US premiéra: 13.12.2013
CZ premiéra: 12.12.2013
režie: Peter Jackson
hrají: Martin Freeman, Ian McKellen, Benedict Cumberbatch, Lee Pace, Hugo Weaving

Blu-ray recenze prodloužené verze

10 hodin na place Šmakovy dračí pouště vám vykouzlí nejeden úsměv na rtech.

Není velkým tajemstvím, že jsou kinoverze filmů ze Středozemě vlastně jen celovečerními reklamami na verze rozšířené. Teprve v těch může Peter Jackson naplnit svoji vyprávěcí vizi, aniž by se musel ohlížet na rozumnou stopáž nebo dobré mravy. A přestože se kolem Hobitů vznáší aura zbytečně natahované pohádky, i tentokrát platí, že jste Šmakovu dračí poušť neviděli, dokud jste neabsolvovali její tříhodinovou verzi.

Možná si ještě pamatujete na to, jak byla Neočekávaná cesta na listopadových modrých discích mnohem sevřenější a měla jasněji vystavěný dramatický oblouk. Putování s Bilbem a trpaslíky tak hned bylo o něco záživnější, protože v něm nešlo jen o cestování bandy figurek z Hobitína na vysokou skálu, ale také o Bilbův přerod v dobrodruha a jeho přijetí mezi odhodlané ztroskotance bez domova. Zkrátka to celé mělo hlavu a patu, zároveň ale bylo jasné, že se druhý film o něco podobného opřít nemůže.

Stejnou jako u Dvou věží totiž i tady přichází rozvětvení děje, do kterého najednou vbíhá řada dalších postav. Hrozivý Medděd, Thorinův otec Thráin, Pán Jezerního města a jeho sluha Alfrid... v kinoverzi přitom tihle noví hráči nedostali příliš prostoru (Thráin v ní nebyl vůbec!) a víceméně jen pokecali s trpaslíky a uhánělo se dál. Nikdo z nich člověka příliš nezajímal a především Medděd působil dojmem "museli jsme ho tam dát, protože byl v knize". Což ale s příchodem rozšířené verze naštěstí přestává platit.

Ačkoliv je tu novým přírůstkům věnováno jen několik dialogů navíc, Šmakova dračí poušť se díky nim stává krapet promyšlenější a barvitější fantasy podívanou. Medděd už není otravný podivín, co na potkání vypráví svůj životní příběh, ale jde o tajuplného tvora, kterého se bojí i samotný Gandalf. Pletichaření v Jezerním městě není jen malou překážkou na trpasličí výpravě, nýbrž středobodem celé trilogie, přičemž je Bardův příběh skoro stejně zásadní jako Thorinův (nemluvě o tom, že pětitisícové město konečně nevypadá jako dvě ulice s radnicí). A to nejdůležitější? Jackson do filmu vrátil celou podzápletku se ztraceným Thráinem, která klíčově dotváří jak prolog v Hůrce a Thorinovy motivace, tak Gandalfovu návštěvu Dol Gulduru. Tam je pomatený král trpaslíků dokonce součástí duelu s vy-víte-kým, takže musel být z kinoverze trikově vymazán!

Pořád sice platí, že má Šmakova dračí poušť k plnohodnotnému dobrodružnému zážitku hodně daleko. Triková stránka je i po vícero zhlédnutích bolestivá, ústřední putování nedostatečně využívá trpasličí postavy a dvě největší akční scény (sudy a boj s drakem) patří mezi to nejhorší, co Jackson natočil. Především blbnutí s pecemi podráží hrozivému netvorovi obě tlapy a dělá z chladně uvažujícího monstra tupé zviřátko, které není schopné spálit pár trpasličích nemotorů. Tolkien dobře věděl, proč celou situaci vyřešil jinak. Jackson ale bohužel potřeboval finále druhého filmu a zasadil mu tím těžkou ránu, na kterou nejde jen tak zapomenout. Obzvlášť, když je korunována tím zoufalým cliffhangerem! (7/10)

Šmakova dračí poušť se stejně jako první Hobit chlubí dokonalým obrazem a zvukem... pokud se tedy smíříte s tím, že Blu-ray perfektně reprezentuje veškeré pochybnější triky. Rozšířenou verzi filmu pak samozřejmě doprovází i dva (poctivě otitulkované) bonusové disky, které, ehm, jsou tím pravým důvodem pro předvánoční nákup. Proč? Protože tu stejně jako u Neočekávané cesty platí, že je zákulisní pouť absolutně fenomenální.

Na prvním disku najdete tradiční pětihodinový dokument, který vám letmo představí nové postavy, nová místa a vůbec všechno zajímavé, co se na place dělo tentokrát. V podstatě tedy jde o nekonečnou šňůru zábavných historek, znovu je ale sestříhaná tak elegantně, že nemáte sebemenší šanci se u ní nudit. Opět se tu potvrdí, že se za veškerými digitálními kouzly skrývá poctivá ruční práce. Domy stavěné ve dvou měřítkách (i s kompletním vybavením!), sedřené prsty nebohých kostymérek, výroba přesně pasujících zbraní... Jackson i nadále zůstává mistrem fyzické výpravy. Jeho filmy jsou ale bohužel moc velké a digitálně divoké na to, abyste si ji mohli užít i jinde než v bonusových materiálech.

Podobně pak ve Šmakově dračí poušti zapadají i další věci, které kralují bonusům. Ať už vás baví ochranářský Mark Hadlow, nadšená Evangeline Lilly nebo věčně hláškující drsňák Graham McTavish, jejich osobní příběhy z natáčení rozhodně stojí za pozornost. Třeba plnění sudů s trpaslíky pravými rybami je v bonusech mnohem napínavější než ve filmu. A také tu daleko snadněji podlehnete nejen Ryanu Gageovi (Alfrid), kterého nestíhá ani sám Stephen Fry, ale i řadě dalších herců v menších rolích. Jacksonův plac je zkrátka plný kanadských žertíků, šílených filmařských kousků a nadšené atmosféry. Těch pět hodin je tak pro fandy vyloženým svátkem, který za rok bohužel dorazí na posledy.

První bonusový disk je díky svojí struktuře výrazně odvázanější, v žádném případě to ale neznamená, že by za ním druhý nějak zaostával. I na něm Jackson a spol. útočí s pěti hodinami materiálu. A přestože se mluví hlavně o zhmotňování grafických návrhů a tolkienovští historici řeší předlohy jednotlivých míst a postav, je to natolik poctivé zkoumání všeho možného, že po ovladači sahat nebudete. Na druhý disk se mimoto vešel i 75 minut dlouhý dokument o Šmakovi (ano, velká dávka nasupeného se Benedicta!). A třešničkou na dortu je hodinové ohlédnutí za nahráváním hudby, které je fascinujícím profilem dirigenta Conrada Popea, jenž na fleku překopává Shoreovu hudbu tak, aby zněla podle Jacksonových vágních požadavků. A ještě u toho stíhá vyprávět vtipy!

Oba bonusové disky jsou tak ohromně zábavné a informačně bohaté, kupodivu se ale nevyhýbají ani pár produkčním zádrhelům. Především se tu odhalí osmihodinové přetažení uzávěrky na dodání zvuku, po kterém Jackson prohlašuje, že takhle už nikdy pracovat nehodlá. A zvláštní pozornost si zaslouží natáčení trpasličího souboje s drakem, u kterého se Jackson netají tím, že natočil jen reakce herců a zbytek se improvizačně splácal na poslední chvíli. Když si ho ve filmu pustíte, je mimochodem jasně vidět, kam se celá sekvence vložila, protože jindy přemýšlivý Šmak najednou 10 minut nemluví a jen zmateně plive oheň.

Koupit na FilmGame.cz

Šmakovu dračí poušť bych se osobně nebál označit za nejslabší středozemskou fantasy. V rozšířené verzi je sice o něco soustředěnější a končí tak ve vodách lehkého žánrového nadprůměru, pořád ale jde o podivně spletený prostřední film, na kterém není těžké poznat hektický původ. O to víc potěší, že jsou desetihodinové bonusy jako vždy ohromující a plné upřímnosti a Jackson je v nich za nadšeného klučinu, který si může hrát s velkými hračkami. Kdyby se ale zápal všech zúčastněných příště přenesl nejen do dokumentů, ale i do samotného filmu, byl by to daleko vítanější výsledek!

Obraz: 2,40:1 1080p (MPEG-4 AVC)
Zvuk: DTS-HD MA 7.1 - anglicky, DD 5.1 česky
Titulky: české