Gone Baby Gone | 2007
csfd  imdb
US premiéra: 19.10.2007
CZ premiéra: 03.04.2008
režie: Ben Affleck
hrají: Casey Affleck, Michelle Monaghan, Morgan Freeman, Ed Harris

Gone Baby Gone: Recenze


ikona
Shushika
 

Už dlouho do naší distribuce nepřišel film, který by měl v celé škále diváckého spektra tak příznivé ohlasy a dlouho před tuzemskou premiérou se s ním nespojovalo tolik superlativů jako právě s Gone Baby Gone. Vypovídá to minimálně o tom, že a) dobrých thrillerů/kriminálek nebude nikdy dost, b) lze vstoupit do podobné řeky a přesto přinést něco nového, c) v konečném sčítání bodů rozhoduje kvalita, nikoliv žánr,  a konečně d) pokud se z průměrného herce Bena Afflecka vyklubal tak schopný režisér, má i Uwe Boll v nějakém jiném odvětví stále šanci na vavříny.

Gone Baby Gone však zároveň patří k filmům, které se užijete tím více, čím méně o nich budete vědět. Následující řádky jsou tudíž pro ty, kterým na tom zase tak moc nesejde. Byli jste varováni předem. Navíc spousta scén Baby, jsou-li vytrženy z kontextu, vlastně nijak překvapivá není. Už v první desetině vás mnohokrát napadne, že něco podobného tu  bylo už mockrát. Navíc před pěti lety byla navlas stejná zákoutí (např. onen most z úvodního přeletu) a nápadně shodně vystavěné dějové zvraty k vidění v Eastwoodově Tajemné řece, jejíž literární předlohu napsal, stejně jako u Baby, bostonský spisovatel Dennis Lehane. Motivy jako jsou nevysvětlitelný zločin, nespolehliví svědkové, život na ulici, korupce, policejní brutalita, vyšetřovatel, co musí hrát na dvě strany či šedá zóna zla jsou dnes skutečně v každém druhém napínavém filmu. Známé ingredience v kotli jsou však naštěstí pouze polem příležitostí, dopředu neurčují, zda vznikne ohraná variace, tvůrčí debakl, řemeslný skvost, oskarovka ani snímek, o kterém jednou budeme psát ve VIM. Affleck měl buď obrovské štěstí a vyšlo mu to poprvé a naposled a nebo se patnáct let zahazoval jinde, než měl být a co dva roky nás oblažit novým filmem. U svého celovečerního debutu se projevil jako tvůrce, který umí vystavět scénu, udržet napětí, vytvořit živoucí postavy a jejich svět, vést herce a navrch diváky nutit k přemýšlení.

Způsob, jakým to dělá, bychom si asi přáli vidět v každém filmu. Affleck se jakoby drží Hitchcockova starého rčení, že u klišé je lépe začít, než u něj skončit a tak se co chvíli vytasí s nějakým překvapením, které zároveň velmi hladce zapadá do celkového stylu vyprávění. Prakticky nikdy si neřeknete „Cože, WTF?“ Naopak se zdánlivě podivně vystavěné scény a nesmyslné jednání postav ukážou jako autorská hra, která má diváky dostat tam, kde je režisér potřebuje. A pak „beng,“ přijde direkt odjinud než to čekáte. Rozjezdy scén, jejich vyústění či drobné detaily jsou často zobrazeny úplně jinak, než jak jako zkušení diváci předpokládáme, což nás vede k neustálé revizi očekávání a zároveň zakoušení větší slasti.

Vezměme si třeba ústřední duo soukromých detektivů (Affleckův bratr Casey a Michelle Monaghan) – oba dobře známe z rolí malých, milých a spíše neprůbojných lidí. I v Baby takoví jsou, případ se jim daří posouvat dál jen díky znalosti prostředí a korektnímu jednání, zejména Casey Affleck však dokáže překvapit nečekaně urputnou silou své reakce, kdy si jako šlachovitý střízlík v teniskách sjedná respekt  týpků o dvě hlavy vyšších a půl metráku těžších. A nepůsobí to jako scenáristická licence. Naopak je vidět, že jej vychovala ulice, využívá své informátory a kdyby šlo do tuhého, dokázal by to s baseballovou pálkou určitě rozbalit stejně destruktivně jako Joe Pesci.  Nic jiného než zákulisní hra mu ostatně jako pomocnému policistovi, na kterého se protřelí poldové dívají spatra, ani nezbývá. Velmi zajímavé postavy si zahráli i Morgan Freeman a Ed Harris. Však uvidíte.

Gone Baby Gone sice ubíhá jen ve velmi pozvolném tempu, prakticky bez akce, ale ani při dlouhých dialozích nemá nuda prostor. Naopak dochází k užšímu sepětí s hrdiny a uvědomění si, že v sázce je opravdu hodně. Kolikrát na nás (jakkoli barvitě popisovaný) zločin na plátně ne a ne dolehnout v celé své síle a děsu a tak  po dvě hodiny bez většího zaujetí sledujeme jeho provedení a následné vyšetřování.  Ne tak u Baby, kde sice hledanou dívku prakticky nevidíme, ale i tak je přítomná skrze motivace, slova a činy postav. Hledaná holčička se tu stává jakousi sumou možných ztrát všech zúčastněných. A těch je hodně. Osobně mám největší radost z toho, jak mě Affleck dost nečekaným dramaturgickým tahem krátce za půlkou filmu dostal do stavu, kdy jsem se nedokázal odtrhnout a netrpělivě čekal na konečné rozuzlení. Čekal jsem pointu zvící zadunění kovadliny o beton, ale i tady Affleck překvapil a nabídl něco jiného, možná ještě lepšího. Napadá mě přirovnání k trianglu – konec je doťuknutím, které předtím než nadobro ztichne, dlouho vibruje. A přitom se dozvíte vše, co potřebujete. Už dlouho jsem na konci thrilleru neměl tak silný pocit, že jsem právě viděl něco napínavého a zároveň intelektuálně stimulujícího. Samozřejmě bez nálepky „uvnitř se nachází intelektuální produkt.“

Netvrdím, že Affleck ani jednou nezaváhal – např. představy/rekonstrukce zločinu, u kterého mladý soukromý detektiv nebyl, mi přijdou jako z dost jiného soudku a zbytečně na sebe poutají pozornost, postava Michelle Monahan by si zasloužila daleko větší prostor. Celkově mi však Gone Baby Gone připadá mnohem lépe a stylověji natočené než  Tajemná řeka, u které jsem chtě nechtě musel snížit hodnocení. Eastwoodova  režie mi najednou  přišla hrozně tuhá, příliš hnaná na efekt a po stránce hereckých výkonů dost přepálená. Oba filmy se však vzájemně celkem dobře doplňují v promýšlení kořenů násilí na předměstí amerických velkoměst a dvojznačnosti role policejních složek (série Cops a jí podobné najednou vyznívají jako dost trapné hry na hrdiny). Takže tu nechci končit  „druhý projde, první nikoliv.“ Druhou dráhu Bena Afflecka se do budoucna rozhodně vyplatí sledovat. Peteru Bergovi se před kameru taky dvakrát nechce. Asi ví své.

Verdikt

avatar9/10

Shushika

Dvojice bostonských soukromých detektivů se spolu s ostřílenými poldy vydává po stopě únosců malé holčičky. Pátrání je připraví o nejednu iluzi o světě i sebe samých. Celovečerní režijní debut Bena Afflecka se k nám sice dostává se značným zpožděním, o to větší šuškanda se kolem něj rozvířila. Právem. Tak povedený film hned napoprvé by si jistě přál každý.


Podobné filmy


Hodnocení redakce

  • avatar8/10

    Cival

  • avatar9/10

    Mr. Hlad

  • avatar8/10

    KarelR


Hodnocení čtenářů

  • avatar7/10

    Brennos

  • avatar9/10

    Karbous

  • avatar10/10

    Ravenhorn

  • avatar7/10

    t_gon

  • avatar9/10

    scroochy

  • avatar8/10

    novoten

  • avatar9/10

    Spooner

  • avatar9/10

    kryšpín

  • avatar8/10

    Jeržik

  • avatar8/10

    Rastr

  • avatar7/10

    luksa

  • avatar8/10

    Silence

© copyright 2000 - 2017.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace