hyams dodržuje, pak je to bezesporu gradace, v tomto případě však nikoliv dějová. Film totiž pravidelně překonává sám sebe a vystavuje důvěřivé diváky větším a větším šokům. Ať už jde o vizi futuristického města (dopravní prostředky budoucnosti musíte vidět), nebo o následky tzv. časových vln. Ty přicházejí podle teorie šutru vhozeného do vody naprosto náhodně, většinou ve chvíli, kdy se propadáte do říše spánku a mají podobu chvějícího se matrixáckého bullet-timeu.

Tohle má Hyams spočítané dokonale - když už Edward Burns v hlavní roli vyčerpá svojí zásobu drsňáckých pohledů a rádoby popkulturních hlášek, přiletí virtuální tsunami a svět kolem hrdinů se náhle změní. Ať už jde o hejno megamravenců (situované výhradně ve skleníku jedné z vědkyň... způsob jakým se hlavní hrdina rozhodne se situací vypořádat bych nazval deus ex machina, ale to je snad urážka tohoto postupu... hláška "ale ten strom tady přeci nikdy nebyl", pronesená po dopadu do jeho koruny z takřka 50 metrové výšky, to je další akt, kterým se Hyams zapíše do letošních análů), nebo o hybridy T-Rexe a King Konga, kteří spí zavěšení u stropu jako netopýři a umějí geniálně zmizet v temnotě.

Pouhá slova tu bohužel nestačí a ani trailer nedokáže naznačit, jaké peklo vás vlastně v kině čeká. Lovci dinosaurů ode mě dostávají pouhé dvě hvězdičky a přesto se jedná o film, který mi už tři noci nedal spát. Nemohu zkrátka pochopit, že se něco podobného může vůbec dostat do distribuce (i když nějak se holt ten rozpočet z diváků vysekat musel). Hyams dokáže porušit i to málo scenáristických klišé, se kterými musí pracovat, jeho herci se pohybují po scéně jako hejno zkratovaných morčat a za ty triky bych se vážně styděl i v 60. letech. Na projekci jsme se hodně nasmáli, podobně jako u loňského Punishera, kterého nakonec po novinářské předváděčce raději distributor zrušil. Lovci dinosaurů se ale do českých kin pravděpodobně dostanou, což je na jednu stranu dobře. Pokud víte do čeho jdete, můžete se u tohohle sci-fi blábolu královsky pobavit (absurdita skutečně místy přesahuje všechny historické hodnoty), pokud to nevíte ani po přečtení téhle recenze, budete mít alespoň jednou příležitost zjistit, jak tvrdý je někdy redaktorský chlebíček. Památné "Smrt Hyamsovi!" neprovolám jen proto, že tenhle film je až příliš debilní, než abych se kvůli němu rozčiloval. A jakkoliv to zní divně, rád si na něj zajdu z recese podruhé. Je to ideální kandidát na skupinovou pařbu v kapku podroušeném stavu. Kdo nevyzkoušel, nepochopí.

p.s. Ben Kingsley naprosto jasně pochopil, že Peter Hyams je blázen a od první vteřiny přehrává ostošest, což filmu dodává úplně nový rozměr. Jen škoda, že zhruba v polovině filmu zmizel ze scény a nahradily ho papundekloví netopýři. Vážně mi moc chyběl. (sám o sobě může za celou jednu hvězdičku v hodnocení ;)